شناسهٔ خبر: 29294790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نظام حکمروايي شهري در پايتخت ايجاد شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- عباس آخوندي نامزد تصدي پست شهرداري تهران تاکيد کرد: تهران زماني تهران مي شود که نظام حکمروايي شهري در آن ايجاد و شهرداري مستقل براي آن انتخاب شود.

به گزارش ايرنا وي روز يکشنبه در نود و نهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران افزود: اگر بپذيريم شهر يک سازمان اجتماعي است پس اين سازمان به نظام حکمروايي با استقلال نسبي نياز دارد.
وزير سابق راه و شهرسازي ادامه داد: يکي از دلايل کيفيت پايين زندگي شهري در ايران اين است که بحث حکمروايي شهري هنوز پذيرفته نشده است.
آخوندي با بيان اينکه در ايران دولت مرکزي داريم و مفهومي به نام دولت محلي وجود ندارد گفت: بايد از مديريت شهري به سمت نظام حکمروايي شهري حرکت کرد.
وي افزود: در دنيا نظام دولت مرکزي و محلي وجود دارد و در بعضي کشورها سطح ايالتي هم اضافه مي شود اما اين موضوع در ايران تنها به دولت مرکزي ختم مي شود.
اين نامزد تصدي شهرداري تهران گفت: دولت متمرکز در ايران مي خواهد برنامه عدم تمرکز را اجرا کند و نتيجه برعکس مي شود چراکه بايد هويت مستقل شهري براي ايجاد عدم تمرکز در ايران اجرا شود.
به گفته آخوندي، منافع جمعي شهري بايد در راستاي منافع ملي باشد اما بايد در نظر داشت که به طور قطع منافع شهري مثل کاشان با تهران متفاوت است.
وي ادامه داد: بحث رقابت شهري موتور محرکه در کشورهاي جهان است يعني اينکه شهرها مي توانند منافع خودشان را دنبال کنند.
اين نامزد تصدي شهرداري تهران افزود: متاسفانه در ايران متفاوت بودن منافع شهري را به رسميت نشناخته ايم و مي توان گفت که خلق مزيت هاي رقابتي از بين رفته است.
وي تصريح کرد: منافع شهري بايد توليد شود و اين وظيفه حکومت محلي است که با صلاحيت قانوني و ظرفيت هاي مالي و اجتماعي و... منافع شهر را تعريف کند.
به گفته اين نامزد تصدي شهرداري تهران، تعريف منفعت عمومي شهر با هزينه هاي مادي، اجتماعي و سياسي همراه است و خلق منبع مستقل بحث مهمي به شمار مي رود که در ايران مغفول مانده است.
آخوندي تاکيد کرد: استقلال حداقلي براي حکمروايي مستقل شهري لازم است و چون اين در ايران مورد قبول نبوده مديريت شهري جايگزين شده است.
وي تاکيد کرد: ايجاد دولت محلي به معناي ستيز با دولت نيست و در ايران اين موضوع به صورت خوبي تعريف نشده است.
آخوندي ادامه داد: مفهوم استقلال شهري به معني پيشتازي نيست و بايد نظامي پاسخگو به شهروندان و دولت پاسخگو باشد.
وزير سابق راه و شهرسازي گفت: رويکرد من ارتقاي شهرداري تهران به دولت محلي اما پاسخگو به دولت و شهروندان تهران که ياراي رقابت با شهرهاي بزرگ منطقه را نيز داشته باشد.
ادامه دارد...
تهرام/9343/ 1008
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما