شناسهٔ خبر: 30351078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادستان کل کشور:

پرونده اتوبوس دانشجویان در اولین فرصت به رأی نهایی منتهی می شود

تهران- ایرنا- دادستان کل کشور گفت: به دادستان تهران و بازپرس پرونده سفارش کرده‌ام در اولین فرصتی که قانون اجازه می دهد، پرونده واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به رای نهایی منتهی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه در نشست ویژه به منظور بررسی حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با توجه به این پرونده اکنون نمی‌توان میزان تقصیر را اعلام کرد زیرا پلیس و پزشکی قانونی نظر خود را اعلام کرده و این نظرات باید به دادگاه ارسال شود و کارشناسی ها صورت گیرد و تمام اعلام نظرها در موقعیت کنونی به صورت تخمینی است.
وی خاطرنشان کرد: میزان تقصیر و قصور و نظر نهایی را زمانی می توان اعلام کرد که رای دادگاه صادر شود.
دادستان کل کشور با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان گفت: رسانه‌ها در التیام بخشی خانواده های آسیب دیده و آرام نگه داشتن جو جامعه نقش موثری دارند.
منتظری گفت: امیدوارم با بررسی دقیق و در چارچوب قوانین و مقررات اگر کسانی یا کسانی در پدید آمدن این حادثه قصور یا تقصیر داشته میزان آن مشخص و متناسب با قانون با آنان برخورد شود.
وی افزود: امیدوارم این حادثه عبرت و تجربه باشد تا از تکرار آن جلوگیری شود و مسئولان دانشگاه آزاد و دیگر بخش ها از این حادثه درس بگیرند.
دادستان کل کشور گفت: از دست دادن یک جوان که دوره دانشگاهی را به اتمام رسانده یا در شرف اتمام است، به عنوان ذخایر کشور محسوب می‌شود و همه شهروندان به ویژه جوانانی که در راه اعتلای کشور در مراکز علمی تلاش می کنند همه عزیز هستند و باید برای حفظ این سرمایه ها تلاش کرد.
وی تاکید کرد: مدیران و مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که اگر کوتاهی هایی در دوره های قبل وجود داشته و کارهایی که باید از لحاظ فنی و ساخت و ساز انجام می‌شده تاکنون انجام نشده یا ناقص بوده است، جبران کنند.
منتظری افزود: یکی از معاونان دادستانی کل نقل می کرد که در یکی از استان‌ها دانشگاهی در نقطه ای قرار گرفته که شرایط آن اگر بدتر از واحد علوم و تحقیقات نباشد، بهتر از آن نیست.

* حقوق حادثه دیدگان استیفا خواهد شد
داستان کل کشور افزود: عده‌ای که در این حادثه آسیب دیدند، حقوقی دارند که طبق موازین قانونی باید مورد توجه قرار گیرد و دستگاه قضایی اطمینان می‌دهد و این آمادگی را دارد که حقوق آسیب دیدگان این حادثه را اعم از کسانی که جانشان را از دست دادند یا در این حادثه آسیب دیدند، استیفا کند.
وی افزود: در دیداری که از محل حادثه داشتم به نظرم برخی از مطالبات آنان به حق است که در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته هم دانشگاه هم قوه قضاییه و هم نیروی انتظامی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

* برخی به دنبال بهره برداری سیاسی از این حادثه هستند
منتظری گفت: من در این بازدید نشانه‌هایی دیدم که عده‌ای به دنبال آن هستند تا پلی برای اهداف سیاسی خود درست کنند و جناح‌های سیاسی یا برخی افراد خارج از کشور می‌خواهند بهره‌برداری خودشان را داشته باشند.
وی افزود: کوچکترین حادثه ای که در گوشه‌ای از کشور اتفاق می‌افتد، دشمن بلافاصله موج سواری می‌کند و از تجمع چند ده نفره جعلیاتی درست می کند و گاهی به فیلم های سال های گذشته متوسل می‌شوند و حتی خودشان هم مجبور می شوند آن فیلم ها را تکذیب کنند.
دادستان کل کشور افزود: مدیران، مسئولان، دانشجویان و خانواده‌های آنان می دانند دشمن به دنبال آن است تا از این حوادث بهره‌برداری کند و زمانی که جریان های سیاسی می بینند دشمن به دنبال سوءاستفاده است، اجازه ندهند و اگر جناح های سیاسی به بخشی از مدیریت نقدی دارند، در یک فضای آرام به آن بپردازند.

* دانشگاه آزاد برای رسیدگی بسیج شده است
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حضور دادستان کل کشور در دانشگاه فرصت مناسبی به دست داد تا دانشجویان ببینند که نظام در پای احقاق حق شهروندان خود می ایستد.
وی افزود: همه در بسیج کامل هستند تا رسیدگی به مجروحان حادثه به خوبی صورت گیرد و در کنار خانواده های داغدیده هستند و در میان دانشجویان نیز در پنج روز گذشته تفاهمی ایجاد شد تا ضد انقلاب در این موضوع موج سواری نکند.
طهرانچی ادامه داد: تمام مسئولان دانشگاه وظیفه خود را در کنار قوه قضاییه حمایت از حقوق و امنیت دانشجویان می دانند و ۳۸ درصد از دانشجویان آموزش عالی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند دانشگاه ها موتور پیشرفت علمی کشور باشند.
در این جلسه که در دادستانی کل کشور برگزار شد، علاوه بر رئیس و برخی از معاونان و مسئولان دانشگاه آزاد دادیار دیوان عالی کشور، رئیس دادسرای راهور، بازپرس پرونده و جانشین پلیس راهور حضور داشتند.
سه شنبه هفته گذشته در ساعت 12 و 20 دقیقه، اتوبوس حامل دانشجویان به دلیل نقص فنی و بریده شدن ترمز، از مسیر خارج و واژگون شد؛ طی این حادثه 10 نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند.
اجتمام*1003*1834

نظر شما