شناسهٔ خبر: 30386647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دعوای اول؛ دیوارکشی

تهران- ایرنا- رفتارهای دوهفته اخیر رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌بینی کارشناسان درباره آینده سیاسی او را به واقعیت نزدیک‌تر کرده است. کارشناسان معتقدند دونالد ترامپ در 2019 دوام نمی‌آورد و با شیبی تند، منزوی‌تر و رفتارش بی‌ثبات‌تر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

شاید بخشی از این پیش‌بینی کارشناسان بر اساس تغییرات سیاسی در آمریکا و پایان دوره زمامداری جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا باشد. در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر آمریکا، جمهوری‌خواهان در مجلس سنا اکثریت را همچنان حفظ کرده‌اند اما در مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها با کسب 219 کرسی در برابر 193 کرسی جمهوری‌خواهان پس از هشت سال بار دیگر به قدرت رسیدند. روز پنجشنبه همزمان با دور جدید کنگره آمریکا، نانسی پلوسی از حزب دموکرات به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان منصوب شد. اعضای مجلس نمایندگان از میان دو گزینه پلوسی رهبر دموکرات‌ها و کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری‌خواهان باید یکی را برای ریاست بر مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب می‌کردند.

انتخاب هر کدام به ریاست مجلس نشان می‌داد که مجلس آتی همراه با دولت ترامپ خواهد بود یا آن‌گونه که پلوسی گفته بود ناظر بر دولت. غلبه دموکرات‌ها بر جمهوری‌خواهان نشان می‌داد که ریاست‌مجلس به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد اما اعتراض برخی دموکرات‌ها به او و احتمال عدم رای به پلوسی پیش‌بینی‌ها را کمی دشوار کرده بود. با این حال و پس از رای‌گیری، نانسی پلوسی با 220 رای و در حالی که 12 نماینده دموکرات به او رای ندادند، این سمت را به دست آورد. این دومین بار است که پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برگزیده می‌شود. وی بین سال‌های 2007 تا 2011 نیز این سمت را بر عهده داشت. رقیب او کوین مک‌کارتی 192 رای آورد.

یکصد و شانزدهمین کنگره آمریکا در حالی آغاز به کار کرده است که از دوهفته پیش (22 دسامبر) بخش‌هایی از دولت آمریکا بر سر عدم توافق کنگره و دولت برای بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شده‌اند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان طرح‌های خود را برای از سرگیری فعالیت ادارات دولتی آماده می‌کنند اما دونالد ترامپ آنها را متهم کرد که با نگاه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 مشغول سیاست‌بازی هستند.

ترامپ پنجشنبه با رهبران کنگره آمریکا در اتاق بحران کاخ سفید ملاقات و تلاش کرد موضع خود را برای ساخت دیوار مرزی در چارچوب امنیت ملی کشور ارائه کند اما این جلسه نیز چون ملاقات‌های پیشین دوطرف بی‌نتیجه ماند. دموکرات‌ها در این مدت تلاش کرده‌اند با تصویب طرح‌هایی مانع از ادامه تعطیلی دولت شوند. یکی از طرح‌های آنان، تصویب لایحه‌ای برای بودجه وزارت امنیت میهن از جمله 1.3 میلیارد دلار جهت امنیت مرزها بود. این رقم از بودجه‌ پنج میلیارد دلاری‌ای که دونالد ترامپ برای احداث دیوار مرزی تقاضا کرده بسیار کمتر است. بخش دیگری از طرح دموکرات‌ها اختصاص بودجه به وزارت کشور، کشاورزی، مسکن و توسعه شهری و سایر ادارات دولتی است که بخش‌هایی از فعالیت آنها متوقف شده است.

با تصویب این لوایح بودجه این ادارات تا پایان سال مالی جاری یعنی آخر ماه سپتامبر 2019 تامین خواهد شد اما کاخ سفید بسته پیشنهادی دموکرات‌ها را رد کرد تا بحران تعطیلی دولت فدرال همچنان ادامه داشته باشد. ترامپ از رهبران کنگره دعوت کرده برای نشستی مجدد در روز جمعه به کاخ سفید بروند. تا لحظه نگارش این گزارش، خبری درباره مذاکرات جدید منتشر نشده است اما به نظر نمی‌رسد دموکرات‌ها حاضر باشند این رقم را حداقل بدون یک پیش‌شرط بپذیرند.

نانسی پلوسی در مصاحبه‌ با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» که روز پنجشنبه پخش شد، گفت: «او (ترامپ) به هیچ‌وجه نمی‌تواند ما را به تصویب بودجه دیوار قانع کند. این موضوع می‌تواند بارها تکرار شود ولی پاسخ ما همیشه منفی خواهد بود.» دموکرات‌های کنگره آمریکا تنها در شرایطی حاضرند با تامین بودجه درخواستی ترامپ همراهی کنند که قانون داکا از سوی ترامپ بازگردانده شود. قانون داکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما برای حمایت از کسانی تصویب شد که در کودکی توسط والدین مهاجرشان به صورت غیرقانونی به ایالات متحده آورده شده‌اند، اما ترامپ سال گذشته آن را لغو کرد.

این نخستین درگیری ترامپ با دموکرات‌ها در آغازین روز فعالیت دوره جدیدکنگره آمریکاست. این درگیری و زورآزمایی دوطرفه برای دو سال دیگر ادامه خواهد داشت. در یک سوی میدان دموکرات‌ها که چشم به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 دارند، به دنبال به زیرکشیدن ترامپ هستند و از سوی دیگر ترامپ به دنبال تداوم قدرت تا 2024 است.

