شناسهٔ خبر: 28904419 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روایت سعودی ها از ماجرای قتل خاشقجی را باور نمي کنم

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: فکر نمي کنم کسي پيدا شود روایت سعودیها از ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول را باور کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با سی ان ان گفت: روایت سعودیها از ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول را باور نمی کنم و فکر نمی کنم کسی پیدا شود که به آن اعتماد کند. بر اساس گزارش های اطلاعاتی که مطالعه کردم، شخص محمد بن سلمان در قتل خاشقجی دست دارد.
توضيح سعودي ها و تاييد ترامپ باور کردني نيست
مجری تلویزیون سی ان ان از باب کورکر پرسید دادستان عمومی سعودی«مشاجره و دعوا» را عامل مرگ جمال خاشقجی اعلام کرده است.  ترامپ گفت این توضیح، توضیحی باورکردنی است. آیا شما هم همینگونه فکر می کنید؟ 
کورکر در پاسخ گفت: خیر. توضیح آنها در مورد آنچه که رخ داده است نزد ما اعتبار خود را از دست داده است. من امیدوارم طی چند روز آینده ما به نوارهای  صوتی که ترکیه ای ها در اختیار دارند دسترسی پیدا کنیم، ما هنوز این نوارها را دریافت نکرده ایم. من فکر نمی کنم کسی این داستان را باور کند. من فکر می کنم رئیس جمهور می خواهد کانال های ارتباطی را باز نگه دارد، اما آن دسته از ما که می خواهیم در این مورد صادقانه صحبت کنیم، این ماجرا باورکردنی نیست.  
 مجري سي ان ان گفت: اما رئیس جمهور(ترامپ) گفت این ماجرا باورکردنی است و در اینجا بحث باز نگه داشتن کانال های ارتباطی مطرح نیست؛ رئیس جمهور در واقع با جایگاهی که دارد به توضیح رسمی سعودی ها اعتبار می بخشد.

کورکر گفت: باز هم باید بگویم هر کسی هر چه دلش می خواهد می تواند بگوید، اما این داستان باورکردنی نیست - اینکه کسی وارد کنسولگری بشود و با پانزده نفر دیگر درگیر شود و کتک کاری کند و جانش را از دست بدهد (باور کردنی نیست). من امیدوارم که تحقیقات جامعی در این زمینه صورت گیرد. من می دانم که عناصر (اطلاعاتی) ما این حادثه را بررسی خواهند کرد؛ ما قانون ماگینتسکی را به کار گرفته ایم که تصریح می کند ظرف 120 روز تحقیقات کاملی باید انجام شود - ما این قانون را حدود یک هفته پیش اجرایی کردیم - و تحریم هایی باید علیه کسانی که در این حادثه دخیل بوده اند وضع شود.

کورکر افزود: حس من این است - هنوز نمی دانم - اما بر اساس چیزهایی که شنیده ام، من فکر می کنم محمد بن سلمان در این ماجرا دست داشته و دستور این کار را داده و این شخص عامدانه به قتل رسیده است.  امیدوارم این فرصت را داشته باشیم که خیلی زود این موضوع را اعلام کنیم. اما احساس من این است طی یک هفته آینده ابعاد این مسئله آشکارتر خواهد شد.    

 کورکر درپاسخ به اين سوال که آیا به نظر شما سازمان سیا نوارهایی را که شما به آن اشاره می کنید شنیده است یا خیر؟ گفت: من دیروز با مایک پمپئو وزیر امور خارجه در مورد طیفی از مسائل مختلف گفتگو کردم. تا ساعت 2 روز گذشته وي گفت که این نوارها را دریافت نکرده است. گاهی سازمان سیا به اطلاعاتی دسترسی پیدا می کند و یکی دو روز طول می کشد تا آنها را بررسی کند و از صحت آنها اطمینان یابد، اما من فکر می کنم تا دیروز آنها به این نوارها دسترسی پیدا نکرده بودند. اگر آنها به این نوارها دسترسی پیدا کنند اطلاعات آن برای ما بسیار سودمند خواهد بود. 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2753327" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2258811/2753327?width=340&height=240"></script></div>

بن سلمان در پشت ماجراي قتل خاشقجي است

 مجری سی ان ان پرسید: شما در مصاحبه دیروز خود با روزنامه واشنگتن پست گفتید که بر این باورید ولیعهد پادشاه، محمد بن سلمان، در پشت قتل جمال خاشقجی قرار دارد. اما رئیس جمهور (دونالد ترامپ) از ولیعهد سعودی و رهبری اش تمجید کرد و گفت او فرد قدرتمندی است و کنترل خوبی دارد و کشورش را دوست دارد. به طور شفاف بگویید، آیا شما تردیدی ندارید که ولیعهد سعودی پشت این ماجراست؟
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در پاسخ گفت: بار دیگر باید بگویم که احساس من این است که وي (بن سلمان)  پشت این ماجراست. من می خواهم اسناد بیشتری را مشاهده کنم و اطلاعات بیشتری در این رابطه بدانم. 

