شناسهٔ خبر: 29494247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی ایران در اجلاس شورای آیمو تشریح شد

لندن - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) در لندن ظرفیت‌ها و توانمندی های بخش حمل و نقل دریایی ایران را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، «محمد راستاد» با مروری بر قابلیت‌ها و ویژگی های ناوگان دریایی کشورمان، یادآور شد که ایران از سال 1958 میلادی به عضویت سازمان بین‌المللی دریانوردی درآمد و تاکنون به‌طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران گوشه هایی از فعالیت ها و توانمندی های بخش دریایی و بندری ایران را به صورت ویدئویی ارائه داد که از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت. وی سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی افزود: از دوشنبه هفته جاری اجلاس 121 شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی در مقر این سازمان در لندن شروع به کارکرد و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو ناظر شورا شرکت کرده است.
راستاد توضیح داد: از سلسله ‌مراتب ساختار سازمان بین‌المللی دریانوردی بعد از مجمع عمومی، شورا در بالاترین جایگاه قرار دارد و طبیعتا موضوعات و مباحثی که در شورا مطرح می‌شود برای کشورهای عضو ازجمله ایران به‌عنوان یک کشور مهم دریایی حائز اهمیت و راهبردی محسوب می‌شود و ما با آمادگی کامل در این اجلاس شرکت کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: یکی از فرصت‌هایی که برای نخستین بار فراهم شد این بود که همزمان با این اجلاس، قابلیت‌ها و توانمندی‌های ایران در عرصه فعالیت‌های دریایی، بندری، ناوگان توانمند جمهوری اسلامی ، بنادر کشور و وظایف و مسئولیت‌هایی را که سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده دارد، برای کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه کنیم.
راستاد گفت: یکی از نکات مهمی که در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی به بحث گذاشته ‌شد و کشورها دارای دیدگاه‌های متنوع و متعددی در رابطه با آن هستند، بحث تغییر روش انتخاب اعضای شورا ، مدت‌زمان عضویت در آن و دسته بندی اعضای شورا می باشد. جمهوری اسلامی ایران دریکی از اسناد پیشنهادی ارائه‌شده در این خصوص مشارکت داشته و نظراتش را منعکس کرده است.
وی یادآور شد: همچنین در حین مباحثی که در اجلاس شورا مطرح شد ما نیز نقطه‌نظرات و اولویت‌هایمان را در قبال تغییرات در ساختار سازمان بین‌المللی دریانوردی و شورای آن مطرح کردیم.
راستاد توضیح داد: در ادامه اجلاس شورا، سند دیگری را هم ارائه خواهیم کرد که محتوای آن اعتراض به اعمال محدودیت‌هایی است که منجر به تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی در حفاظت از محیط‌زیست دریایی می‌شود. این موضوع با کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی که تاکید می کند هیچ‌گونه تبعیضی نباید در قبال کشورها برای فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی تجاری ایجاد شود، مغایرت دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران به مکانیسم‌های اعمال‌شده که منجر به محدودیت برای فعالیت‌های ناوگان کشتیرانی کشور شده اعتراض کرده است و امیدواریم با توجه به منطقی که در این سند مدنظر است، شاهد حمایت دبیرخانه و کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی در این رابطه باشیم.
همچنین حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن اعلام کرده بود که ایران در اعتراض به تحریم های یکجانبه آمریکا خواستار بررسی ویژه تاثیر این تحریم ها شده است. وی با انتشار پیامی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: برایان هوک ‌نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی از کشورهای جهان درخواست کرد که از پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر خود جلوگیری کنند. وی گفت ما اجازه نمی‌دهیم که کشتی‌های ایرانی بیمه شوند و این سبب خواهد شد که اگر کشتی‌های این کشور باعث ایجاد حوادث دریایی شوند، کشورها نتوانند خسارت‌های خود را از شرکت‌های بیمه دریافت کنند.
این در حالی است که به گفته بعیدی نژاد هوک اصرار داشت که آمریکا را دوست ملت ایران معرفی کند.
سفیر کشورمان افزود: بدون شک ایران به دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی جلوگیری کند و قطعا واشنگتن مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود.
بر اساس برنامه اعلام شده، سند ایران در اعتراض به تحریم های ضد ایرانی آمریکا در حوزه دریانوردی، قرار است روز پنجشنبه از سوی اعضای شورای سازمان بین المللی دریانوردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. شورای آیمو یکی از عالی‌ترین ارکان آیمو ( International Maritime Organization ) می‌باشد که برنامه‌ها، اهداف عالیه سازمان آیمو و مسائل بودجه ‌ای آن را مشخص می‌کند.
این سازمان که ازجمله اهدافش «ایمنی، امنیت، کشتی‌رانی کارآمد در اقیانوس‌های عاری از آلودگی» است، ‌اکنون با ۱۷۴عضو و ۳ عضو وابسته یکی از مؤسسات تخصصی دریایی وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن می‌باشد و ارکان اصلی آن شامل مجمع، شورا و نیز پنج کمیته تخصصی است.
شبد**اروپان ** هـ ن **1379

نظر شما