شناسهٔ خبر: 29435585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرهنگی در نطق میان دستور:

اگر جناح‌بندی‌های اقتصادی در کشور مدیریت نشود منجر به فروش و استفاده از مناصب قدرت خواهد شد

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: جناح‌بندی‌‌های اقتصادی صورت گرفته در کشور هستیم و استعفای دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی در این راستاست که اگر این رویه مدیریت نشود منجر به فروش و استفاده از مناصب قدرت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدحسین فرهنگی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 27 آبان 97) گفت: همانطور که در جلسه سؤال از رئیس‌جمهور گفتم رکود تورمی، آثار بلندمدت دارد و جز با اصلاحات پیاپی اقتصادی نمی‌توان آن را مدیریت کرد. چرا دولت نمی‌خواهد این تحولات شکل بگیرد؟ حتی در امور جاری، ساده و عادی هم شاهد اشتباهات غیرقابل توجیه هستیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئولانی که تصمیم گرفتند به زائران اربعین ارز بدهند و مسئولان بانکی هم میان آنها بودند، معنای دو میلیون زائر را نمی‌دانستند؟ یا از معنا و مفهوم ظرفیت کارکرد هر باجه بانکی اطلاع نداشتند؟ و یا از یک ضرب و تقسیم عادی ناتوان بودند؟ که می‌خواستند با باجه‌های محدود و روزهای محدود آن هم در مناطق مرزی این کار را انجام دهند. آیا نمی‌توانستند در تمام شعب ارزی و یا هنگام تحویل ویزا یا با همکاری بانک‌های کشور عراق این خدمت را ارائه کنند؟ و چرا از انعکاس این ضعف غیرقابل توجیه در صدا و سیما برآشفتند.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور در جلسه سؤال عنوان کرد: اگر اراده کنیم قیمت ارز را به گذشته برمی‌گردانیم. چند روز بعد اتفاقی افتاد که بیانگر عدم علاقه دولت به کاهش قیمت ارز بود و آن هنگامی بود که قیمت با سرعت به پایین آمد و به 8 هزار تومان نزدیک شد و دولت اعلام کرد که بانک‌ها به 10 هزار تومان خریداری کنند و همین اقدام مجددا قیمت را بالا برد.

فرهنگی خاطرنشان کرد: دولت باید همواره قیمت شناور خرید خود را پایین‌تر از قیمت بازار و به صورت شناور نگه دارد، در هر حال وجود 5 صندوق شناور ارزی احتمال رشد فساد ادای و پولشویی را به شدت افزایش می‌دهد. بسته‌های ارزی 4200 تومانی و امضاهای طلایی آن، قیمت سایت نیما، ارز دانشجویی، ارز بخش سلامت و قیمت بازار آزاد شرایط و علائم خوبی را نشان نمی‌دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:نوسانات ارزی بعد از کالا بر خدمات هم تاثیر می‌گذارد، دولت باید بر خدمات نظارت داشته و حد آنها را اعلام کند تا گمانه‌زنی و سودجویی اثرات داخلی گسترده نداشته باشد. برخی که همیشه مردم را از جنگ‌های موهوم می‌ترسانند این روزها در باره جنگ اقتصادی صحبت می‌کنند و همین مناسبت عرض می‌کنم ستاد پدافند غیرعامل اقتصادی را راه‌اندازی کنید. ستاد پدافند غیرعامل اقتصادی یکی از مکانیزم‌های کارساز نظارت بر بازار خواهد بود. قصور دولت در این زمینه‌ها قصوری سنتی است. توصیه می‌کنیم با راهکار ستاد یاد شده بدون تحریک بازار موانع ایجاد شده شناسایی و بر آنها غلبه شود.

وی افزود: موضوع بحران‌ساز دیگری که در حال شکل‌گیری است بحران نشر است، افزایش قیمت کاغذ و افزایش قیمت خدمات نشر علمی و فرهنگی مصرف مربوط به این بخش را به رکود می‌برد. رکود فرهنگی جامعه در کنار کاهش 70 درصدی قدرت خرید و سبک سازی سبد مصرفی فرایند نامطلوبی را به تصویر می‌کشد که توجه مسئولان اجرایی را به این بخش معطوف می‌دارم.

فرهنگی خاطرنشان کرد: فقدان عدالت در پرداخت، کاهش ارزش پول ملی، تضعیف اقتصاد فرهنگی در کنار میل به حداقل رساندن سبد مصرفی خانوار به ویژه در حوزه نیازهای اساسی مثل مواد غذایی، پوشاک و مسکن و بی‌تفاوتی و سکوت مسئولان منجر به افزایش بحران‌های فرهنگی می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از عوارض نامطلوبی مانند افزایش طلاق، افزایش جرم، کاهش امنیت اجتماعی ایجاب می‌کند قدرت خرید حقوق بگیران،‌کارگران،معلمان و دبیران در دستور کار جدی مسئولان اجرایی کشور باشد.

وی با اشاره به رفتارهای آمریکا در حوزه مسائل اقتصادی افزود: آمریکا با رهبری ترامپ و تحریم‌هایش دست به اقداماتی زده است که قابل تأمل فراوان است و پیام‌هایی را در بر دارد.

فرهنگی خاطرنشان کرد:‌یکی از نظریه‌پردازان معروف داخلی آمریکا دو سال پیش در تحلیل چهره و رفتار رئیس‌جمهور آمریکا گفت این انزوا،‌انزوای دولتی نیست بلکه انزوای اجتماعی است. تاکنون آمریکا انزوای اجتماعی را در این ابعاد گسترده تجربه نکرده بود و سابقه نداشت در مجمع عمومی سازمان ملل هنگام سخن گفتن یک رئیس‌جمهور در اولین جمله حضار به سخنران بخندند و این امر در سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا رخ داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در داخل کشور شاهد شکل‌گیری جناح‌بندی‌های اقتصادی به جای جناح بندی‌های رایج سیاسی هستیم.این امر پدیده جدیدی است که در جریان استیضاح وزیر اقتصاد گذشته در داخل مجلس و حتی در درون دولت قابل بررسی است. استعفای اخیر دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز در همین راستاست. این پدیده برای اولین بار در فروپاشی شوروی رخ داد اما مسئولان روسی آن را مدیریت و جمع کردند. اینک کشور دوم ما هستیم که اگر مدیریت مناسبی شکل نگیرد  و منجر به فروش و استفاده از مناصب قدرت می‌شود و قدرت‌گرای جایگزین اقتدارگرایی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از جمله بخش راه‌آهن از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

انتهای پیام/

نظر شما