**«دیوار مرزی» یا ستون دولت ترامپ
چرا این دیوار مرزی برای دونالد ترامپ اینقدر اهمیت دارد؟ ساخت دیوار مرزی یکی از اصلی‌ترین وعده‌های ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 بود. اما تامین بودجه چند ده میلیاردی ساخت این دیوار، با سد محکم دموکرات‌های کنگره مواجه شد. درخواست از مکزیک برای پرداخت هزینه دیوار، تامین اعتبار از بودجه وزارت امنیت داخلی و حتی تهدید به بستن مرز هم نتوانست ترامپ را به وعده‌اش نزدیک‌تر کند. آخرین اقدام او تعطیلی دولت بود اما 15 روز از این اقدام هم گذشت و مقاومت‌ها برای بودجه پنج میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی ادامه دارد. اما چرا ترامپ نمی‌خواهد از ساخت دیوار چشم‌پوشی کند یا اینکه آن را کمی دیرتر از برنامه‌ریزی‌اش تکمیل کند؟ پاسخ این سوال را لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه سنا داده است.

او معتقد است اگر ترامپ در برابر ساخت دیوار مرزی تسلیم شود، این به معنای پایان ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود. به گزارش «تسنیم» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، گراهام روز چهارشنبه در اظهاراتی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به تسلیم شدن درخصوص درخواست تامین مالی ساخت دیوار مرزی مکزیک هشدار داد و گفت: «تسلیم شدن ترامپ به معنای پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود.»

وی در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» افزود: «ترامپ قانونی را امضا نخواهد کرد که شامل پول لازم برای احداث دیوار نباشد. دقیقا می‌توانم به شما بگویم که چه اتفاقی در پایان خواهد افتاد. ترامپ می‌خواهد دموکرات‌ها را برای دستیابی به سازش بر سر این مساله به چالش بکشد و اگر آنها همچنان مخالفت کنند، باید هزینه مخالفت‌شان را به همراه مردم آمریکا بپردازند.» گراهام تاکید کرد: «اگر ترامپ تسلیم شود، سال 2019 میلادی برای او پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود.»

**پلوسی از آیپک تا منافقین
نانسی پلوسی برخلاف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خانواده‌ای سیاسی به دنیا آمده است. پدر او «توماس تامی دالساندرو» 12 سال نماینده کنگره آمریکا و شهردار شهر مریلند بوده است. بعدها پسر آقای دالساندرو نیز شهردار مریلند شد تا نانسی دالساندرو که بعدها با ازدواج نام‌خانوادگی «پلوسی» به خود گرفت با کوله‌باری از تجارب خانوادگی پا به عرصه سیاست بگذارد. نانسی پلوسی که چندین دوره به‌عنوان نماینده مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت کرده بود در سال 2007 توانست به اولین زنی بدل شود که در تاریخ آمریکا ریاست مجلس نمایندگان را عهده‌دار شده است. وی تا سال 2011 در این مسئولیت ماند تا با پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات، ریاست را به رقیبی جمهوری‌خواه تحویل دهد. او حالا دوباره این منصب را از جمهوری‌خواهان پس گرفته است و ترامپ از این به بعد باید برای تصویب قوانین نگاهش را به چکش بانوی پیر دموکرات بدوزد.

مواضع پلوسی درباره ایران از دیگر مقامات آمریکایی متفاوت نیست. او بارها از روی میز بودن همه گزینه‌ها سخن گفته بود. پلوسی در سال 2008 و در زمانی که آمریکایی‌ها از حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌گفتند با آن مخالف نبود ولی به دلیل اینکه این اقدام «موجب وحدت بیشتر ایرانیان» و «افزایش قیمت نفت» می‌شد، آن را اقدامی بی‌نتیجه می‌خواند.

برای او رژیم صهیونیستی و امنیت آن همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پلوسی در اجلاس 2018 «آیپک» (کمیته روابط‌عمومی آمریکا-اسرائیل) که با حضور شخصیت‌هایی همچون مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و نیکی هیلی نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل برگزار شد با اشاره به حمایت‌های پدرش از تشکیل اسرائیل گفته بود حمایت از مناسبات واشنگتن و تل‌آویو همواره بخش جدانشدنی از دی‌ان‌ای خانواده‌اش بوده است.

بیانیه دفتر پارلمانی وی پیش از سفر ماه مارس او به رژیم صهیونیستی به‌خوبی این دی‌ان‌ای را در وجود وی نشان می‌دهد. در این بیانیه آمده است: «هیچ‌دستاورد سیاسی‌ای در قرن بیستم نمی‌تواند بالاتر از برپایی کشور اسرائیل باشد.» او بر همین اساس نیز مخالف خروج از توافق هسته‌ای با ایران بود. به اعتقاد پلوسی برجام بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بود و خروج آمریکا از این توافق به اعتبار جهانی آمریکا ضربه زده و امنیت غرب آسیا را که رژیم صیهونیستی در آن واقع شده به خطر انداخته است.

رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا در کارنامه خود سوابق حمایت از گروه‌های تروریستی و ضد ایرانی را هم دارد. او اوایل تابستان گذشته در پیامی تصویری به گردهمایی سالانه سازمان منافقین در پاریس بدون توجه به سوابق جنایتکارانه این گروه در ترور و کشتار هزاران ایرانی، با خطاب کردن آنان به‌عنوان «آزادی‌خواه»، خواستار تلاش‌شان برای براندازی حکومت ایران شده بود.

منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397،10،15
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما