شناسهٔ خبر: 30381896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صف آرايي جديد دموکراتها مقابل ترامپ/ تعطيلي دولت آمريکا ادامه خواهد يافت؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مجلس نمايندگان آمريکا لايحه تامين بودجه را بدون پول ساخت ديوار مرزي تصويب کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري رويترز، مجلس نمايندگان آمريکا بي اعتنا به تهديد ترامپ به وتو، لايحه پايان تعطيلي دولت را با تامين بودجه چند نهاد دولتي تا 30 سپتامبر تصويب کرد.
مجلس نمايندگان آمريکا به رغم تهديد کاخ سفيد به وتو، لايحه تامين بودجه وزارت امنيت داخلي اين کشور تا هشتم فوريه را بدون پول ساخت ديوار مرزي تصويب کرد.
مجلس نمايندگان آمريکا که به تازگي با اکثريت دموکرات آغاز به کار کرده در اين مصوبه مطالبه «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا را براي تأمين بودجه لازم جهت احداث ديوار حائل در مرز مکزيک برآورده نکرده است.
به همين سبب، انتظار مي‌رود اين مصوبه در مجلس سنا که اکثريت کرسي‌هاي آن در اختيار قانونگذاران جمهوري‌خواه است، راه به جايي نبرد تا بن‌بست ميان دموکرات‌ها و ترامپ و در نتيجه، تعطيلي دولت فدرال ادامه پيدا کند.
دموکرات‌هاي مجلس نمايندگان تأکيد مي‌کنند طرح آنها براي بازگشايي دولت هيچ بودجه‌اي براي احداث ديوار حائل در نظر نخواهد گرفت. نمايندگان حزب رقيب و کاخ سفيد به همين دليل گفته‌اند تصويب اين طرح کمکي به حل اختلافات نخواهد کرد. کاخ سفيد قبل از آغاز رأي‌گيري در مجلس نمايندگان بر سر طرح ياد شده آن را به وتو تهديد کرده بود.
ساعاتي قبل‌تر، «نانسي پلوسي» پس از انتخاب به عنوان رئيس‌ مجلس نمايندگان آمريکا اختصاص بودجه براي ساخت ديوار مدنظر ترامپ را «اتلاف پول» توصيف کرد. او در حالي به عنوان رئيس جديد اين مجلس سوگند ياد کرد که تعطيلي بخش‌هايي از دولت فدرال پنجشنبه وارد سيزدهمين روز خود شد.
شبکه خبري «سي‌ان‌ان» نوشته در حال حاضر هيچ چشم‌اندازي براي اتمام تعطيلي دولت فدرال که باعث شده صدها هزار کارمند دولت به مرخصي اجباري فرستاده شوند يا مجبور به کار بدون حقوق شوند، وجود ندارد.
نانسي پلوسي روز پنجشنبه گفت: «تلاش مي‌کنيم به تعطيلي دولت خاتمه دهيم؛ ولي قصد نداريم ديوار را احداث کنيم. آيا کسي شکي در اين مورد دارد؟ ما ديوار نخواهيم ساخت.»

کاخ سفيد لايحه بودجه پيشنهادي دموکرات ها را رد کرد
کاخ سفيد لايحه پيشنهادي بودجه دموکرات ها را براي از سرگيري کامل فعاليت دولت فدرال رد کرد.
کلاين کانواي( Kellyanne Conway)مشاور کاخ سفيد در اين رابطه گفت: "اين لايحه سبب بازگشايي دولت و بخش امنيت داخلي کشور نمي شود. چگونه ما مي توانيم در جهان درباره تامين مالي دولت فدرال صحبت کنيم و از موضوع امنيت ملي که وضعيت همه ما را امن مي کند؛ صحبتي به ميان نياوريم؟ رئيس جمهور اين کشور به کار خود براي رسيدن به اهدافش در رابطه با امنيت مرزي ادامه خواهد داد و شما مي توانيد هر چيزي را که مي خواهيد بگوئيد، مي توانيد آن را در يک کلمه چهار حرفي بنويسيد. نانسي پلوسي مي تواند همه چيز را ناديده بگيرد. ديروز آنها به صراحت و بسيار بي ادبانه با وزير امنيت داخلي ما، مدير گمرک ما و گشت مرزي، مدير ما در امر مهاجرت رفتار کردند.
وي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد: او (پلوسي) امکان استيضاح رييس جمهور را رد نکرده است. آيا مي خواهيد به اين اقدام وي پاسخ دهيد آيا اين موضوع شما را نگران نکرده است، آيا اين موضوع رئيس جمهور را نگران نکرده است؟ گفت:نه، اين موضوع رئيس جمهور را نگران نکرده است.بديهي است که او(پلوسي) ديروز به اينجا آمد اما درباره موضوع امنيت مرزي جدي نبود. بنابراين اين موضوع من را متعجب نمي کند اما او بايد از روز نخست در جهت منافع کشور عمل کند و فردي وطن پرست باشد. اين اقدام وي بسيار بد است چون که ما به يک دموکراسي به طور کامل موثر نياز منديم. او داراي يک اکثريت بسيار شکننده است، و برخي از نمايندگان چپ گرا آماده هستند که در برابر تغييرات قانوني وي وارد عمل شوند. او حتي تا اين اواخر مطمئن نبود که قرار است رييس مجلس نمايندگان شود زيرا تا همين اواخر بسياري از نمايندگان ضد او بودند.
او گفت: بنابراين، او (پلوسي) اکثريت نسبتا شکننده اي را در اختيار دارد و او بايد براي مقابله با اين وضعيت به نمايندگان هر دو حزب توجه لازم را داشته باشد تا بتواند بر سر مسايل مختلف به توافق برسد. اميدواريم که اينگونه شود. اما او همچنين بايد به اين موضوع توجه کند که 33 عضو جديدي که وارد مجلس نمايندگان مي شوند از مناطقي راي آورده اند که ترامپ در آنها برنده شده است و اين مناطق از لحاظ سنتي در اختيار جمهوري خواهان بوده است بنابراين او بايد با نمايندگان هر دو حزب تعامل کند. به نظرم اين تاسف آور است که رييس مجلس نمايندگان درباره استيضاح و اعلام جرم در زماني که رييس جمهور درباره امنيت مرزي و زيرساخت صحبت مي کند، صحبت کند.

دعوت ترامپ از روساي مجلس نمايندگان و سنا براي تشکيل جلسه در کاخ سفيد
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا نانسي پلوسي رئيس دموکرات مجلس نمايندگان و رئيس هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات در سنا را براي برگزاري نشستي در روز جمعه به کاخ سفيد دعوت کرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، درحاليکه دو هفته از تعطيلي بخشي از دولت آمريکا مي گذرد دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و سران کنگره قرار است امروز به منظور بررسي راههايي براي برون رفت از اين بن بست ديدار و گفتگو کنند.
اختلاف بر سر درخواست ترامپ براي تامين بودجه پنج ميليارد دلاري به منظور ساخت ديوار در منطقه مرزي با مکزيک باعث شد تا حدود يک چهارم دولت فدرال تعطيل شود و حدود هشت هزار کارمند بخش فدرال تحت تاثير قرار بگيرند.
ترامپ مي گويد ساخت چنين ديواري براي جلوگيري از ورود مهاجران غير قانوني و مواد مخدر به آمريکا از مرز جنوب غربي اين کشور لازم است. نانسي پلوسي روز گذشته چند ساعت بعد از اينکه به عنوان رئيس جديد مجلس نمايندگان آمريکا سوگند ياد کرد گفت: «ما ديواري نمي سازيم. اين موضوع ربطي به سياست ندارد و مسئله جنبه غيراخلاقي آن ميان دو کشور است. اين طرز فکر قديمي است و از نظر هزينه هم مقرون به صرفه نيست».
تا زمانيکه توافقي براي پايان دادن به تعطيلي بخش هايي از دولت حاصل نشود، وزارت امنيت داخلي نمي تواند کارکناني را که به اجبار به مرخصي فرستاده شده اند به کارشان برگرداند.

تلاش دموکراتها در مجلس نمايندگان براي پايان تعطيلي دولت
شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي گزارش داد مجلس جديد نمايندگان آمريکا که تحت کنترل دموکرات‌ها قرار دارد، بسته‌اي متشکل از چند طرح را براي پايان دادن به تعطيلي دولت اين کشور تصويب کرد.
الجزيره در ادامه گزارش پيش بيني کرد سناي آمريکا که جمهوري خواهان در آن اکثريت را دارند، احتمالا اين طرح ها را رد خواهد کرد. رئيس جمهور آمريکا از امضاي اين طرح ها خودداري مي‌کند، زيرا شامل تأمين مالي براي احداث ديوار مرزي با مکزيک نمي‌شود.
 
اختلافات جمهوريخواهان و دموکرات ها، کنگره را فلج خواهد کرد
شبکه الجزيره با اشاره به اينکه مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا نمي‌تواند به تعطيلي جزئي دولت فدرال اين کشور پايان دهد، گزارش داد: اختلافات بين نمايندگان جمهوريخواه و دموکرات باعث فلج شدن کنگره آمريکا خواهد شد.
خبرنگار شبکه تلويزيوني الجزيره در واشنگتن، درباره مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا براي کمک به پايان تعطيلي دولت فدرال گفت: درست است که اين مصوبه در مجلس نمايندگان آمريکا راي آورد، اما، چون مورد تاييد دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور نيست، سنا به آن راي نخواهد داد و به اين ترتيب تعطيلي جزئي دولت فدرال آمريکا ادامه خواهد داشت. شايد در دو سال گذشته بار‌ها شاهد تکرار چنين سناريويي باشيم. ترامپ در دو سال گذشته عادت کرده بود که حزب او اکثريت هر دو مجلس کنگره را برعهده داشته باشند، اما اکنون با تجربه بي سابقه‌اي روبرو خواهد شد. بيشتر نمايندگان جمهوريخواه از مخالفت با خواست ترامپ مي‌ترسيدند، زيرا مي‌توانست تاثير منفي بر آراي آن‌ها داشته باشد. اکنون اين مرحله سپري شده است و شايد شاهد فلج شدن کنگره باشيم. دموکرات‌ها براي راي دادن به پيش نويس قانون جديدي آماده مي‌شوند. رهبر اکثريت جمهوريخواه در سنا، تهديد کرد با توجه به مخالفت ترامپ، اين طرح را اصلا در سنا براي راي گيري مطرح نخواهد کرد. تا زماني که دو طرف بر اين جبهه بندي سياسي اصرار داشته باشند، اين شرايط تغيير نخواهد کرد. دو طرف مي‌خواهند شرايطي را ايجاد کنند که خود را پيروز نشان دهند. به همين علت به نظر نمي‌رسد راه حلي براي خروج از اين بن بست به دست آيد. شرايط بايد به گونه‌اي باشد هم ترامپ بتواند مدعي پيروزي شود و هم دموکرات‌ها بتوانند خود را پيروز معرفي کنند.
خبرنگار اين شبکه افزود:، اما اختلافات آينده شايد بسيار گسترده‌تر از شرايط فعلي باشد. زماني که کميته‌هاي مجلس نمايندگان فعاليت خود را آغاز کنند، مقامات بلندپايه دولت از جمله سرپرست وزارت دادگستري دعوت خواهد کرد تا به اين سوال پاسخ دهد که چرا مخالف تحقيقات رابرت مولر است؟ افراد نزديک به ترامپ از جمله داماد و دختر او هم به مجلس نمايندگان احضار خواهند شد تا به سوالات درباره فساد مالي يا دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري پاسخ دهند. فهرست طولاني از تحقيقات در انتظار ترامپ است که بسيار فراتر از مسئله اختلاف بر سر مسئله مرزهاست.
خبرنگار الجزيره خاطر نشان کرد: نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان، علت مخالفت دموکرات‌ها با احداث ديوار در مرز‌هاي مکزيک را بر اساس اصول اخلاقي دانست، بنابراين چشم پوشي از اين اصول اخلاقي براي دموکرات‌ها دشوار خواهد بود. ترامپ هم اصرار بر احداث اين ديوار را مسئله‌اي مرتبط با حفظ امنيت ملي آمريکا در برابر ورود مهاجران معرفي مي‌کند و بنابراين براي او هم عقب نشيني از اين موضع دشوار خواهد بود. به ويژه که همه نگاه‌ها به آغاز تدريجي رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا دوخته شده است. بيشتر جمهوريخواهان در سنا، در انتخابات آينده بايد از مردم راي بگيرند و ممکن است با ترامپ فاصله بگيرند که اين مسئله مي‌تواند فشار‌ها بر کاخ سفيد را تشديد کند.

ممکن است به اين زودي ها تعطيلي دولت پايان نيابد
نانسي پلوسي گفت: ترامپ بايد دولت را از وضعيت تعطيلي خارج کند.
به گزارش شبکه تلويزيوني فرانس پرس , رئيس جمهور آمريکا چهارشنبه هشدار داد، ممکن است به اين زودي ها تعطيلي دولت پايان نيابد زيرا قويا بر خواسته خود براي تامين بودجه چند ميليارد دلاري براي ساخت ديوار مرزي با مکزيک پافشاري مي کند.
دونالد ترامپ در سخنراني اش در نشست دولت در دوازدهمين روز تعطيلي فدرال هشدار داد: "ممکن است اين بن بست مدت طولاني ادامه يابد."
وي گفت: "ديوار مرزي نيز مسئله بسيار مهمي است که بايد حل شود." پس از اين نشست وي با رهبران دموکرات و جمهوري خواه در کاخ سفيد قرار ديدار داشت.
ترامپ افزود: "پنج ميليارد و ششصد ميليون دلار مبلغ خيلي کمي است و ما درباره امنيت ملي صحبت مي کنيم. فکر مي کنم مردم آمريکا نيز با هم عقيده هستند."
قرار است ترامپ با قانونگذاران ارشد دموکرات يعني نانسي پلوسي و چاک شومر در تلاشي براي پايان دادن به اين بن بست طولاني ديدار کند.
دموکرات ها معتقدند ديوار مرزي که يکي از وعده هاي مهم انتخاباتي ترامپ است، توجهات را از مسائل و مشکلات پيچيده تر در حوزه مهاجرت منحرف
مي کند و بيشتر ابزاري است براي ترامپ تا پايگاه خود را در ميان محافظه کاران تقويت کند.


نظر شما