شناسهٔ خبر: 3027866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

در همایش تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد:

ارزش قاچاق دو برابر بودجه عمرانی

صاحب‌خبر -
تفاهم –گروه گزارش:همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی و رئیس گمرکات کشوربرگزار شد.رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام رشد 16 برابری قاچاق کالا گفت: در 9 ماهه امسال، ارزش کالاهای مکشوفه قاچاق 1200 میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد دارد. حبیب‌ا... حقیقی اظهار کرد: در 9 ماهه امسال از مجموع کالاهای مکشوفه 215 مورد بالای 500 میلیون تومان، 1569 مورد بالای 100 میلیون تومان و 64 هزار پرونده زیر 100 میلیون تومان ارزش داشت و براساس آمار ارائه شده حجم عمده‌ای از قاچاق روی موارد کوچک متمرکز شده است. وی با بیان این‌که تلاش داریم در فاصله زمانی پنج ساله در ابتدا بتوانیم رشد قاچاق کالا را متوقف کنیم و سپس این پدیده شوم را کاهش دهیم،  افزود: در این راستا بر اقدامات پیشگیرانه تاکید داریم و باید اقدامات لازم انجام شود. رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به مقایسه حجم قاچاق کالا در اوایل انقلاب و سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: در ابتدای انقلاب حجم کالای قاچاق 1.2 میلیارد دلار بود در حالی که این رقم در سال گذشته به 20 میلیارد دلار رسیده است و یکی از علت‌های افزایش حجم قاچاق نسبت به اوایل انقلاب این است که ما همواره به مبارزه با معلول‌ها پرداخته‌ایم و به علت موضوع توجهی نشده است. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ارزش ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق در سال ۹۲ خبر داد و خاطر نشان کرد: این میزان معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان است که دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است. حقیقی افزود: بدون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خروج از رکود و توسعه مسائل اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود.وی یادآور شد: قاچاق در مسائل اجتماعی و عمومی کشور هم ایفای نقش می کند به طوری که آثار آن در مسئله بیکاری سایه انداخته است.
تعیین تکلیف بیش از 90 میلیارد تومان کالای قاچاق : رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی نیز در این مراسم گفت: با عنایت به قانون جدید ناجا نسبت به گذشته نقش برجسته‌تری پیدا کرده و امروز ناجا پیکان مبارزه با قاچاق کالا و جلودار این حرکت است و شکی در آن نیست.اردشیر محمدی با اشاره به اینکه در 9 ماهه امسال بیش از 90 میلیارد تومان کالای قاچاق تعیین تکلیف شده است، اظهار داشت: 15 درصد از این کالاها منهدم و بقیه نیز با توجه یه اینکه قابلیت مصرف دارند شرایط ورود آنها به بازار مصرف فراهم شده است. وی تصریح کرد:‌ کالاهایی که به عنوان قاچاق تحویل سازمان می شوند ما براساس قوانین مربوطه آن ها را بررسی و اگر کالا قابلیت مصرف داشته باشد و بتوانیم آن را به بازار ارائه کنیم در صورت اینکه به تولید کشور آسیبی نرساند، آن کالا را از طریق مزایده وارد بازار مصرف کرده و کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند این کالا را خریداری کنند. وی افزود: بخشی از کالاها به دلیل عدم تایید و مغایرت با برخی مسائل از جمله موضوعات امنیتی وارد بازار نشده و بخشی دیگر نیز منهدم می‌شوند. وی با بیان این‌که 15 تا 20 درصد کالاهای اعلامی به ما در چرخه انهدام است و بقیه کالاها به لحاظ شرایط مصرف تعیین تکلیف می‌شوند، ادامه داد: سازمان نیازمند ایجاد زیرساخت های جدید و توسعه زیرساخت های موجود است که با حمایت دولت بتواند در راستای وظایفی که به آن ها محول شده حرکت کند. رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی تاکید کرد: خوشبختانه اموالی که به سازمان اعلام می‌شوند در سریع‌ترین زمان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا مجوزهای قانونی را دریافت کنیم و به مزایده برسانیم که این پروسه یک ماه تا 45 روز به طول می انجامد، البته در بعضی موارد زمان بیشتری نیز صرف خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 50 تا 60 میلیارد تومان کالایی داریم که قابلیت تعیین تکلیف داشته که اگر از سوی مراجع قضایی تعیین تکلیف شود سازمان نسبت به فروش آن‌ها از طریق مزایده اقدام می‌کند.
تخلف در گمرک از دیگر سازمان‌ها کمتر است: رئیس گمرکات کشور نیز در حاشیه این مراسم گفت: تخلف در سازمان ما از بقیه دستگاه‌ها کمتر است.مهدی کرباسیان اظهار داشت: قاچاق به دلیل اینکه وسیع است و از حالت فردی خارج می‌شود جزو جرایم سازمان‌یافته محسوب می‌شود، به همین دلیل در قانون مبارزه با پولشویی آمده است مانند قاچاق سوخت.وی در باره کشف قاچاق در گمرکات افزود: ما موارد قاچاقی را کشف کرده‌ایم و آنها را به مراجع قضایی اعلام کردیم که درحال بررسی است و در آینده اعلام می‌شود.کرباسیان ادامه داد: در دو سال پیش در چابهار کامیون‌های کار کرده را به عنوان کامیون نو قاچاق، وارد و شماره‌گذاری می‌کردند و به مردم می‌فروختند که این موضوع بررسی شد و از ادامه این کار جلوگیری گردید.وی درباره تردد خودروها در مناطق آزاد بیان داشت: ما و نیروی انتظامی در این زمینه هماهنگ هستیم. خودروهایی که در حوزه منطقه آزاد تردد می‌کنند فقط اجازه دارند در همان منطقه باشند و اگر در خارج از آن تردد کنند خلاف است و نیروی انتظامی برخورد می‌کند، همچنین نه ما و نه ناجا هیچ مجوزی برای تردد آنها در خارج از منطقه آزاد صادر نکردیم.

 

نظر شما