شناسهٔ خبر: 29790286 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

در نشست 175 اوپک چه اتفاقی خواهد افتاد؟/ خروج قطر از اوپک و بررسی وضعیت تولید در سال 2019

فردا نشست 175 اوپک در وین برگزار می شود که خروج قطر از این سازمان و همچنین بررسی وضعیت تولید اعضا از مهمترین اتفاقات این نشست خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فردا پنج شنبه ۱۵ آذر ۹۷ نشست ۱۷۵ اوپک با حضور اعضا در وین آغاز به کار خواهد کرد که قیمت نزولی نفت که البته بهتر است بگوییم نوسانات شدید قیمتی در هفته‌های اخیر و همچنین درخواست خروج قطر از اوپک عملا این نشست را ویژه کرده است.

* قیمت نفت از 85 تا 50 دلار

نگاهی به  بازار جهانی نفت طی ماه گذشته نشان می‌دهد، این بازار یکی از دوران‌های پرالتهاب و پرنوسان را تجربه کرده است. رییس جمهور آمریکا در اردیبهشت‌ماه با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی عیله ایران آرامش بازار نفت را به هم ریخت و تصمیم ترامپ بازار را نگران خلاء احتمالی نفت ایران کرد و از آنجا که کمبود نفت در بازار باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و این افزایش قیمت بیش از همه برای آمریکا نگران کننده است، موجب شد تا قیمت نفت به 85 دلار در هر بشکه نیز برسد.

با این شرایط رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به هشت مشتری نفت ایران معافیت دهد. این اتفاق در کنار افزایش تولید دیگر اعضای اوپک سیگنال مازاد عرضه را به بازار منعکس کرد و باعث شد قیمت‌ها تا کانال 50 دلار نیز سقوط کند.

سید مهدی حسینی یکی از کارشناسان انرژی اخیرا در گفت وگویی اعلام کرده است، قیمت‌های نفت منجر شد که عربستان که وابستگی زیادی به قیمت نفت دارد، اعلام کند حاضر است ۵۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهد تا بازار و قیمت‌ها به تعادل برسند.

وی ادامه داد: عربستان درحالی این تصمیم را گرفته که به نظر می‌رسد روسیه که بزرگ‌ترین عضو غیراوپک است و معمولا برای به تعادل رساندن بازار با اعضای اوپک همکاری می‌کند، چندان راضی به کاهش میزان تولید خود نیست.

به گفته وی در اجلاس قبلی اوپک، حتی کشورهایی که طرفدار افزایش تولید بودند، با کاهش یک میلیونی تولید موافقت کردند. درحال حاضر این‌که چرا عربستان اعلام می‌کند باید یک میلیون بشکه از میزان تولید اوپک کاهش یابد، درحالی که آمریکا از ذخایر استراتژیک خود برای افزایش عرضه استفاده می‌کند که خلاء نفت ایران را جبران کند، یک سوال مهم است. به نظر من عربستان چون می‌داند آمریکا خواهان تولید بالا در بازار است، می‌خواهد آمریکا را سر مساله خاشقچی تحت فشار قرار دهد و این پیام را برای آمریکا دارد که اگر درباره خاشقچی سخت بگیرید، من هم تولید را کاهش می‌دهم و شما آسیب خواهید دید.

وی با تاکید بر این‌که عرضه در بازار بیشتر از تقاضاست، اظهار کرد: دلیل این افزایش، اقدام اخیر عربستان و روسیه است که هر دو در بیش‌ترین حد توان خود تولید کردند. عربستان از یک طرف اعلام می‌کند عرضه باید کاهش یابد و از طرف دیگر تولید خود را به حداکثر می‌رساند. پیش‌بینی من با توجه به این وضعیت که عرضه بیش‌تر و قیمت‌ها کاهش یافته، این است که اعضای اوپک برای کاهش تولید به توافق برسند.

* خداحافظی قطر با اوپک

همانطور که گفته شد یکی از اتافاق مهمی که در این اجلاس روی خواهد داد خداحافظی قطر با اوپک است.

نعیم اسلم، تحلیلگر مؤسسه تینک‌مارکتس، اعلام کرده است تصمیم قطر برای خروج از اوپک از آغاز سال آینده میلادی، تأثیر چندانی بر تولید نفت در خاورمیانه نخواهد داشت، اما نشان می‌دهد که شکاف‌های درون اوپک می‌تواند در نهایت موجب افول این سازمان شود.

وی گفت: خروج قطر از اوپک مشابه شکستگی استخوان کمر است؛ ممکن است اوپک نتواند به حیات خود ادامه دهد.

این کارشناس افزود: پیامی که این اقدام به دیگر اعضای اوپک می‌فرستد این است که آنها بدون اوپک وضع بهتری خواهند داشت؛ این کار الگویی را ایجاد کرده است که دیگران از آن پیروی می‌کنند.

جف یستین، تحلیلگر مؤسسه بنیان هیل نیز گفت: در دهه‌های گذشته، همه کشورهای عضو اوپک تا حدی قبول داشتند که منافع فردی آنها به طور کلی با منافع اوپک همخوانی دارد، اما این روزها فکر می‌کنم یک حس آزاردهنده وجود دارد که مسئله منافع عربستان مطرح است، نه الزاما منافع شریکان این کشور در اوپک.

وی گفت انحلال اوپک اکنون محتمل است، به ویژه اگر عربستان به رویه خود با رهبری ناشیانه محمد بن سلمان (ولیعهد این کشور) ادامه دهد.

این کارشناس همچنین اعلام کرد لازم نیست اوپک به طور رسمی منحل شود و همین که دیگر بی اهمیت و ناکارآمد شود، کافی است.

یستین گفت: کاملا ممکن است که نوسان‌های شدید قیمت، همانند نوسان‌هایی که در چند ماه گذشته دیده‌ایم، در آینده بدون اوپک، عادی‌تر شوند.

*اظهارات نماینده ایران در اوپک در رابطه با خرو ج قطر 

کاظم پور اردبیلی اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرده است: همان‌طور که گفته شده است قطر اعلام کرده از اول ژانویه از این سازمان خارج خواهد شد و تصمیم دارد بیشتر بر افزایش تولید در حوزه گاز تمرکز کند، به نحوی که تولید خود را از 700 میلیون مترمکعب به هزار و 100 میلیون مترمکعب در روز برساند.

کاظم‌پور ریزش در میان اعضای کوچک‌تر اوپک را با توجه به شرایط فعلی غیرممکن ندانست و در توضیح آن گفت: زمانی که برخی کشورهای عرضه‌کننده که ظرفیت محدودی در تولید دارند، از یک سو با تقاضای کاهش تولید مواجه شوند و از سوی دیگر، ظرفیتی هم برای افزایش تولید در مواقع لزوم نداشته باشند، احتمال ریزش اعضای کوچک‌تر تقویت می‎شود و این غیرممکن نیست.  

وی با اشاره به توافق جهانی کاهش تولید نفت (cooperation agreement) که تا پایان سال جاری میلادی اعتبار دارد، اظهار کرد: اگر بنا باشد این توافق تغییر کند یا تمدید شود، با توجه به تصمیم جاری که اعضا باید کاهش تولید داشته باشند، رقم تولید در توافق باید تغییر کند.

*دستور کار نشست اوپک

دبیرخانه اوپک اعلام کرده است نشست افتتاحیه ساعت ۱۰ صبح به وقت وین (ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) و با حضور همه سران هیئت‌های نمایندگی و نمایندگان کشورها، دبیرکل اوپک، ناظران و اصحاب رسانه برگزار می‌شود.

نشست سران هیئت‌های نمایندگی و دبیرکل اوپک در ساعت ۱۱ صبح به وقت وین پشت درهای بسته آغاز می‌شود و پس از پایان نشست، ساعت ۱۳ به وقت وین نیز نشست خبری برگزار خواهد شد.

همچنین پنجمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک در روز جمعه (۱۶ آذر ماه) در وین برگزار می‎شود. نشست افتتاحیه با حضور سران هیئت‌های نمایندگی و نمایندگان همه کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک، دبیرکل اوپک و رسانه‌ها ساعت ۱۰ صبح به وقت وین برگزار می‎شود و نشست پشت درهای بسته در ساعت ۱۱ صبح به وقت وین آغاز خواهد شد.

نشست خبری نیز فردا ساعت ۱۳ به وقت وین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ب

برچسب‌ها:

نظر شما