شناسهٔ خبر: 29382832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اعلام کرد

افزایش 83 درصدی صادرات از مرزهای رسمی کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از افزایش 83 درصدی صادرات از مرزهای رسمی استان در سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسین فیروزی پیش از ظهر امروز در همایش روز صادرات که در سالن پیامبر اعظم استانداری در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز بزرگداشت صادرات و برای توسعه صادرات تشکیل شده و طبیعتا روز تکریم از زحمات همه دست‌اندرکاران صادرات کشور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: یک چرخه‌ای که دارای حلقه‌های مختلف است که نهایتا منتج به صادرات کشور می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ سال 97 صادرات استان کردستان نسبت به مدت مشابه 40 درصد افزایش پیدا کرد و  به عدد 707 میلیون دلار رسیده است.

فیروزی گفت: وقتی صادرات افزایش پیدا می‌کند یک نشان و علامت خوبی برای صادرات کشور است و ما خوشحال هستیم علی‌رغم همه مشکلات که در مسیر تولید در استان وجود دارد این میزان صادرات در استان انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اظهار کرد: صادرات از گمرکات استان 83 درصد افزایش داشته است و این‌ها شاخص‌های معتبر و خوبی است.

وی اذعان داشت: مرز باشماق از نظر حجم مبادلات مرزی یکی از مرزهای مهم کشور است که تا پایان مهرماه امسال 3.7 دهم میلیارد دلار حجم مبادلات مرزی بوده و نسبت به مدت مشابه 17 درصد رشد داشته است.

وی افزود:‌ از تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان درخواست کرد مسائل را بشکنند چون مسئله تا زمانی که بزرگ باشد حل آن سخت و مشکل خواهد بود.

وی با تاکید براینکه مشکلات و تنگناها که مطرح شد درسته ولی زمانی که به عنوان مسئله کلی و کلان به آن توجه می‌کنم احساس می‌شود که قابلیت حل ندارد، اذعان کرد: وقتی این مسئله را به بخش‌های کوچک تقسیم می‌کنیم قابلیت حل بیشتری دارد.

به گفته وی، برخی از مسائل در استان ملی است و نیاز به پیگیری آن در سطح ملی دارد که این مهم باید از سوی نمایندگان مردم در مجلس و مسوولان دنبال شود.

وی  خاطرنشان کرد: چون مبادلات ایران با کشور عراق با دلار نیست طبیعا فعالیت فعالین اقتصادی در این حوزه با چالش مواجه می‌شوند.

وی افزود:‌ ارتباط بین مجموعه نقش‌آفرین حوزه صادرات باید به صورت ارگانیکی تعریف شود چون ارتباطات مکانیکی در این راستا پاسخگو نخواهد بود.

وی اظهار داشت: همه فعالین و نقش‌آفرینان در حوزه صادرات باید ارتباط خود را به صورت ارگانیک تعریف کنند و در کوتاه‌ترین زمان به نیازهای این حوزه پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه صادرات در داخل استان قابل حل است و باید با انجام هماهنگی‌های لازم این مشکلات را حل کنیم.

وی تصریح کرد: اقداماتی انجام شده ناکافی است استاندار هر روز وضعیت مرز را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید براینکه مسوولان برای توسعه صادرات ریسک و جسارت به خرج دهند، گفت: بهترین خدمت در این حوزه اقتصادی در استان کردستان کمک به حوزه صادرات است.

وی خاطرنشان کرد: 30 هکتار زمین مربوط به مرز باشماق کم است و باید توسعه پیدا کند و در مورد بازارچه سیف هم از همه مسوولان نهادی کشور کمک گرفته‌ایم تا با مسوولان طرف عراقی هم جلسه برگزار کنیم.

وی اذعان کرد: موضوع حمایت از تولیدکنندگان در طول هفته گذشته چندین‌بار با مسوولان ارشد کشور صحبت شده و در حال پیگیری و رایزنی هستیم.

وی گفت:‌ در خصوص مشکلات مربوط به بازارچه مرز باشماق هم رایزنی‌ و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است و به زودی زمینه رفع آن فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ن

نظر شما