شناسهٔ خبر: 29389945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واشنگتن 17 تبعه سعودی را به اتهام قتل خاشقچی تحریم کرد

تهران – ایرنا – آمریکا روز پنجشنبه در تلاش برای تبرئه ولیعهد عربستان سعودی از اتهام قتل «جمال خاشقچی» 17 تبعه این کشور را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای اطلاع‌رسانی وزارت خزانه داری آمریکا، در بیانیه این وزارتخانه، درخواست مجازات این افراد مطرح شده است.
بر اساس این بیانیه، «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری این کشور گفته است که واشنگتن با این وجود، همچنان به بررسی یافته‌های مرتبط با این پرونده ادامه می‌دهد.
این بیانیه افزود: دولت عربستان سعودی باید اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران یا مخالفان سیاسی به هر شکلی، پایان یابد.
در میان افرادی که روز پنجشنبه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند، نام «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دیوان پادشاهی سعودی، «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول و «ماهر المطرب» افسر اطلاعاتی و از نزدیکان ولیعهد سعودی و رئیس تیم حفاظتی وی در سفرهای خارجی دیده می‌شود.
فهرست کامل اسامی اعلام شده توسط این وزارتخانه به شرح زیر است:
منصور عثمان أباحسین، نایف حسن العریفی، فهد شبیب البلوی، مشعل سعد البستانی، ثائر غالب الحربی، عبد العزیز محمد الهوساوی، مصطفی محمد المدنی، بدر لافی العتیبی، خالد عائض العتیبی، محمد العتیبی، سیف سعد القحطانی، سعود القحطانی، ترکی مشرف الشهری، ولید عبد الله الشهری، ماهر عبدالعزیز المطرب، محمد سعد الزهرانی و صلاح محمد الطبیقی.
پیش از این دادستانی سعودی از تقاضای اعدام برای پنج متهم قتل خاشقچی خبر داده بود.
وضع تحریم از سوی آمریکا در شرایطی است که دولت این کشور تحت فشاری فزاینده برای اتخاذ موضعی سختگیرانه‌تر علیه مقام‌های سعودی قرار دارد.
خاشقچی 59 ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، ماه گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز خارج نشد.
دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویا رد می کند.
آمریکا اما تاکنون از محکومیت و تحریم ریاض خودداری و تاکید کرده است که این ماجرا نباید در قراردادهای تسلیحاتی دو کشور خللی وارد کند؛ موضوعی که انتقاد تند نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.
شبس ** 9386 **1613

نظر شما