شناسهٔ خبر: 29469318 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نکوداشت 45 سال فعالیت نشر فرهنگ اسلامی

تهران- ایرنا- همزمان با هفته کتاب در آستانه طلیعه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی طی آیینی شامگاه دوشنبه از خدمات 45 ساله دفتر نشر فرهنگ اسلامی با حضور نویسندگان و متولیان کتاب قدردانی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در این آیین گفت: فعالان و متولیان دفتر نشر انقلاب با سابقه علمی خود و همراهی با کسانی که سابقه نشر دینی داشتند با آگاهی و مسیرشناسی درست در خط مستقیم یک حرکت اسلامی قرار گرفته و توانستند نویسندگان خیلی سرشناس و برجسته ای را برای همکاری جذب کنند.
وی نشر آثار دانشمندان ارزنده ای مانند آثار علامه جعفری، علامه حکیمی، دکتر شهیدی و دیگر علما را از فعالیت های این دفتر شایسته تقدیر و تشکر عنوان کرد.
**نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب نیز اظهار کرد: در سال‌های آغازین دهه جریان ها و نیروهای گوناگونی با رژیم طاغوت مبارزه می کردند در این میان برخی از جریان‌ها التقاطی بودند و خط روشن را پیگیری نمی کردند در این هنگامه آرا و نگرش‌ها تعدادی از روحانیون دلسوز و آگاه به همراه چهره های خدمتگذار و متولی بازار اقدام به تاسیس دفتر انتشاراتی کردند که خط اسلام ناب و بی‌پیرایه را دنبال کنند.
وی افزود: آیت الله سید رضا برقعی و شهید محمد جواد باهنر و نیز استاد گلزاده غفوری پایه‌گذاران نخستین دفتر نشر فرهنگ اسلامی بودند و دست به کاری سترگ زدند که نزدیک به نیم قرن توسط افراد زیادی آبیاری شد.
وی گفت: این حرکت فرهنگی با حمایت تعداد دیگری از روحانیون و استادان با گرایش‌های مذهبی همراه شد چنانکه در همان نخستین سالهای فعالیت خود توانستند جمعی از نویسندگان و محققان طراز اول را جذب کند و کتابهایی را منتشر کند که هنوز هم سودمند هستند.
حسینی پور افزود: درک درست و شناخت نیازهای زمان موجب شد که کتاب های دفتر نشر فرهنگ اسلامی با استقبال آحاد مردم و به خصوص جوانان مواجه شود.
وی گفت: در طلیعه چهلمین سال انقلاب اسلامی و پس از 45 سال فرهنگ گستر دفتر نشر فرهنگ اسلامی موسسه خانه کتاب بر آن شد که از خدمات و فعالیت های دوران ساز این دفتر و انتشاراتی تجلیل کند.
وی افزود: امروز بعد از 45 سال تکاپوی فرهنگی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، این نهاد بزرگتر شده است و بخش های جدیدی چون نشر کتاب کودک و ایجاد فعالیت های موسیقایی را پدید آورده است.
**چینی فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز گفت: بعد از سال 42 به خاطر نگاه تاریخ به نسل آینده اتفاقات مهم و البته در کنار آن یک هجمه و حرکت فرهنگی بزرگی اتفاق افتاد که حرکت متقابل فرهنگی در آن سالها را کمتر کرد.
وی افزود: از سالهای 50 و 51 تا 54 می بینیم چقدر ضرورت مبارزه فرهنگی مطرح می شود.از حدود سالهای 51 به بعد بویژه شاگردان امام وارد عرصه های فرهنگی می شوند و یک مربع چهارگانه ای را در تشکیل دفتر نشر فرهنگ ایجاد می کنند.
وی با اشاره به وضعیت فعلی و آینده دفتر نشر گفت: از ابتدای تاسیس تا بحال دوهزار عنوان کتاب در دفتر نشر چاپ شده که 200 عنوان از آن متعلق به قبل از انقلاب است.
چینی فرشان گفت: در مدت اخیر نیز 450 عنوان کتاب توسط این دفتر چاپ شده که حدود 170 مورد آن چاپ اول است.
چینی فروشان افزود: در این مدت علاوه بر کتاب، 52 شماره ماهنامه فرهنگ اسلامی چاپ شده است که هدف اصلی در این مجله بحث فرهنگ و انقلاب و بیداری اسلامی است.
به گفته وی در حال حاضر به صورت اینترنتی این ماهانه منتشر می شود.
وی گفت: در دو سه سال گذشته برنامه ای با عنوان جشنواره خاتم برگزار شد با محوریت پیامبر به دلیل اینکه تمرکز و توجه نسبت به ایشان در حد لازمه اش کم بوده که مخاطبان آن جوانان بوده اند.
چینی فروشان گفت: تاکنون سه دوره از این جشنواره برگزار شده و در حدود دوهزار هزار داستان کوتاه نوشته شده و حدود هشت کتاب چاپ شده و امروز این جشنواره دوره چهارمش در جریان است.
وی گفت: آینده در تسخیر فضاهای مجازی است بنابراین نباید بگذاریم کتاب کمرنگ شود؛ براین اساس تولید نوار و کاست های صوتی هم جزو برنامه های دفتر نشر است.
وی برنامه های آتی و چشم انداز این دفتر را افتتاح نمایشگاهی از دفتر نشر در خیابان کریم خان عنوان کرد و گفت: حدود 500 متر مربع فضا و ویترین برای عرضه قرار داده شده است.
وی اجرای پروژه های تولیدی بزرگ از جمله 'به گزین ادبیات' با نگاه مذهبی و دینی و نوحه ها و مرثیه ها را در
مجموعه 10 جلدی شامل نوحه ها از زمان قاجار و تحولات آنها در طول زمان بر اساس شرایط سیاسی از دیگر چشم اندازهای دفتر برشمرد.
فراهنگ**3009** 1418

نظر شما