شناسهٔ خبر: 29000243 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

راهپیمایی اربعین دیپلماسی عمومی محبان اهل بیت(ع) است

آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: این که انقلاب ما توانسته رهبری فکری اربعین را در دست گیرد و از همه

صاحب‌خبر - آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) افزود: این که انقلاب ما توانسته رهبری فکری اربعین را در دست گیرد و از همه کشورها و ملتهای آفریقا، آسیا، آمریکا و اروپا در راهپیمایی اربعین شرکت می‌ کنند بخاطر وابستگی مردم به انقلاب است و تداوم این وابستگی برای ما مهم می باشد.
وی ادامه داد: دیپلماسی عادی مربوط به برقراری ارتباط مردم یک کشور با دیگر کشورها است که معمولا توسط دولتها و نمایندگان آنها انجام می‌ شود اما در دیپلماسی عمومی این ملتها هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. امروز دیپلماسی عمومی ایران اسلامی در سوریه، یمن و عراق برقرار و مظهر عمده دیپلماسی جهانی شیعه نیز در پیاده روی اربعین است.
امام جمعه مشهد گفت: همه دیپلماسیها متکی بر جریان هماهنگ جغرافیایی و فرهنگی است اما دیپلماسی عمومی اربعین متکی بر محوریت عشق و دلدادگی به اباعبدالله(ع) می باشد. در این راهپیمایی همه از نفرت نسبت به آمریکا، انزجار از استکبار و بیزاری نسبتب به قدرتهای الحاد جهانی و وابستگی به قدرت یکتا و جبهه ضداستکباری انقلاب اسلامی صحبت می کنند.
وی به مراسم دهه پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) هم اشاره و بیان کرد: امام هشتم(ع) خط و جریان امامت را از دسیسه شیطانی مامون که قصد انحراف آن را داشت نجات داد. از زمان امام علی(ع) تاکنون موجودیت اندیشه و موجودیت اجتماعی شیعه به وسیله امام رضا(ع) رقم خورد. تا پیش از آن شیعه موجودیت اجتماعی نداشت، شیعیان را مخالفان حکومت حاکم و یک جریان اعتراضی می شناختند.
آیت الله علم الهدی افزود: امام رضا(ع) موجودیت اجتماعی شیعه را در حاشیه یک اندیشه سیاسی و توحیدی تثبیت کرد. آن امام همام در حدیث سلسله الذهب ثابت کرد معنای توحید، حاکمیت را متعلق به خدا دانستن است و تنها دکترین سیاسی که حاکمیت را منحصر به خدا می‌داند متعلق به شیعه است.
وی ادامه داد: شیعه به عنوان جریان سیاسی، فکری، اعتقادی و توحیدی در دل امت به وسیله امام رضا(ع) تثبیت شد. آن حضرت در زمان خود آغازگر حیات اجتماعی شیعه بود و آن را به نام خود ثبت کرد و تا امروز این جریان اجتماعی که خود را در مراسم راهپیمایی 20 میلیونی اربعین نشان می دهد ادامه دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه خطبه ها همچنین به برخی مشکلات اقتصادی اشاره و بیان کرد: رهبری فرمود مسائل نظام باید شفاف باشد تا اعتماد مردم جلب شود. وقتی مردم از همه چیز باخبر باشند اعتماد آنها به نظام و مسئولان زیادتر، به نظام و انقلاب وابسته تر می شوند. قدرت نظام جمهوری اسلامی در طول 40 سال اخیر بخاطر وابستگی مردم به انقلاب است که در سایه شفافیت امتداد می یابد.
وی گفت: مشکلات در کشور وجود دارد و مسئولان باید آنها را با مردم به صورت شفاف در میان بگذارند. در سیاست و امور اجرایی مشکلاتی داریم اما اینکه بعد از پنج سال شخص دوم دولت که مدیر و برنامه گذار است بگوید اختیار منشی خود را نداشتم به معنی رو راستی و شفافیت با مردم نیست. اگر واقعا اختیار انتخاب منشی خود را ندارید موانع را معرفی کنید. چرا در مقام خود باقی مانده اید.
آیت الله علم الهدی افزود: شفاف بگویید مشکلات چیست. باید جلوی فشار معیشتی بر مردم گرفته شود. طلا و ارز به قیمت خود برگشته اما گرانی و فشار اقتصادی بر سر جای خود باقی است.
وی ادامه داد: امروز هرکس در هر مقام، شان و موقعیت بخواهد قدمی بردارد که اعتماد مردم به نظام سلب شود بزرگترین خائن به انقلاب است. هستی و قائم این نظام مردم هستند و باید وابستگی آنها و اعتمادشان بیشتر شود.
7507/1858
انتهای پیام

نظر شما