شناسهٔ خبر: 29465877 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

احسان رسول اف در نشست پنجمین فستیوال موسیقی نواحی ایران (آینه دار)

فستیوال موسیقی نواحی؛ پروژه ای ملی برای پرداخت زکات فرهنگی

مدیر فستیوال آیینه دار با بیان اینکه اساس این فستیوال آرشیو کردن موسیقی نواحی و آیینی ایران است، گفت: این پروژه ملی و غیرانتفاعی است و ما هزینه اش را هر سال به عنوان زکات فرهنگی کنار می گذاریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینه دار) ظهر امروز (دوشنبه، 28 آبان) با حضور «محمد رسول اف»، رییس فستیوال آیینه دار، علی مغازه ای، دبیر و امیر بهاری، مدیر روابط عمومی این رویداد در محل دبیرخانه آیینه دار برگزار شد.

 

«احسان رسول اف» در این نشست گفت: امسال جشنواره آینه دار از 9 تا 13 آذر در تالار رودکی و اختتامیه این رویداد نیز روز 13 آذر در تالار وحدت برگزار می شود. 10، 11 و 12 آذر روزی 2 سانس اجرا داریم که به هر استان 2 سانس اجرا داده ایم.

 

مدیر فستیوال آینه دار با اشاره به مرور پنج دوره آیینه دار در مراسم افتاحییه پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران اظهار کرد: در روز افتتاحیه یک سورپرایز داریم و پنج دوره فستیوال را در یک اجرای تک سانس مرور خواهیم کرد.

 

وی افزود: روز سه شنبه، 13 آذر در مراسم اختتامیه در تالار وحدت از اساتید دامنه شمالی البرز تجلیل می شود و علاوه بر آن اجراهای برگزیده هم به صحنه می رود.

 

رسول اف اظهار کرد: اساسا «آینه دار» عملیات آرشیو کردن موسیقی نواحی و آیینی ایران است؛ هدف ما پاسداشت و نگهداری میراث ملی به شیوه غیرانتفاعی است که ما هزینه اش را هر سال به عنوان زکات فرهنگی کنار می گذاریم.

 

مدیر فستیوال هنری آیینه دار گفت: هدف ما آرشیو کردن صوت و تصویر هنرمندان نواحی است، حتی نوع انگشت گذاری شان روی ساز نوعی که روی صحنه قرار می گیرند این هنرمندان را نمی شود زنده (لایو) رکوردینگ کرد و باید آنسامبل رکورد شوند و در عین گروه نوازی ثبت و ضبط شان کرد.

 

احسان رسول اف خاطر نشان کرد: این جنس موسیقی، موسیقی نیست که افراد نفر به نفر به استودیو بروند و باید در همان اشتیاق عمومی و در حضور تماشاگر اتفاق بیفتد ما امیدواریم بتوانیم آرشیو موسیقیایی پنج دوره آینه دار را به شکلی ارزشمند و درخور اساتید موسیقی، ارایه کنیم و قرار است در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. شاید این پنج دوره کمک به ارتقای موسیقی کشور ما باشد آینه دار را یک بایگانی مرجع به عنوان تاریخ موسیقی نواحی ایران بدانیم.

 

رسول اف درباره نحوه بلیت فروشی این رویداد، گفت: فروش بلیت پنجمین فستیوال آیینه دار از روز شنبه 3 آذر از طریق سایت تیوال شروع می شود و درآمد بلیت فروشی را به سالن رودکی می دهیم و لطفی هم که به ما می کنند تخفیفی است که در این زمینه برایمان لحاظ می کنند.

 

رییس فستیوال آیینه دار در پاسخ به سدوالی درباره همکاری با بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: فستیوال موسیقی فجر در بخش نواحی به ما پیشنهاد همکاری دادند، اساسا درگیری ما 2 بخش با هم نتیجه خوبی نخواهد داشت، همکاری ما با آنها همفکری و همیاری است و وارد بخش اجرایی نمی شویم، چون دغدغه هایی که داریم با یکدیگر متفاوت است، من ترجیحم این است که هر آنچه را داریم به شکل بدیهی در اختیار جشنواره نواحی قرار بدهیم ولی در بخش اجرایی شاید اصلا صلاحیت اش را نداشته باشیم که همکاری کنیم.

 

گفتنی است، پنجمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» در روزهای نهم تا سیزدهم آذر ماه در تالار رودکی تهران برگزار می شود، تلاش دارد تا نمونه هایی از موسیقی و آیین های برآمده از فرهنگ، آداب و سنت های اقوام دامنه شمالی البرز، مردمان ساکن استان های گیلان، مازندران و بخش کوهپایه ای گلستان را بازتاب دهد.

 

 

نظر شما