شناسهٔ خبر: 29294167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخوندی نامزد تصدی شهرداری تهران:

نظام حکمروایی شهری در پایتخت ایجاد شود

تهران- ایرنا- عباس آخوندی نامزد تصدی پست شهرداری تهران تاکید کرد: تهران زمانی تهران می شود که نظام حکمروایی شهری در آن ایجاد و شهرداری مستقل برای آن انتخاب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا وی روز یکشنبه در نود و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر بپذیریم شهر یک سازمان اجتماعی است پس این سازمان به نظام حکمروایی با استقلال نسبی نیاز دارد.
وزیر سابق راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از دلایل کیفیت پایین زندگی شهری در ایران این است که بحث حکمروایی شهری هنوز پذیرفته نشده است.
آخوندی با بیان اینکه در ایران دولت مرکزی داریم و مفهومی به نام دولت محلی وجود ندارد گفت: باید از مدیریت شهری به سمت نظام حکمروایی شهری حرکت کرد.
وی افزود: در دنیا نظام دولت مرکزی و محلی وجود دارد و در بعضی کشورها سطح ایالتی هم اضافه می شود اما این موضوع در ایران تنها به دولت مرکزی ختم می شود.
این نامزد تصدی شهرداری تهران گفت: دولت متمرکز در ایران می خواهد برنامه عدم تمرکز را اجرا کند و نتیجه برعکس می شود چراکه باید هویت مستقل شهری برای ایجاد عدم تمرکز در ایران اجرا شود.
به گفته آخوندی، منافع جمعی شهری باید در راستای منافع ملی باشد اما باید در نظر داشت که به طور قطع منافع شهری مثل کاشان با تهران متفاوت است.
وی ادامه داد: بحث رقابت شهری موتور محرکه در کشورهای جهان است یعنی اینکه شهرها می توانند منافع خودشان را دنبال کنند.
این نامزد تصدی شهرداری تهران افزود: متاسفانه در ایران متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناخته ایم و می توان گفت که خلق مزیت های رقابتی از بین رفته است.
وی تصریح کرد: منافع شهری باید تولید شود و این وظیفه حکومت محلی است که با صلاحیت قانونی و ظرفیت های مالی و اجتماعی و... منافع شهر را تعریف کند.
به گفته این نامزد تصدی شهرداری تهران، تعریف منفعت عمومی شهر با هزینه های مادی، اجتماعی و سیاسی همراه است و خلق منبع مستقل بحث مهمی به شمار می رود که در ایران مغفول مانده است.
آخوندی تاکید کرد: استقلال حداقلی برای حکمروایی مستقل شهری لازم است و چون این در ایران مورد قبول نبوده مدیریت شهری جایگزین شده است.
وی تاکید کرد: ایجاد دولت محلی به معنای ستیز با دولت نیست و در ایران این موضوع به صورت خوبی تعریف نشده است.
آخوندی ادامه داد: مفهوم استقلال شهری به معنی پیشتازی نیست و باید نظامی پاسخگو به شهروندان و دولت پاسخگو باشد.
وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: رویکرد من ارتقای شهرداری تهران به دولت محلی اما پاسخگو به دولت و شهروندان تهران که یارای رقابت با شهرهای بزرگ منطقه را نیز داشته باشد.
به گزارش ایرنا امروز سید کامل تقوی نژاد و پیروز حناچی دیگر نامزدهای تصدی شهرداری تهران نیز برنامه های خود را تشریح کردند و قرار است رسول کشت پور و غلامرضا انصاری نیز برنامه های خود را به اعضای شورای اسلامی شهر ارائه کنند.
البته برخی منابع اعلام کرده اند که کشت پور از نامزدی انصراف داده است.
با ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام شد که سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران که از 23 اردیبهشت ماه امسال در این نهاد مشغول به کار شده است نیز باید مسئولتیش را ترک کند.

ادامه دارد...
تهرام/9343/ 1008

نظر شما