وي افزود اگر به اقدامات بن سلمان پس از به قدرت رسیدن نگاه کنید با مخالفان برخورد کرد، آنها را بازداشت نمود و بسیاری از آنها را شکنجه کرد.

کورکر در ادامه گفت: ما همچنین شاهد اشتباهات وي(بن سلمان) در قطر نیز هستیم، حتی بدون گفتگو با ما، این کشور را تحت محاصره قرار داد. وي در اینجا هم اشتباه کرد و این خبرنگار را به قتل رساند. وي اکنون وارد منطقه ای شده که نمی بایست شود و باید مجازات شود و هزینه بپردازد. فکر می کنم وي این کار را کرده است. اجازه دهید تحقیقات تمام شود، ما بهترین محققان دنیا را در این زمینه داریم. ما اطلاعاتی از گذشته در اختیار داریم که به طور ضمنی حکایت از دست داشتن مقامات رده بالای سعودی در این ماجرا دارد. اجازه دهید که این تحقیقات انجام شود. گورکر گفت حدس من این است که در نهایت آمریکا و دنیا به طور کامل مطمئن خواهند شد که وي این کار را انجام داده است. خواهیم دید. 

مجری سی ان ان از باب کورکر پرسید: اگر او این کار را کرده باشد چه؟

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در پاسخ گفت: اگر او این کار را کرده باشد، آنگاه یک پاسخ جمعی باید وجود  داشته باشد. من با سفرای سایر کشورها صحبت کرده ام. در غرب همه چشم به آمریکا دارند تا رهبری این کار را برعهده بگیرد. اما آنها همچنین می خواهند مطمئن شوند که پاسخ شان با آمریکا هماهنگ باشد. آنها هم قراردادهای فروش سلاح با عربستان سعودی دارند، آنها هم مانند ما دارای منافعی در این کشور هستند، بنابراین، این چیزی است که مستلزم همکاری جمعی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با سایر کشورهاست تا چنانچه او این کار را کرده باشد پاسخی درخور و مناسب به او داده شود. 

آمريکا منافع زيادي در عربستان دارد 

مجری سی ان ان در ادامه اين گفتگو از باب کورکر پرسید: اگر بن سلمان این کار را کرده باشد، آیا فکر می کنید ترامپ به او کمک می کند آن را لاپوشانی نماید؟

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در پاسخ گفت: من فکر می کنم  که رئیس جمهور (ترامپ) به طور منفعلانه با این مسئله برخورد می کند؛ وي زمان زیادی در ریاض سپری کرده است، همانطور که اطلاع دارید جرد کوشنر طرحی برای خاورمیانه تدوین کرده است؛ وي  یک روز به کنگره آمد و به ما توضیح داد که در حال انجام چه اقداماتی در چه سطوحی است. آنها منافع زیادی در اینجا دارند. واقعیت این است که روز شنبه پادشاه سعودی - بیایید بپذیریم و من هم صادقانه می گویم - منسجم حرف نمی زد. ما شاهد ولیعهدی هستیم که قدرت خود را تثبیت کرده است، وي روز شنبه اختیارات بیشتری پیدا کرد و این کار به این منظور انجام شد که پادشاه نشان دهد به طور کامل پشت وي قرار دارد. اما زمانی که به این کشور نگاه می کنید، می بینید که این فردی است که انگار سی، چهل یا پنجاه سال دیگر می خواهد بر این کشور حکمرانی کند. من با دیگر سناتورها در این مورد صحبت کرده ام، ما می خواهیم این فرد را مد نظر قرار دهیم. ما می خواهیم اطمینان یابیم چنانچه این فرد به طور مستقیم در قتل ظالمانه یک خبرنگار دست داشته است، تنبیه شود.

کورکر گفت ما همچنین باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که عربستان سعودی یک کشور است، یک کشور نسبتاً مهم است. بنابراین ما باید به دنبال راهی برای یافتن یک پاسخ ظریف باشيم. 

وي در پايان افزود:چیزی که ما نمی خواهیم شاهد آن باشیم حاکمی است که به مدت چهل یا پنجاه سال سر کار باشد و در دنیا بگردد و اقداماتی از این قبیل انجام دهد. بنابراین، ما در مجلس سنا باید با این مسئله به شکل مناسبی برخورد کنیم.

نظر شما