شناسهٔ خبر: 30025140 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام:

عرضه مرغ منجمد 8900 توماني

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام: عرضه مرغ منجمد به قيمت هر کيلو 8 هزار و 900 تومان را براي تنظيم آغاز کرده ايم.
به گزارش خبرگزاري آريا، حميد ورناصري افزود: ستاد تنظيم بازار قيمت هر کيلو گوشت مرغ را 9 هزار و 800 تومان و سازمان حمايت از مصرف کنندگان با 5 درصد افزايش حدود 10 هزار و 400 تومان اعلام کرده است و بيش از اين مبلغ به هيچ وجه قابل پذيرش نيست.
وي با بيان اينکه مقايسه قيمت مرغ در شرايط کنوني با پارسال در همين زمان، اشتباه است گفت: پارسال براي اينکه توليد کنندگان مرغ آسيب نبينند 48 هزار تن مرغ را خريداري کرديم.
­مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور همچنين از افزايش 25 تا 30 درصدي حجم واردات نهاده ها به کشور خبر داد و افزود: حجم موجودي نهاده ها در بنادر و انبارها به ميزان کافي است.
دبير انجمن ملي توليد گوشت مرغ هم گفت: در ماه هاي اخير کاهشي در توليد مرغ در کشور وجود نداشته است.
علي صابري افزود: ماهانه 110 ميليون جوجه ريزي صورت مي گيرد و 180 تا 200 هزار تن گوشت مرغ در کشور توليد مي شود.
وي گفت: افزايش قيمت محصولات پروتئيني و ديگر محصولات جايگزين مرغ از جمله عوامل افزايش قيمت مرغ است.
صابري افزود: اختلاف قيمت پيشنهادي توليد کنندگان مرغ با دولت در هر کيلوگرم 2 هزار تومان است.
وي گفت: قيمت مورد انتظار توليد کنندگان مرغ 11 و نيم تا 12 هزار تومان به ازاي هر کيلوگرم است.
رئيس شوراي تامين کنندگان دام کشور گفت: توليد سالانه کشور 12 ميليون راس بره و ميانگين جمعيت دام گوسفندي 55 ميليون راس است.
منصور پوريان با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما با اشاره به اينکه تثبيت قيمت ها در بازار گوشت، مهم است، افزود: در بخش گوشت قرمز به ويژه گوشت گوسفندي،کشور خودکفا بود اما عواملي وجود داشت که موجب شد در برخي جاها با کمبود گوشت روبرو شويم ولي با تلاش واردکنندگان نيازهاي کشور رفع شد.
وي با بيان اينکه قيمت هاي گوشت قرمز در سطح بازار، قابل قبول نيست، ادامه داد: همه اصناف با قيمت فعلي گوشت قرمز مخالف هستند.
پوريان افزود: بازار تقاضاي کشور تغيير کرده و خواهان بره هاي 3 تا 4 ماهه است در حالي که دامداران، بره هاي خود را در سن 7 تا 8 ماهه عرضه مي کنند.
پوريان گفت: توليدات بخش پرواربندي کشور در وزن هاي 65 تا 70 کيلوگرم است.
رئيس شوراي تامين کنندگان دام کشور گفت: دامدار بره را با قيمت 25 هزار تومان در درب دامداري عرضه مي کند.
پوريان افزود: لاشه هاي گوسفندي براي قصاب کيلويي حدود 55 هزار تومان تمام مي شود و بايد با قيمت 58 تا 59 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.
وي با بيان اينکه يک درصد از توليدات کل کشور صادرات داشتيم، گفت: هزينه توليد دامدار افزايش يافته است.
پوريان با بيان اينکه قاچاق دام به ويژه دام هاي مولد به صورت گسترده در حال انجام است، گفت: همزمان با ممنوعيت صادرات، پديده شوم قاچاق در دام ايجاد شد.
وي افزود: براي جلوگيري از قاچاق بايد ممنوعيت صادرات برداشته شود.
