شناسهٔ خبر: 29848497 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

آزادسازی بر اساس فرمول حاشیه بازار قانونی است یا غیرقانونی؟

بازی با قیمت خودرو

سرانجام پس از تایید و تکذیب های زیاد در خصوص افزایش قیمت خودرو، آزادسازی قیمت ها بر اساس فرمول حاشیه بازار با بخشنامه ایران خودرو برای ۴ محصول کلید خورد و همان گونه که پیش از این نیز اعلام شده بود قیمت ها 5 درصد زیر حاشیه بازار اعلام شده است. بر این اساس پژو پارس با فرمول جدید قیمت‌گذاری افزایش 40 میلیونی داشته است. در صورت اجرای این فرمول برای سایر خودروها حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت هر خودرو افزوده خواهد شد. افزایش قیمت خودرو در شرایطی صورت گرفته که همچنان اظهارات ضد و نقیضی در خصوص قانونی بودن یا نبودن آن عنوان می شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «نمی‌شود این قیمت‌گذاری خودروسازان را غیرقانونی دانست، اما باید در‌این‌باره سازمان حمایت اعلام نظر کند.» سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز هرگونه افزایش اتومبیل را تخلف دانست. سید یاسر رایگانی با استناد به اظهارات وزیر صنعت گفت: «چون هنوز قیمت‌های جدید از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام نشده است، هرگونه افزایش قیمت اتومبیل گران فروشی محسوب شده و تخلف است.» این در شرایطی است که رییس سازمان حمایت از مصرف کننده روز گذشته اعلام کرده که این سازمان هیچ‌گونه مجوز افزایش قیمت رسمی و غیر رسمی برای هیچ خودروسازی صادر نکرده است. وی البته در ادامه علت گرانی 4خودرو را مشمول قیمت گذاری نبودن آنها عنوان کرده است! در این شرایط آنچه مشخص است سرگردانی مشتریان خودرو در بازی قیمت هاست.

صاحب‌خبر - با اعلام قیمت جدید ۴ محصول ایران خودرو، قیمت گذاری خودروهای داخلی بر اساس فرمول‌های جدید و بصورت شبه آزادسازی در حالی صورت می گیرد که حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت هر خودرو افزوده خواهد شد ؛بر اساس این فرمول قیمت خودروهای داخلی تا ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین می شود تا به شکل رسمی آزادسازی قیمت خودرو در بازار خودروی کشور آغاز شود. بر اساس خبری که سایت رسمی ایران خودرو چهارشنبه شب روی خروجی سایت خود قرار داد این شرکت با ارسال بخشنامه‌ای نرخ‌های جدید خود را اعلام کرده و رسما آزادسازی قیمت را بر اساس فرمول حاشیه بازار کلید زده است افزایش 40 میلیونی پژو پارس با فرمول جدید قیمت گذاری بر اساس بخشنامه جدید ایران خودرو و وانت آریسان تندر پیکاپ، دانگ فنگ کراس صندوقدار و پژو پارس اتومات رسمی مناسب با فرمول حاشیه بازار و به‌صورت شبه آزادسازی قیمت گذاری شده اند به استنادخروجی قرار گرفته در سایت ایران خودرو قیمت پژو پارس اتومات چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۸۳ میلیون تومان در کارخانه رسیده است این محصول در بازار ۸۸ میلیون میلیون تومان به فروش می‌رسید با توجه به قیمت پژو پارس اتومات در بازار که۸۸ میلیون میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است ایران خودرو محصول خود را بر اساس فرمول شبه سازی و مناسب با ۵ درصد زیر قیمت بازار محاسبه کرده است بررسی سایر محصولات ایران خودرو نظیر وانت تندر و وانت آریسان و همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز نشان می دهد که فرمول حاشیه بازار در بر قیمت‌های مذکور کاملاً صدق کرده و ایران خودرو ۴ محصول پرفروش خود را بر اساس قیمت آزادی را ارائه کرده است . نکته قابل توجه آن است که در ایران خودرویی ها اعلام کردند محصولات عرضه شده در این طرح تعهد معوق یا تأمین شده ندارد و به عبارتی چهار محصول مورد نظر با قیمت قطعی و به صورت فوری عرضه می‌شود و قرار است طی ۱۵ روز تحویل مشتری شوند. خودروهای ثبت نامی با قیمت جدید تحویل مشتری می شوند این در شرایطی است که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی بلاتکلیف مانده و نمی‌دانند که در نهایت خودروهای ثبت نام شده خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت در قرارداد پیش فروش این خودروها قید شده که قیمت‌ها به روز محاسبه خواهند شد لذا به نظر می‌رسد خودروسازها خودروهای داخلی ثبت نام شده را با افزایش حداقل ۵۰ درصدی در اختیار ثبت ثبت‌نام کنندگان قرار دهند. ابلاغ بخشنامه ایران خودرو به نمایندگی ها نشان می دهد طی روزهای آینده باید منتظر افزایش قیمت خودروها بر اساس فرمول حاشیه بازار شد و قطعاً افزایش چند ده میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی موضوعی نیست که به راحتی برای مشتریان قابل هضم باشد . افزایش قیمت خودرو که همواره مورد اعتراض مشتریان بوده و آنها همواره از سطح کیفی نه چندان مناسب آن خودروهای داخلی گلایه داشتند اکنون در حالی صورت می گیرد که چرخه افزایش قیمت نجومی خودرو به اصرار زنجیره خودروسازی کشور و با لغو قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی قیمت ها قیمت در حال شکل گیری است. ضرورت جلوگیری از شوک قیمتی در بازار رامین نور قلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت گفت: «افزایش قیمت خودرو نباید به این سرعت به صورت می گرفت، خودروسازها معتقد به افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت ها بودند اما اعضای کمیسیون صنایع معادن و مجلس معتقد بودند که باید قیمت ها به نوعی مورد تجدید نظر قرار بگیرد که از قدرت خرید مصرف کننده خارج نشده و شوک قیمتی جدیدی به بازار تحمیل نشود.» وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت ۴ خودرو بر اساس فرمول تعیین بازار با موافقت وزارت صنعت صورت گرفته است یا خیر گفت: «بر اساس جلسات صورت گرفته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مقرر بود افزایش قیمت به شکل تعادلی صورت بگیرد و وزارت صنعت معدن و تجارت زمانی به خودروسازان مجوز افزایش قیمت دهد که فرمول ای مناسب و منطقی برای افزایش قیمت وجود داشته باشد.» وی همچنین تاکید کرد به نظر می‌رسد افزایش یکباره ۴۰ میلیونی قیمت یک خودرو خودرو باعث شوک تورمی در جامعه شده و اقبال مصرف کنندگان به خودروهای داخلی را کاهش دهد. سیدمهدی مقدسی، عضو دیگرکمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بر اساس فرمول آزادسازی بازار منجر به افزایش قابل توجه خودروهای داخلی شده و جایگاه خودروسازان را در میان مشتریان تضعیف خواهد کرد. مقدسی تاکید می‌کند: «در صورتی که بازار خودرو از انحصار خارج شده و بازیگران صنعت خودروسازی تعدد بیشتری داشته باشند افزایش کیفیت و تعادل قیمت کلید خواهد خورد.»

نظر شما