شناسهٔ خبر: 29280618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس کمیته امداد امام خمینی کشور خبر داد

اعطای ۱۴۰ میلیارد تومان کمک های نقدی و غیرنقدی به مناطق زلزله زده کرمانشاه

فتاح با اشاره به اعزام ۲ هزار کامیون جنس به مناطق زلزله زده، گفت: بازسازی واحدهای مسکونی مددجویان از محل ۶۰ میلیارد تومان کمک های مردمی صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد کشور، (شنبه، 19 آبان) در آیین افتتاح 2000 واحد مسکونی احداثی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)،که در روستای گورسفید شهرستان گیلانغرب برگزار شد، گفت: در زلزله آبان ماه سال گذشته، همه ایران عزادار شد و پای علم کرمانشاه آمد.

 

وی با اشاره به حضور مقام عظمای ولایت، رئیس جمهور، وزرا و مقام های دولتی و کشوری در مناطق زلزله زده، ابراز کرد: همه پای کار بازسازی  آمدند، این افتتاح مختصر یک بخشی از 104 هزار واحد آسیب دیده در این زلزله است.

 

رئیس کمیته امداد کشور، بیان کرد: بازسازی منازل تخریب شده مددجویان در این مناطق بدون آورده ای از سوی آنان به خوبی صورت گرفته و این واحدها تجهیز شدند.

 

وی با بیان اینکه تعداد واحدهایی که کمیته امداد مکلف به بازسازی بود امروز به پایان رسیده است، عنوان کرد: 500 واحد در اوایل تیرماه به بهره برداری رسید و امروز هم شاهد افتتاح 2 هزار واحد در 550 روستای مناطق زلزله زده هستیم.

 

فتاح، با اشاره به اینکه علاوه بر کمک بلاعوض دولت و تسهیلات کم بهره، کمیته امداد به طور متوسط 12میلیون تومان به ساخت این واحدها کمک کرده است، متذکر شد: در امر بازسازی واحدهای مسکونی مددجویان؛ مردم و دولتمردان پای کار آمدند، ما هم بخشی از این برنامه بودیم.

 

 وی بیان کرد: بنابر قولی که داده ایم، هر یک از واحدهای بازسازی شده مددجویان باید در پایان موکت شده و یک تخته فرش نیز در اختیار صاحبان آن ها قرار بگیرد.

 

رئیس کمیته امداد کشور، با اشاره به حجم بالای خسارت که مستلزم بازسازی و احداث بیش‌ از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی است، گفت: نظام اسلامی نشان داد که می تواند و در اسکان اضطراری و موقت  با توجه به بارندگی و فصل سرما در بحث تامین چادر و کانکس به خوبی عمل کرد.

 

وی اقدامات صورت گرفته در کرمانشاه را نمونه و افتخاری برای نظام اسلامی خواند و عنوان کرد: در بازسازی این خانه که امروز به صورت نمادین و در شمار یکی از 2 هزار واحد احداث شده افتتاح می شود، از مقام معظم رهبری و نظام تا همه مردم سهم دارند.

 

فتاح، با اشاره به اینکه بازسازی 1200 واحد آسیب دیده مددجویان در زلزله بم دو سال به طول انجامید، عنوان کرد: سرعت ما در زلزله کرمانشاه دو برابر شده است.

 

وی با بیان اینکه جمع آوری کمک های مردمی از همان روزهای اول در کمیته امداد آغاز شد، گفت: در این ایام 2 هزار کامیون جنس و کالا به ارزش 80 میلیارد تومان بین مردم مناطق زلزله زده توزیع شد.

 

رئیس کمیته امداد کشور،‌ کمک های نقدی مردم به مددجویان مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را 60 میلیارد تومان اعلام و ابراز کرد: طی یکسال گذشته از محل این کمک ها، به هریک از خانوارهای روستایی 12 میلیون و خانوارهای شهری 15 میلیون به امر بازسازی واحدهای مسکونی مددجویان تحت حمایت در مناطق زلزله زده اختصاص داده شد.

 

به گفته فتاح، مابقی این کمک ها نیز برای بازسازی 2700 واحد مسکونی مددجویان تحت حمایت که باتوجه به فرصت ایجاد شده در زلزله و  با عنایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در شمار واحدهای نوع یک منظور شد، صرف بازسازی و تجهیز این واحدهای مسکونی خواهد شد.

 

وی از اتمام واحدهای مسکونی مذکور تا پایان سال جاری خبر داد و بیان کرد: 4500 واحد بازسازی ‌ و تعمیری که برعهده کمیته امداد بود به طور 100 درصد به اتمام رسیده است.

 

این مقام مسئول، گفت: در حال حاضر 600 واحد روستایی با کمک های بلاعوض و تسهیلاتی دولت و کمک مکمل کمیته امداد به اتمام رسیده است و 630 واحد شهری هم به سفت کاری و سقف رسیده اند که تا پایان سال یا خرداد ماه به اتمام می رسند.

 

وی عنوان کرد: واحدهای مسکونی احداثی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) به طور متوسط 70 متر است که در متراژ 85، 90 و 95 متر مربع هم احداث شده اند.

 

فتاح، هزینه تمام شده برای واحد مسکونی به بهره برداری رسیده در روستاس گورسفید را با توجه به عنایت بنیاد مسکن در تأمین مصالح با کیفیت و قیمت مناسب، 50 میلیون تومان اعلام کرد که به ازای هر مترمربع 700 هزار تومان هزینه داشته است.

 

 

وی با بیان اینکه در صورت تأمین آهن مورد نیاز برای سایر واحدهای باقی مانده قیمت تمام شده این منازل مسکونی نیز کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: طراحی نقشه ها به خوبی صورت گرفته و با توجه به نظارت های دقیق صورت گرفته، سازه ها مقاوم و ضد زلزله هستند.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور،  از سفر بعدی خود برای افتتاح 2700 واحد مسکونی باقی مانده مددجویان در این مناطق خبر داد و ابراز خرسندی کرد: به لطف خدمات رسانی کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) در مناطق زلزله زده حتی یک روز هم تعطیل نبوده است و توزیع کالاها نیز بنابر نیاز مددجویان سروقت صورت گرفته است.

 

وی به پرداخت حقوق مددجویان در آبان ماه، به دوبرابر شدن آن در آذر ماه ‌و پرداخت سه برابری آن در پایان سال در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط حاکم بر مناطق زلزله زده دست استان را برای تحت پوشش قرار دادن مددجویان بازگذاشتیم به گونه ای که پشت نوبتی ندارند.

 

فتاح، با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته تلخی ها را به شیرینی مبدل کرده است، افزود: باید از مردم کرمانشاه که صبوری و بزرگواری به خرج داده و اخلاق را به نمایش گذاشتند و هم از ملت ایران که به کمک مردم زلزله زده و احداث و بازسازی کرمانشاه آمدند، تشکر کنیم.

 

وی اظهار کرد: این منطقه که در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز از کیان جمهوری اسلامی پاسداری کرد به فراموش سپرده شده بود اما کار خدا بود که با این حادثه به ظاهر تلخ آن را برجسته کرد و در دل ملت ایران قرار داد.

رئیس کمیته امداد کشور، در پایان با توجه به درخواست های مددجویان تحت حمایت در روستای گورسفید شهرستان گیلانغرب،‌ قول مساعد برای کمک به آن ها داد.

 

 

 

 

 

نظر شما