شناسهٔ خبر: 28959257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ترامپ: احتمالا بن سلمان در قتل خاشقجی دست دارد

درحالی که هنوز سرنوشت قتل ستون نویس واشنگتن پست در هاله ای از ابهام است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، احتمالا محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی دست دارد. ترامپ در مصاحبه ای با روزنامه وال استریت ژورنال داشت در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره ولیعهد سعودی، پاسخ داد: بن سلمان اداره عربستان را به شکل گسترده در اختیار دارد و اگر کسی در قتل خاشقجی دست داشته باشد، خود او خواهد بود.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت، بارها درباره قتل خاشقجی با بن سلمان تماس داشتم و به طرق مختلف از او سوال کردم اما او هر بار انکار کرد. ولی مطمئن هستم ملک سلمان از این اتفاق هیچ خبری ندارد.
در همین مصاحبه ترامپ به سوال دیگری از خبرنگار که گفت آیا به سناریو سعودی ها درباره کشته شدن خاشقجی باور دارد، پاسخ داد خیلی دلم می خواهد باور کنم، عربستان در این باره به درستی صحبت نکرده‌اند و حقیقت را نگفته اند. قتل روزنامه نگار منتقد سعودی افتضاح بوده است و هرگز نباید این اتفاق می افتاد. ترامپ ادامه داد، کسانی که نقشه قتل خاشقجی را کشیدند و به آن فکر کردند در مخمصه بدی قرار گرفتند باید بگویم فکر خوبی نبود. چون قتل اصلا خوب نیست و عربستان به بدترین شکل بر روی این قتل سرپوش گذاشت که بدترین سرپوش گذاری در تاریخ بود. ترامپ خطاب به خبرنگار گفت که با سعودی ها صحبت می کنیم اما شما آخرین نفری هستید که خبر دار می شوید!
اگر چه ترامپ انتقادات خود را نسبت به عربستان بیشتر کرده است اما هنوز بر این که عربستان متحد مهم آمریکا است تاکید دارد.
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به فاصله کوتاهی پس از او با بیان اینکه کشورش مسئولان قتل خاشقجی را مجازات می کند، گفت: ما توانستیم دست‌کم برخی از عاملان این پرونده را شناسایی و مشخص کنیم که در میان آنها افرادی از خاندان سلطنتی، سازمان اطلاعات، وزارت خارجه و وزارتخانه‌های دیگر عربستان هستند که ما به آنها در خصوص دست داشتن‌شان در قتل خاشقجی مظنون هستیم. وی افزود: ویزای 21 مظنون شناسایی شده لغو می‌شود.

سخنرانی محتاطانه اردوغان

روز گذشته نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پارلمان این کشور حاضر شد و در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه و خبرنگاران به تشریح جزئیات قتل خاشقجی پرداخت و اظهار داشت: قتل او از28 سپتامبر برنامه ریزی شده بود و ترکیه شواهدی قوی و وحشتناکی درباره این پرونده در دست دارد . اردوغان همچنین خواستار محاکمه مظنونان در استانبول شد.
پس از سخنرانی اردوغان در پارلمان ترامپ به اظهارات او درباره قتل روزنامه نگار منتقد سعودی واکنش نشان داد و گفت که اردوغان در سخنانش خطاب به عربستان "تا اندازه‌ای ‌خشن" بوده است.وی در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا اظهارات اردوغان را قبول دارین گفت من باید همه حقایق را ببینم.

اعتراف عربستان

گفتنی است جمال خاشقجی دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و هنوز اثری از او به دست نیامده است و سرنوشت او در هاله ای از ابهام است.
عربستان پس از گذشت چندین هفته پافشاری بر این ادعا که خاشقجی زنده است روز جمعه ناچار شد به کشته شدن او اعتراف کند، اکنون می گوید که خاشقجی در یک عملیات خودسرانه در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید. و در روز سه شنبه عربستان در بیانیه ای گفت که همه مسولان این ماجرا فارغ از موقعیت و مقام مجازات می شوند.
مقامات ترکیه‌ای همان ابتدا اعلام کردند تعدادی فایل صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که نشان می‌دهد یک تیم امنیتی سعودی خاشقجی را داخل کنسولگری به قتل رسانده است و در روز گذشته که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا وارد ترکیه شده بود با مقامات این کشور رایزنی و مذاکره کرد و در نتیجه همه مدارکی که ترکیه درباره شکنجه و قتل خاشقجی داشت را به او تحویل دادند.
رسانه‌های سعودی همچنین گزارش دادند که پادشاه و ولعیهد در ریاض با اعضای خانواده خاشقجی از جمله صلاح بن جمال دیدار کرده‌اند.

کلمات کلیدی

ترامپ

خاشقجی

محمد بن سلمان

نظر شما