شناسهٔ خبر: 29867919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مذاکرات استکهلم؛ يمن همچنان آماج حملات/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- «محمد عبدالسلام»، رئيس هيات مذاکره کننده جنبش انصارالله يمن در مذاکرات صلح استکهلم با بيان اينکه اين هيات براي صلح به سوئد آمده است نه براي تسليم شدن، خواستار توقف حملات ائتلاف متجاوز سعودي به بندر الحديده، غرب يمن شد.
«محمد عبدالسلام» با ابراز تعجب درباره برخي خواسته‌هاي طرف مقابل در مذاکرات صلح سوئد گفت: چگونه از ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن خواسته مي‌شود پيش از برقراري صلح و به‌رغم وجود هزاران متجاوز مزدور در کشور، سلاح‌هاي خود را تحويل دهند.
مذاکرات صلح يمن پس از حدود دو سال توقف، در شرايطي در شهر «استکهلم» سوئد با حضور هيأت‌هايي از طرف‌هاي يمني پيگيري مي‌شود که عربستان و آمريکا در پشت پرده اين مذاکرات نيز اهداف سويي را دنبال مي‌کنند. چنين سياستي فضاي حاکم بر مذاکرات صلح سوئد را تحت الشعاع قرار داده و سبب شده است تا حدودي اميدواري‌هايي را که درپي آغاز اين مذاکرات به‌وجود آمده بود کمرنگ شود.
چند ماه قبل نيز مذاکرات صلح يمن در ژنو نيز به دليل همين سياست‌هاي توطئه‌گرانه سعودي‌ها و آمريکايي‌ها بي‌نتيجه ماند. اما اين بار مقامات آمريکايي که به شدت تحت فشار افکار عمومي به دليل مشارکتشان در جنايت آل سعود در يمن قرار دارند خود را پيگير مذاکرات يمن در سوئد نشان داده‌اند.
اين درحالي است که تحولات نشان مي‌‌دهد که جنگ تجاوزکارانه در يمن، ماهيتي آمريکايي، صهيونيستي و سعودي دارد و تنها راه‌ حل پايان دادن به کشتار روزانه و مواجهه ميليونها يمني با قحطي، توقف جنگ و رد مداخلات خارجي و شروع مذاکرات يمني- يمني است. اين درحالي است که دستور کار مذاکرات سوئد هم به جاي آتش‌بس و برداشته شدن محاصره، روي مقوله‌هاي پيچيده و غيرشفافي تحت عنوان "آرام‌ سازي محور‌هاي درگيري" و "کمک‌‌رساني‌هاي محدود و تحت نظارت" به مردم يمن هدف‌گذاري شده است.
هدف ائتلاف متجاوز سعودي و حاميانش از چنين رفتارهاي مزورانه‌اي فقط براي آن است تا خود را طرفدار مذاکره و صلح در يمن نشان دهند و با وارونه‌سازي حقايق، طرف‌هاي يمني را مقصر ادامه جنگ نشان دهند و با اين فضاسازي‌ها آنها را به تسليم وادارند.
ائتلاف متجاوز سعودي که در ميدان‌هاي عملياتي نتوانستند يمن را به تسليم وادار کنند در عرصه مذاکرات سياسي و در قالب گفت وگوهاي صلح درصدد قبولاندن سياست‌هاي سلطه‌جويانه خود به يمني‌ها هستند؛ موضوعي که واکنش مقامات انصارالله را درپي داشته است.
درچارچوب چنين اهداف سويي است که با وجود اينکه انصارالله و ارتش يمن توقف اقدامات نظامي را پذيرفته و به آن پايبندي نشان دادند، حملات هوايي و زميني سعودي‌ها و اماراتي‌ها و مزدورانشان در تمامي جبهه‌ها استمرار داشته است.
عملکرد عربستان و امارات مذاکرات صلح سوئد را در حد يک رخدادي تاکتيکي که هدفش فقط دادن فرصت به نيرو‌هاي شکست خورده ائتلاف متجاوز سعودي جهت سازماندهي مجدد براي ادامه جنگ بوده، پايين آورده است.
راهبرد آمريکا و متجاوزان سعودي در يمن اين است که يا با تداوم گفت‌و‌گو‌هاي خسته‌کننده و بي‌نتيجه طرف‌هاي يمني را به زانو درآورند يا از طريق ادامه جنگ، تضعيف و تجزيه يمن را به اجرا بگذارند. در چنين شرايطي است که مقامات يمني ضمن تاکيد بر تسليم ناپذيري در برابر ائتلاف متجاوز سعودي جهانيان را در جريان توطئه‌هايي که آمريکا و عربستان از طريق مذاکرات صلح عليه يمن دنبال مي‌کنند قرار مي‌دهند.
نويسنده: بيژن نجفي
کليدواژه عربستان يمن صلح

نظر شما