علي اصغر ملکي رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي هم در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: دام زنده اکنون در ميادين به قيمت کمتر از 30 هزار تومان عرضه نمي شود.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام نيز با بيان اينکه دولت به تعهدات خود در تامين کالاهاي اساسي پايبند است، گفت: از ابتداي امسال تاکنون شرايط فوق العاده را در زمينه گوشت مرغ داشتيم، منحني هاي مصرف با منحني هاي توليدمان کاملا متفاوت است و شوک قيمتي به بازار وارد شد.
حميد ورناصري با اشاره به اينکه برنامه دولت براي مقابله با شوک قيمتي، جدا از برنامه ريزي توليد است، افزود: هفته آينده حتما در قيمت مرغ کاهش خواهيم داشت و برنامه عرضه گوشت منجمد را به عنوان يکي از راهکارهايي دسترسي مردم به گوشت مرغ با قيمت پائين تر فراهم مي کنيم.
وي ادامه داد: در زمينه گوشت قرمز هم از يکسال گذشته تاکنون به صورت روزانه و مستمر روزي 100 تا 150 تن گوشت گوسفندي تازه در ميادين و فروشگاه هاي زنجيره اي با نرخ مصوب 37 هزار و 500 تومان به صورت لاشه اي عرضه مي کنيم.
ورناصري گفت: صادرات براي تداوم جريان توليد در کشور بايد انجام شود و اصولا ممنوعيتي در حوزه صادرات نبايد وجود داشته باشد اما گاهي با توجه به نوسانات قيمتي، دولت برنامه ريزي هايي را براي تعرفه هاي صادراتي انجام مي دهد.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام ادامه داد: قيمت بازار داخلي در مقايسه با بازار جهاني پائين تر از نرخ جهاني است.
وي با بيان اينکه دولت بايد براي حفظ تعادل، در قيمت گذاري نقش داشته باشد، افزود: در مورد قيمت تخم مرغ از هفته گذشته روند کاهشي داشتيم و حدود 1000 تومان در هر کيلو کاهش قيمت داشت.
علي ابراهيمي رئيس کميته دام و طيور مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اينکه قاچاق دام نشات گرفته از تفاوت قيمت داخل و خارج است، گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته ارزش پول ملي ما کاهش يافته و صادرات به صرفه شده است و با توجه به اينکه مجوز ندارند از طريق قاچاق، صادرات مي کنند.
وي ادامه داد: نيروهاي مرزباني بايد مراقب باشند تا قاچاق دام انجام نشود.
ابراهيمي با بيان اينکه دخالت دولت در قيمت گذاري مرغ تاکنون ناموفق بوده است، گفت: بايد عرضه و تقاضا را به رسميت بشناسيم و بازار بايد تعيين کننده قيمت ها باشد.
وي با اشاره به اينکه در کشور روزانه بيش از 5500 تا 5600 تن مرغ مصرف مي کنيم، افزود: بايد اجازه دهيم رقابت سالم صورت گيرد.
صابري دبير انجمن ملي توليدکنندگان گوشت مرغ هم گفت: قيمت تمام شده توليدکنندگان به علت بي ثباتي قيمت ها و ارزش خدمات و حتي افزايش تا 100 درصدي قيمت نهاده ها، بالا مي رود بنابراين مجبورند سود منطقي را در نظر بگيرند.
وي با بيان اينکه 70 درصد هزينه هاي توليد را خوراک تعيين مي کند، افزود: بيش از 11 تا 12 ميليون تن در سال ذرت و کنجاله سويا وارد مي کنيم.
صابري گفت: صنعت طيور با توجه به حدود 25 هزار مرغدار فعال در کشور و 600 تا 700 مزرعه مرغ مادر گوشتي و 600 تا 700 کارخانه خوراک دام و 250 واحد کشتارگاهي با امکانات خوب و حدود 140 کارخانه جوجه کشي در گستره کشور به نحوي پراکنده شده اند که تنها بخش توليد رقابت پذير هستند بنابراين دولت چه اصراري بر قيمت گذاري دستوري در اين بخش دارد؟
دبير انجمن ملي توليدکنندگان گوشت مرغ با بيان اينکه صنعت طيور کشور، هوشمند است، گفت: ماهي 110 ميليون جوجه ريزي داريم. دولت به ما اعتماد کند. خودمان متعهد به تنظيم بازار خواهيم بود و شرايطي ايجاد خواهيم کرد که هم توليدکننده و هم مصرف کننده راضي باشند.

نظر شما