شناسهٔ خبر: 29885307 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات:

شهر هوشمند مردم را به حقوق‌شان می‌رساند/ فناوری اطلاعات به کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کند

وزیر ارتباطات گفت: المان‌هایی درباره هوشمندسازی شهر تهران به چشم می‌خورد و شهرداری اقداماتی را انجام داده که باید از آن تقدیر شود اما برای داشتن شهر هوشمند فاصله زیادی داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تهران هوشمند گفت: هوشمندسازی یعنی علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات بتوانیم آ‌نها را تحلیل کنیم که متاسفانه در بخش دوم مشکلاتی وجود دارد و به درستی از تحلیل‌ها استفاده نمی‌شود.

وی افزود: امروز هوشمندسازی در آلودگی هوا انجام شده است و می‌توانیم به صورت دقیق و آنلاین آلودگی‌ها را اندازه‌گیری و تحلیل کنیم و میزان آلاینده‌ها را مشخص کنیم و بر اساس شناسایی آلاینده‌ها درباره آنها تصمیم‌گیری کنیم.

جهرمی ادامه داد: فناوری اطلاعات می‌تواند به کاهش آلاینده‌ها نیز کمک کند.

به گفته وزیر ارتباطات امروز فناوری اطلاعات می‌تواند بسیاری از مراجعات شهری را کم کند و دولت الکترونیکی یکی از ابزارها برای تحقق این هدف است.

جهرمی اظهار کرد:‌ شهرداری تهران در حوزه‌های دیگر مثل ترافیک شهری نیز از سامانه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند و دوربین‌های شهری می‌توانند ترددها و ترافیک را مدیریت کنند.

وی افزود: بسیاری از پارامترهای دیگر در مدیریت شهری هوشمندسازی شده است اما در خیلی موضوعات هنوز تا الکترونیکی شدن فاصله داریم.

وزیر ارتباطات گفت: در حوزه محیط زیست و فضای سبز نیز می‌توان به کمک ماهواره‌ها مدیریت مناسبی انجام داد و اگر هوشمندسازی در این حوزه صورت نگیرد نمی‌توان از فضای سبز صیانت کرد.

وی افزود: هنوز بسیاری از اطلاعات برای هوشمندسازی جمع‌آوری نشده است و از طرفی دیگر در حوزه مدیریت نیز فناوری اطلاعات هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه هوشمندسازی به شفاف‌سازی کمک می‌کند گفت: امیدواریم با ظرفیت نیروی جوان شهرداری و شهرداری‌ها بتوانیم با سرعت بیشتری به سوی الکترونیکی شدن پیش برویم.

وی افزود: از سوی دیگر، هوشمندسازی یک اقتصاد هم هست و ظرفیت هوشمندسازی و IOT می‌تواند به اقتصاد و اشتغال‌زایی کمک کند.

جهرمی ادامه داد:‌ ما باید بدانیم در حوزه شهری چند ساختمان وجود دارد و چند درصد از ساختمان‌ها از استانداردهای لازم برخوردارند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در زمینه مقررات نیز می‌توان از هوشمندسازی در مدیریت شهری کمک گرفت.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: اقتصاد هوشمند می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کسب و  کارها و بخش خصوصی قرار دهد و از این طریق به منابع مالی افزوده شود.

به گفته آذری جمرمی یکی از اضلاع مهم در هوشمندسازی توسعه زیرساخت‌ها است و وزارت ارتباطات در تلاش است تا زیرساخت‌های مورد نیاز را در تحقق شهر هوشمند محقق کند.

وی افزود:‌ امروز اتصال شهرداری به دولت الکترونیک می‌تواند تحول زیادی در مدیریت شهری ایجاد کند و ازطرف دیگر بخش خصوصی نیز خدمات بهتری ارائه دهند.

وزیر ارتباطات اظهار کرد:‌ پیوستن شهرداری تهران به دولت الکترونیک بخش مهمی از خدمات را به مردم تسهیل می‌کند.

جهرمی افزود: برای هوشمندسازی ارتقای سطح کاربری شهروندان نیز اهمیت دارد و باید بستری برای افزایش سطح فرهنگ استفاده از شهرهای هوشمند ایجاد شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: متاسفانه شهروندان ما نمی‌دانند حقوق خود را چگونه باید دریافت کند و اگر تخلفی در شهر ببینند نمی‌دانند چگونه باید آن را گزارش دهند و به همین دلیل باید یک برنامه مدون آموزشی با توجه به ظرفیت شهرداری مثل فرهنگ‌سراها شکل گیرد تا مردم با حقوق‌شان بیشتر آشنا شوند.

جهرمی در پایان افزود: خدمات هوشمند خدماتی است که مردم ببینند، احساس کنند و از آن به طور بهینه استفاده کنند.

نظر شما