شناسهٔ خبر: 29646061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوتین و اردوغان درباره ادلب و اوکراین گفت وگو کردند

مسکو - ایرنا - سران روسیه و ترکیه در گفت وگویی تلفنی در خصوص اوضاع منطقه امن ادلب و مسائل سوریه و نیز مناقشه دریایی بین روسیه و اوکراین گفت وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کردند: ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رهبران روسیه و ترکیه به تفصیل درخصوص اوضاع سوریه گفت وگو کردند.
دو طرف توافق کردند تلاش ها و همکاری های خود برای اجرای تفاهمنامه تثبیت اوضاع ادلب را افزایش دهند.
تفاهمنامه ادلب در ماه سپتامبر سال جاری در جریان دیدار سران روسیه و ترکیه در شهر سوچی به امضا دو طرف رسید.
سران روسیه و ترکیه بر اهمیت تلاش کشورهای حامی مذاکرات صلح آستانه برای پیشبرد گفت وگوهای سوری سوری تاکید کردند.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در ادامه گزارش خود همچنین اعلام کرد که پوتین و اردوغان در خصوص برخی موضوعات همکاری های دوجانبه با توجه به نتایج دیدار سران دو کشور در استانبول گفت وگو کردند.
دو طرف درباره حادثه دریایی در تنگه کرچ میان روسیه و اوکراین نیز گفت وگو کردند.
تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه اوکراین به روسیه آغاز شده است یکشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.
روس ها اعلام کردند که دو کشتی کوچک اوکراینی به همراه یک یدک کش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این کشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوی آب ها و از کی یف نیز خبر رسید که دو کشتی کوچک زرهی 'بردیانسک' و 'نیکاپول' و یک یدک کش 'یانی کاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'ازوف' در حرکت بودند که در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.
در پی این رخداد و توقیف کشتی های اوکراینی توسط نیروهای روسی، برخی از ساکنین کی یف به سفارت روسیه در این شهر حمله کردند و نارنجک دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب کردند که در پی آن هیچ یک از کارمندان روسیه صدمه ای ندیدند.
در روسیه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس همگی بر سر یک موضوع توافق نظر دارند آن هم اینکه مقامات فعلی اوکراین به دنبال ساکت کردن صدای معترضان به ناکارآمدی خود در داخل هستند و تلاش می کنند ، ضمن انحراف افکار عمومی در داخل و به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، کشورهای عضو جی 20را در نشست 20 کشور صنعتی جهان در آرژانتین(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسیه وادار کنند.
ترکیه از جمله کشورهایی است که با وجود بهبود روابط خود با روسیه و نزدیکی هر چه بیشتر با این کشور در چند سال اخیر، کریمه را جزئی از اوکراین می داند و الحاق آن به روسیه را محکوم کرده است.
اروپام*391*1346**

نظر شما