شناسهٔ خبر: 29467460 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

علی مغازه ای در نشست پنجمین فستیوال موسیقی نواحی ایران (آینه دار) مطرح کرد:

تلاش آیینه دار ثبت و ضبط صوتی و تصویری کهن ترین راویان موسیقی ایران است

دبیر پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران با بیان اینکه «آیینه دار» کهن ترین راویان موسیقی اقوام را پیدا و آثار آنها را ثبت و ضبط می کند، گفت: تمام تلاشمان این است که اصیل ترین و مهمترین راویان را بیاوریم و اثرشان را ضبط صوتی و تصویری کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینه دار) ظهر امروز دوشنبه 28 آبان با حضور محمد رسول اف، رییس فستیوال آیینه دار، علی مغازه ای، دبیر و امیر بهاری، مدیر روابط عمومی این رویداد در محل دبیرخانه آیینه دار برگزار شد.

 

علی مغازه ای، دبیر پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران در این نشست گفت: توجه رسانه ای به آینه دار یک کلاسی است که می شود از آن یاد گرفت؛ ما هر سال در جشنواره به یک محدوده فرهنگی توجه داریم، این به معنی این نیست که استان را در نظر بگیریم گاهی ایلات را مدنظر قرار می دهیم. آینه دار امسال دامنه شمالی البرز را مورد توجه قرار داده است، این برنامه از نوک گوش ایران آغاز می شود و از شهرهای دامنه البرز رد می شود و سپس به مازندران ورود پیدا می کند و بعد به گلستان که از جنوب گلستان تا علی آباد کتول موسیقی دامنه البرز را در برمی گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: موسیقی شمال گلستان از بندر گز شروع می شود که حوزه فرهنگی دیگری را پوشش می دهد، ما آن بخش از شمال را برای سال آینده در نظر گرفتیم که با موسیقی خراسان شمالی موسیقی ترکمنی و کرمانجی هم فرهنگ هستند.

 

علی مغازه ای همچنین گفت: جامعه موسیقی ایران اگر به موسیقی اقوام توجه کند که ما یک سری از آنها را در آینه دار داریم می توانند از اینها ایده بگیرند و از امکانات این موسیقی مخصوصا ملودی کهن و ریتم های آنها استفاده کنند و در کنار آن دانشجویان و محیط های دانشگاهی باید بروند تحقیق کنند آینه دار توانسته است بخشی از این موسیقی را در اختیار محققان قرار دهد حتی دانشجویان می توانند با اینها مستقیم ارتباط بگیرند.

 

مغازه ای در پاسخ به این سئوال که وقتی از اجرا در فضای باز وقتی صحبت می کنیم این نوع موسیقی را نمی شود در فضای باز اجرا کرد، توضیح داد: این نوع موسیقی بخشی از رپرتوار است تنبور را نمی شود در فضای باز اجرا کرد اما سرنا و دهل را می توان در فضای باز اجرا کرد، سرنا و دهل ساز فضای باز است.

 

دبیر پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران اظهار کرد: ما کهن ترین راویان موسیقی اقوام را پیدا می کنیم و تلاشمان این است که اصیل ترین و مهمترین راویان را بیاوریم و اثرشان را ضبط کنیم؛ تعداد زیادی جشنواره برگزار شده است و این آدم ها آمدند اجرا کردند ولی هیچ کدام از اینها نه ضبط شده است و نه اثری از آنها هست، در این فستیوال راویان ثبت و ضبط کیفی از اجراهایشان می شود. می خواهیم عکس برداری و تصویربرداری درستی از اینها صورت بگیرد، اینها ذخیره های فرهنگی کشور ما هستند که انعکاس دهنده تاریخ و فرهنگ و زبان قوم خود هستند.

 

وی افزود: ما در موسیقی اقوام در طول این سالیان نتوانستیم یک چیز مدونی داشته باشیم پژوهشگران این کار را کرده اند اما می خواهیم حوزه شنیداری محصولی تولید کنیم که در آینده اگر در مورد نوازنده ای می خواهیم حرف بزنیم بگوییم این هست، می خواهیم آثار هنرمندان موسیقی نواحی را بیش از دست رفتنشان ثبت و ضبط کنیم.

 

علی مغازه ای همچنین گفت:  هنرمندان آیینه دار برخی در قالب گروه و آنسامبل هستند و برخی تک نوازی و نوازنده است؛ ما آنسامبلی داریم که به 15 نفر می رسد و اجراهای کیفی داریم که تک نفره است که ساز را می زند و می خواند؛ 6 گروه و 6 اجرا داریم که یکی تک نفره ساز و اجرا دارد و گروهی داریم که 15 نفر است ورپرتوار جذابی را اجرا می کند.

 

علی مغازه ای در مورد هنرمندان شرکت کننده در فستیوال آینه دار گفت: امسال به هنرمندانی که در قید حیات نیستند توجه می کنیم هنرمندانی که در شهر خودشان هم شناخته شده نیستند مگر در جمع های روشنفکری شان؛ از جمله این هنرمندان می توان به فهیمه اکبر در استان گیلان، احمد آشورپور ، محسن پور و منوچهر ویزانلو اشاره کرد.

نظر شما