شناسهٔ خبر: 30007239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ماهيت مردمي اربعين را حفظ کنيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين که بايد ماهيت مردمي اربعين را حفظ کنيم، گفت: در ايام اربعين و بعد از آن بايد نگاه و فضاي فرهنگي را منتقل کنيم و ما در اين مسير به جلو پيش مي رويم.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، «سيد عباس صالحي» براي پاسخ به سوال حبيب الله دهمرده نماينده زابل در مورد اين که چه اقدامات اساسي براي مسائل فرهنگي بويژه در راهپيمايي اربعين حسيني(ع) انجام شد در جلسه علني امروز - يکشنبه- مجلس شوراي اسلامي حضور يافت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تشريح اقدامات اين وزارتخانه در ايام اربعين و بعد از آن اظهارداشت: رويکردها در اين موضوع توسط رهبر معظم انقلاب ، دولت و مجموعه سياست گذاران فرهنگي تنظيم شده است مبني بر اين که راهپيمايي و زيارت اربعين بايد ماهيت مردمي خود را حفظ کند و دولت نقش تسهيل گري و کمتر تصدي گري داشته باشد و ما بتوانيم فرهنگ و حرمت کشور ميزبان را حفظ کنيم.
وي با بيان اين که بايد از اين فرصت راهپيمايي حداکثر بهره برداري را داشته باشيم به اقدامات وزارت اين وزارتخانه در مورد راهپيمايي اربعين اشاره کرد.
وي، چاپ و توزيع دو ميليون کتاب راهنماي زائر در سال 96-97، حضور سه هزار مبلغ (مبلغان داوطلب)، تهيه و توليد کليپ هاي آموزشي در شبکه هاي اجتماعي، ساماندهي بيش از 100 موکب سازمان اوقاف که هم از لحاظ مادي و معنوي نيازهاي زائران را توجه داشته از مهم ترين اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راهپيمايي اربعين امسال ذکر کرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اين موکب ها فرصت هايي را فراهم کردند که زائران بتوانند در داخل ايران، پايانه هاي مرزي و داخل خاک عراق از مواهب بهره مند شوند.
صالحي تصريح کرد: ما نمايشگاه ها و اجراهاي نمايشي در پايانه هاي مرزي براي استفاده زائران در سال گذشته و امسال برگزار کرديم از جمله سينما سياري که در پايانه مرزي مستقر شده بود تا بتواند فيلم هاي متناسب با شرايط معنوي اربعين ارائه کند.
وي همچنين گفت: در طول مسير راهپيمايي نمايشنامه ها و آيين هاي نمايشي توسط هنرمندان اجرا شد، 20 گروه از مربيان کودک و نوجوان با 30 هزار بسته در فضاهاي پايانه ها و عراق به ارائه امور فرهنگي و معنوي را براي کودکان و نوجوانان که همراه با خانواده حرکت مي کردند،ارائه کردند ، 90 قاري ممتاز با بيش از 1300 برنامه در فضاي عراق کار مي کردند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: 40 نوحه و موسيقي متناسب با فضاي اربعين توليد شد، 120 سخنران و 1400 مراسم سخنراني در ايام اربعين برگزار شد، پيوست فرهنگي براي همه موکب ها ابلاغ و ارسال شد.
صالحي يادآور شد: با آسيب شناسي که از سال هاي گذشته اتفاق افتاده اين پيوست هاي فرهنگي آسيب هايي که در موکب ها اتفاق مي افتد را به حداقل مي رساند
وي تصريح کرد: برنامه هاي از اين قبيل با نگاه اين بوده است که ايام زيارت اربعين در داخل ايران و خارج از ايران فضاي مناسبي داشته باشيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: امسال يک ميليون و 800 هزار نفر در سامانه سماح اربعين ثبت نام کردند و حجم زوار حجم قابل توجهي بود، اما حرکت هايي با اين نگاه انجام شد تا از فضاي زيارت براي ارتقاي فرهنگي استفاده کنيم،
صالحي ادامه داد: ما پس از مراسم اربعين حسيني برنامه هاي فرهنگي متعددي براي فضاي فرهنگي اربعين برگزار کرديم، بيش از 20 عنوان کتاب در موضوع اربعين با نگاه داستاني، شعر و دلنوشته چاپ شده ، سوگواره عبرات با موضوع اربعين در سال 96 و 97 برگزار شد هفت جلد آثار منتخب اين سوگواره چاپ شده است.
وي افزود: جشنواره فيلم و عکس اربعين با عنوان مسير عشق بيش از سه هزار و 500 داشته است، نمايشگاهي از هنرهاي تجسمي از اربعين برگزار شده است، مسابقه بين المللي فيلم مستند با عنوان مهر محرم برگزار شده است که اين مسابقه آثار قابل توجهي را ارائه کرده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد:در ايام زيارت اربعين و بعد از آن بايد نگاه و فضاي فرهنگي اربعين را منتقل کنيم و در اين راستا در مسير جلو پيش مي رويم.
اين خبر در حال تکميل است.
سيام*9121**1058**1336
انتهاي پيام /*

نظر شما