شناسهٔ خبر: 29538260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش آمریکا برای سیطره بر مناطق راهبردی در مرزهای عراق و سوریه

سخنگوی گردان های حزب الله عراق: آمریکا زمینه را برای نفوذ عناصر باقی مانده داعش از داخل خاک سوریه به مناطق مرزی عراق هموار می کند تا منطقه همچنان شعله ور باقی بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از المیادین؛ آمریکا بدون اطلاع مقامات عراقی، تحرکاتی را برای سیطره بر مناطق مرزی راهبردی بین عراق و سوریه آغاز کرده است.

منابع آگاه عراقی به شبکه تلویزیونی المیادین اطلاع دادند تروریست های داعش از فضایی که نیروهای آمریکایی برای نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک در مناطق مرزی عراق و سوریه ایجاد کردند، برای نفوذ به منطقه مرزی "المالحه" در خاک عراق استفاده کرده اند. این منابع همچنین از عملیات سازمان بسیج مردمی برای پاکسازی این منطقه از عناصر تروریستی داعش خبر دادند. این در حالی است که آمریکا تلاش می کند بدون آگاهی کادر رهبری عراق، بر مناطق راهبردی مرزی بین عراق و سوریه مسلط شود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2868526" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2284474/2868526?width=340&height=240"></script></div>

خبرنگار این شبکه در گزارشی اعلام کرد: اقدامات تحریک آمیز نیروهای آمریکایی علیه نیروهای سازمان بسیج مردمی عراق در غرب الانبار، ممکن است به تشدید تنش های میدانی در مرزهای عراق و سوریه منجر شود. فرماندهان میدانی عراقی پیشتر تأکید کرده بودند و اکنون نیز دوباره تکرار می کنند در مقابل این اقدامات دست بسته نمی مانند، چرا که آمریکا از اهداف تعیین شده عبور کرده است و بدون اطلاع مسئولان عراقی برای سیطره بر مناطق مرزی راهبردی، تصمیمات یکجانبه ای را اتخاذ کرده است.

سرتیپ عمار حزام محمد الیعقوبی از فرماندهان یگان تکاوران هنگ مرزی عراق در این خصوص گفت: " حضور و قدرت نیروهای سوریه دموکراتیک در مناطق مرزی با عراق و همچنین تجهیزان آنها بسیار ضعیف بود و به دلیل حضور آنها ما نمی توانستیم داعشی ها را هدف قرار دهیم؛ اما پس از عقب نشینی نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک اوضاع تغییر کرد و همه اهداف پیش روی ما که متعلق به دشمن داعشی بود، در تیررس قرار گرفت".

خبرنگار افزود: آمریکا می خواهد نقش سازمان بسیج مردمی، دستگاه های امنیتی و ارتش عراق در مرزها با سوریه به حداقل برسد و این مناطق به جولانگاهی برای حضور نیروهایش تبدیل شود. اخیرا منطقه الباغوز و سایر مناطق مرزی با سوریه پس از عقب نشینی نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک از آن دوباره به کنترل داعش درآمده است. الحاج ابومنتظر از نیروهای هماهنگ کننده سازمان بسیج مردمی با نیروهای هنگ مرزی عراق در این خصوص گفت: "داعشی ها هرگز به مناطق مرزی عراق نفوذ نکرده اند و در آینده نیز نفوذ نخواهند کرد، چرا که دلاوران ما از مرزها به خوبی محافظت می کنند و دوربین های حرارتی و دید در شب در این مناطق فعال هستند".

خبرنگار المیادین در پایان گفت: ناظران معتقدند آمریکا برای ایجاد یک منطقه بازدارنده میدانی در مناطق غربی عراق تلاش می کند و این مسئله باعث شده است تا نیروهای عراقی و سازمان بسیج مردمی تجهیزات نظامی بیشتری را در این مناطق مستقر و گروه های مقاومت عراقی نیز نیروهای بیشتری را به مناطق مرزی اعزام کنند.

جعفر الحسینی سخنگوی گردان های حزب الله عراق اظهار داشت: آمریکا زمینه را برای نفوذ عناصر باقی مانده داعش از داخل خاک سوریه به مناطق مرزی عراق هموار می کند تا منطقه همچنان شعله ور باقی بماند. گردان های حزب الله با همکاری نیروهای دولتی عراق هرگز اجازه نخواهند داد هیچ نیروی بیگانه وارد عراق شود و هرگونه حضور آمریکا در عراق اشغالگری محسوب می شود.

نظر شما