شناسهٔ خبر: 29631281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ دیدار با پوتین را در حاشیه اجلاس جی 20 لغو کرد

به دنبال حمله ناوهای روسی به سه ناوچه اوکراینی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دیروز (سه شنبه) از احتمال لغو دیدار خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس جی 20 در آرژانتین خبر داد.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهوری آمریکا درمصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت که هنوز در انتظار « گزارش کامل»تیم امنیت ملی خود در مورد اتفاقات روز یکشنبه در ساحل کریمه که روسیه در سال 2014 (93-1392) به خاک خود انضمام کرد، به سر می برد.
ترامپ خاطرنشان کرد که تصمیم وی در مورد دیدار با پوتین در اجلاس هفته جاری جی 20 در آرژانتین، تا حد زیادی به گزارشی که از تیم امنیتی خود دریافت می کند، بستگی دارد.
وی روز سه شنبه به واشنگتن پست گفت:«شاید با پوتین دیدار نکنم. از این نوع ستیزه جویی ها هیچ خوشم نمی آید.»
پولیتیکو درادامه نوشت: اوکراین در پی بالاگرفتن تنش ها در این کشور حکومت نظامی اعلام کرده است. «پترو پروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه ای که روز سه شنبه با «ان بی سی نیوز» داشت از ترامپ خواست تا به پوتین بگوید که «لطفا از اوکراین خارج شوید.»
به نوشته این نشریه آمریکایی، ترامپ و پوتین در ماه ژوئن (تیرماه) در فنلاند با هم دیدار کردند. کاخ سفید در مورد برگزاری نشست دیگری میان این دو رئیس جمهوری در حال مذاکره بود که آن را به سال آینده موکول کرد.
در ماه های اخیر تنش ها در روابط میان آمریکا و روسیه بالا گرفته و واشنگتن بر گستره تحریم ها علیه مسکو افزوده است.

دیدار ترامپ با شماری از از رهبران جهان در اجلاس جی 20

رئیس جمهوری آمریکا دراجلاس جی 20 با شماری از رهبران جهان از جمله «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهوری آرژانتین، «مون جائه این » رئیس جمهوری کره جنوبی،«شینزوآبه» نخست وزیر ژاپن، «شی جین پینگ» رهبر چین و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دیدار خواهد کرد.
تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه به روسیه آغاز شده است یکشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.
روس ها اعلام کردند که دو کشتی کوچک اوکراینی به همراه یک یدک کش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این کشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوی آب ها و از کی یف نیز خبر رسید که دو کشتی کوچک زرهی 'بردیانسک' و 'نیکاپول' و یک یدک کش 'یانی کاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'ازوف' در حرکت بودند که در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.
در پی این رخداد و توقیف کشتی های اوکراینی توسط نیروهای روسی، برخی از ساکنین کی یف به سفارت روسیه در این شهر حمله کردند و نارنجک دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب کردند.
البته در این حمله به هیچ یک از کارمندان روسیه صدمه ای وارد نشد.
در روسیه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس همگی بر سر یک موضوع توافق نظر دارند آن هم اینکه مقامات فعلی اوکراین به دنبال ساکت کردن صدای معترضان به ناکارآمدی خود در داخل هستند و تلاش می کنند ، ضمن انحراف افکار عمومی در داخل و به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، کشورهای عضو جی 20را درنشست20 کشور صنعتی در آرژانتین(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسیه وادار کنند.   / ایرنا

کلمات کلیدی

ترامپ

پوتین

اجلاس جی 20

نظر شما