شناسهٔ خبر: 30001524 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صالحی در پاسخ به سوال دهمرده:

برگزاری سوگواره عبرات در ۲ سال اخیر با ۱۲ هزار اثر/ لزوم توسعه دیپلماسی فرهنگی بر مبنای اربعین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید دیپلماسی فرهنگی بر مبنای اربعین بین تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ایرانی و عراقی توسعه یابد گفت: هم افزایی همگان می‌تواند منجر به بهره‌برداری حداکثری از موضوع اربعین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس با موضوع اربعین با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ موکب توسط سازمان اوقاف با استفاده از منابع موقوفه، نذورات و خیرات در اربعین سال جاری برپا شده است، اظهار داشت: این موکب‌ها فضای مناسبی را برای بهره‌برداری مادی و معنوی زائران فراهم کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ نمایشگاه‌های متعدد فرهنگی برای استفاده از زائران در پایانه‌های مرزی کشورمان در اربعین سال جاری مستقر شده بود که می‌توان به استقرار سینماهای سیار با نمایش فیلم‌های آیینی و مناسبتی اشاره کرد. همچنین حمایت‌های لازم از هنرمندان در بخش‌های مختلف با موضوع آثار اربعین صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ۲۰ گروه از مربیان کودک و نوجوان با توزیع ۳۰ هزار بسته فرهنگی و معنوی خدمات مختلفی را به این قشر که همراه پدران و مادران خود در راهپیمایی بزرگ اربعین آمده بودند، ارائه کردند.

وی با بیان اینکه ۴۰ نوحه و موسیقی با شرایط معنوی خاص ایام اربعین تولید شده است، خاطرنشان کرد: در این ایام ۱۲۰ سخنران با ۱۴۰۰ سخنرانی برنامه‌های مختلفی را برای زائران اربعین اجرا کردند، ضمن اینکه پیوست فرهنگی برای همه موکب‌ها که بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته از سال‌های گذشته تهیه شده بود ابلاغ و برای آنها ارسال شد تا برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف استفاده شود.

صالحی افزود: برنامه‌های ایام اربعین باید کاملا منطبق با فضای متناسب ایران و عراق تهیه شود که بر همین اساس این مهم در دستورکار قرار گرفته بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق سامانه سماح سازمان حج و زیارت برای حضور در عراق ثبت‌نام کردند به همین جهت تلاش شد تا فضای فرهنگی اربعین ۹۷ نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کند.

وی گفت: بیش از ۲۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف ازجمله شعر با محوریت اربعین تولید شده است.

صالحی با بیان اینکه سوگواره عبرات در سال ۹۶ و ۹۷ برگزار شده است، افزود: در سال گذشته ۵ هزار اثر و در سال جاری ۷ هزار اثر به دبیرخانه این سوگواره ارسال شده بود ضمن اینکه ۷ جلد کتاب از آثار این سوگواره منتشر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره عکسی با عنوان «مسیر عشق» برگزار شد که ۳۵۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید. همچنین نمایشگاه نقاشی با موضوع اربعین برپا شد که با استقبال زائران مواجه شد.

صالحی با بیان اینکه مسابقه بین‌المللی فیلم مستند با عنوان «مهر محرم» منجر به رسیدن اثار قابل توجهی به این دبیرخانه شده است، گفت: محافل فرهنگی و معنوی خوبی با موضوع اربعین و برمبنای این اقدام بزرگ برپا شد.

وی در ادامه افزود: بخشی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد مستندسازی موضوع اربعین است که در این باره ۳۰ فیلم مستند و ۲ فیلم کوتاه تهیه شده است. همچنین حمایت از تولید فیلم سینمایی ناشناس در دستورکار قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ از حدود ۵۰۰ نویسنده با موضوع اربعین حمایت ویژه شده، ضمن اینکه با همین نگاه هم کتابی با عنوان «روایت پیاده‌روی اربعین» با اسلوب خاصی توسط ۲۰ نویسنده که یکی از آنها پاکستانی بوده نوشته شده است.

صالحی گفت: حمایت‌ها از خبرنگاران خارجی برای حضور در اربعین منجر به تهیه گزارشات مختلف و انتقال مفاهیم اربعین شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اندیشی نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام از ۱۴ کشور جهان در ایام اربعین در کربلا برگزار شد، ضمن اینکه در خصوص دیپلماسی فرهنگی بر مبنای اربعین بین ایران و عراق رایزنی‌های خوبی با دانشگاه کربلا صورت گرفته است اما باید زیرساخت‌های حوزه اربعین در تمامی بخش‌ها توسعه یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سامانه پنج زبانه اربعین و کتابخانه تخصصی اسناد این امر راه‌اندازی شده است، گفت: بانک اطلاعات اربعین بر اساس اطلاعات موکب‌های خصوصی و عمومی تنظیم شده است، ضمن اینکه سند شورای فرهنگ عمومی درباره اربعین هم تهیه شده است.

صالحی اضافه کرد: باید فرصت لازم را در خصوص حداکثر استفاده از فرهنگ دینی و معرفتی و اجتماعی با موضوع اربعین داشته و به کار گیریم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با هم افزایی و همکاری‌های نهادهای عمومی و همچنین حمایت‌های حداکثری مردم فرصت لازم از اربعین به عمل آمده و ارتقا یابد.

انتهای پیام/

نظر شما