شناسهٔ خبر: 29517558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سند اعتراض ايران به تحريم‌هاي آمريکا در دستور کار آيمو

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - لندن – ايرنا – سند اعتراض ايران به تحريم‌هاي ضد ايراني آمريکا در حوزه حمل‌ و نقل دريايي، روز پنجشنبه برابر با يکم آذر ماه، توسط اعضاء شوراي سازمان بين‌المللي دريانوردي در لندن بررسي خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا، در پيش‌نويس ارائه ‌شده به دبيرخانه اين شورا، جمهوري اسلامي ايران به محدوديت‌هايي که منجر به تهديد ايمني و امنيت دريانوردي در حفاظت از محيط‌ زيست دريايي مي‌شود، اعتراض کرده است.
در اين سند جمهوري اسلامي ايران تصريح کرده که اين موضوع با کنوانسيون سازمان بين‌المللي دريانوردي که تأکيد مي‌کند هيچ‌گونه تبعيضي نبايد در قبال کشورها براي فعاليت‌هاي حمل‌ ونقل دريايي تجاري ايجاد شود، مغايرت دارد.
جمهوري اسلامي ايران همچنين به مکانيسم‌هايي که منجر به محدوديت براي فعاليت‌ ناوگان کشتيراني کشور شده اعتراض کرده و خواستار پايبندي تمام اعضاء به تعهدات خود در چارچوب معاهدات بين‌المللي دريانوردي شده است.
در اين سند آمده است: شوراي سازمان بين‌المللي دريانوردي موظف است تا کشورها را از اقدامات تبعيض‌آميز و مکانيسم‌هاي محدوديت کننده در رابطه با فعاليت‌هاي حمل‌ ونقل دريايي تجاري بر حذر دارد.
سند يادشده مي‌افزايد، شورا بايستي تائيد کند که تمام اعضاء با پايبندي به تعهدات بين‌المللي دريانوردي از حق فعاليت‌هاي حمل‌ و نقل دريايي، بدون در نظر گرفتن هيچ‌گونه ملاحظه‌اي برخوردار هستند.
محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران که در رأس هياتي براي شرکت در اجلاس شوراي سازمان بين‌المللي دريانوردي به لندن سفرکرده به خبرنگاران ايراني گفت:اميدواريم با توجه به منطقي که در اين سند مدنظر است، شاهد حمايت دبيرخانه و کشورهاي عضو سازمان بين‌المللي دريانوردي در اين رابطه باشيم.
وي در پاسخ به پرسش ايرنا درباره تأثير اعتراض جمهوري اسلامي ايران به سازمان بين‌المللي دريانوردي گفت : با توجه اينکه اين سازمان يک‌نهاد تخصصي وابسته به سازمان ملل متحد است و وظيفه آن ايمني دريانوردي و حفاظت از محيط‌زيست دريايي و قانون‌گذاري در اين حوزه است عملاً يک سازمان اجرايي و سياسي به شمار نمي‌ رود. لذا اينکه مسائل پيراموني با حوزه حل و نقل کشورها بتواند ضمانت اجرايي از قبل تصميمات سازمان بين‌المللي دريانوردي داشته مصادف پيدا نمي‌کند
راستاد با اين‌حال افزود : با توجه به اينکه اين سازمان عالي‌ترين جايگاه و مرجع دريايي جهان است، مطرح کردن مسائلي که مبتلابه کشورهاي مختلف است، ازجمله موضعي که در حال حاضر براي ما اولويت دارد، حائز اهميت است و رويکردي که سازمان بين‌المللي دريانوردي و کشورهاي عضو، نسبت به مسائلي که ما به آن مبتلا هستيم اتخاذ مي‌کنند و رايزني‌هايي که بتوانيم در سازمان بين‌المللي دريانوردي در حوزه اين مسائل انجام بدهيم حائز اهميت زيادي است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران در پاسخ به سؤالي درباره رويکرد ساير کشورها درباره سند پيشنهادي ايران گفت: با توجه به اينکه رويکرد ما تأکيد بر اتخاذ سياست‌هايي است که منجر به حفظ ايمني دريانوردي و حفاظت از محيط‌زيست دريايي شود و چون تمام کشورهاي عضو آيمو طرفدار اين هستند که به‌هيچ‌وجه ايمني دريانوردي و حفاظت از محيط‌زيست دريايي به‌واسطه تصميمات يک‌جانبه برخي کشورها دچار تهديد نشود، انتظار مي‌رود که ازنظر محتوايي مخالفتي را شاهد نباشيم. درواقع کشورها بايستي از سياستي که منجر به حمايت از تأمين ايمني دريانوردي و حفاظت از محيط‌زيست دريايي باشد حمايت کنند.
حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن پيش ‌از اين اعلام کرده بود که ايران در اعتراض به تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا خواستار بررسي ويژه تأثير اين تحريم‌ها شده است. وي با انتشار پيامي در کانال تلگرامي‌اش نوشت: برايان هوک ‌نماينده آمريکا در امور ايران در اظهاراتي از کشورهاي جهان درخواست کرد، از پهلو گرفتن کشتي‌هاي ايراني در بنادر خود جلوگيري کنند. وي گفت ما اجازه نمي‌دهيم که کشتي‌هاي ايراني بيمه شوند و اين سبب خواهد شد که اگر کشتي‌هاي اين کشور باعث ايجاد حوادث دريايي شوند،کشورها نتوانند خسارت‌هاي خود رااز شرکت‌هاي بيمه دريافت کنند.
اين در حالي است که به گفته بعيدي نژاد هوک اصرار داشت که آمريکا را دوست ملت ايران معرفي کند.
سفير کشورمان افزود: بدون شک ايران به دليل خواست غيرقانوني آمريکا نمي‌تواند از فعاليت ناوگان کشتي‌هاي خود براي صدور نفت و همچنين صادرات و واردات کالاهاي تجاري و صنعتي جلوگيري کند و قطعاً واشنگتن مسئول ايجاد هر حادثه‌اي در دريا خواهد بود.
يکصد و بيست و يکمين اجلاس شوراي سازمان بين‌المللي دريانوردي روز دوشنبه گذشته در مقر اين سازمان در لندن گشايش يافت.
شوراي آيمو يکي از عالي‌ترين ارکان آيمو(International Maritime Organization ) مي‌باشد که برنامه‌ها، اهداف عاليه سازمان آيمو و مسائل بودجه‌اي آن را مشخص مي‌کند.
اين سازمان که ازجمله اهدافش«ايمني، امنيت، کشتيراني کارآمد در اقيانوس‌هاي عاري از آلودگي» است، ‌اکنون با 174عضو و 3 عضو وابسته يکي از مؤسسات تخصصي دريايي وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن مي‌باشد و ارکان اصلي آن شامل مجمع، شورا و نيز پنج کميته تخصصي است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ايران ديروز دراين اجلاس ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بخش حمل‌ونقل دريايي ايران را تشريح کرد.
راستاد با مروري برقابليت‌ها و ويژگي‌هاي ناوگان دريايي کشورمان، يادآور شد که ايران از سال 1958 ميلادي به عضويت سازمان بين‌المللي دريانوردي درآمد و تاکنون به‌طور کامل به تعهداتش پايبند بوده است.
وي گوشه‌هايي از فعاليت‌ها و توانمندي‌هاي بخش دريايي و بندري ايران را به‌صورت ويدئويي ارائه داد که از سوي حاضران مورد استقبال قرار گرفت.
اروپام ** هـ ن **1590
انتهاي پيام /*

نظر شما