شناسهٔ خبر: 28687149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترکیه اسنادی در اختیار دارد که قتل خاشقجی را تأیید می کند

در این ویدئوها صدای اعضای تیم امنیتی در کنسولگری عربستان شنیده می شود که خاشقجی را قبل از کشتن و تکه تکه کردن مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از روزنامه واشنگتن پست گزارش داد: آنکارا به واشنگتن اطلاع داده است ویدئوهایی در اختیار دارد که کشته شدن جمال خاشقجی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول تأیید می کند.

در این ویدئوها خاشقجی و بازجویانش و نحوه شکنجه و کشته شدن او نشان داده می شود. همچنین صدای اعضای تیم امنیتی شنیده می شود که خاشقجی را قبل از کشتن و تکه تکه کردن مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

 سناتور کورکر: هیچ تردیدی وجود ندارد که خاشقجی را به قتل رسانده اند

­سناتور ارشد حزب جمهوریخواه آمریکا اعلام کرد یافته های اطلاعاتی و جاسوسی نشان می دهد رژیم آل سعود به طور مستقیم در توطئه چینی و ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکام سعودی به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور نقش داشته است.
سخنان باب کورکر، نماینده ی جمهوریخواه ایالت تنسی در مجلس سنای آمریکا در شرایطی بیان می شود که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع خود در ترکیه گزارش داد مقام های ترکیه بر این باورند که تشکیلات حکومتی در ریاض دستور ترور جمال خاشقجی را صادر کرده بود.
سناتور کورکر روز پنج شنبه تاکید کرد هیچ تردیدی وجود ندارد که رژیم آل سعود جمال خاشقجی را به قتل رسانده است. کورکر که ریاست کمیته ی روابط خارجی مجلس سنا را بر عهده دارد گفت یافته های اطلاعاتی بیانگر آن است که سعودی ها مستقیما در ناپدید شدن خاشقجی دست داشتند.
کورکر گفت: «فکر می کنم آنها (رژیم آل سعود) این کار را کرده اند و متاسفانه خاشقجی جان باخته است. اما آنها قطعا می توانند خاشقجی دیگری بسازند و روایت را به کلی تغییر بدهند.»
کورکر و گروهی از سناتورهای هر دو حزب در اقدامی مشترک و با نوشتن نامه به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اجرای قانون جهانی مگنیتسکی مصوب سال 2016 را خواستار شدند. بر اساس این قانون ترامپ موظف است علت ناپدید شدن جمال خاشقجی را بررسی کرده و یافته های تحقیق را به کمیته ی روابط خارجی سنا منتقل و مشخص کند ظرف 120 روز آینده و در واکنش به این رویداد قصد دارد چه تدبیری بیندیشد.
در نامه سناتورها به ترامپ آمده است: «ما درخواست می کنیم بر اساس قانون جهانی مگنیتسکی در زمینه ی پاسخگویی در مسائل مربوط به حقوق بشر، هر شخص یا فرد خارجی که مسئولیت چنین نقض و سرپیچی از قانون را برعهده دارد مشخص کنید. انتظار می رود برای تصمیم گیری نهایی، همه ی اطلاعات مربوطه از جمله دخالت ارشدترین مقام های دولت عربستان سعودی را در این موضوع در نظر بگیرید.»
این نامه راه را برای تحریم عربستان سعودی هموار می کند. این در حالی است که ترامپ روز چهارشنبه اکراه خود را از مجازات سعودی ها آشکار ساخت و بویژه گفت قصد ندارد فروش تسلیحات ساخت آمریکا را به ریاض کاهش بدهد.
وی در گفتگو با فاکس نیوز تاکید کرد: «فکر می کنم توقف فروش سلاح به سعودی ها به ما آسیب می زند و بلعیدن این قرص برای کشور ما بسیار بسیار سخت و تلخ است.»

تونی بلر: مسئله ناپدید شدن جمال خاشقجی بسیار نگران کننده است
نخست وزیر اسبق انگلیس، ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی را پس از ورود او به کنسولگری کشورش در استانبول، بسیار نگران کننده توصیف کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، تونی بلر گفت: ناپدید شدن جمال خاشقجی بسیار نگران کننده است و با اصلاحاتی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از آن حمایت می کند، تناقض دارد.
بلر در سخنرانی خود در همایشی در لندن افزود: همانطور که دولت های آمریکا و انگلیس مشخص کردند، تردیدی وجود ندارد که اوضاع در این باره بسیار نگران کننده است. می دانم که دولت عربستان با قاطعیت این مسئله را تکذیب کرده است، اما باید در این باره تحقیق کند و آنطور که ضروری است درباره آن توضیح بدهد. عربستان باید این مسئله را حل کند.

توقف گفتگوهای یک شرکت چندملیتی با صندوق ذخیره عربستان در پی ماجرای خاشقجی
شرکت چند ملیتی «ویرجین» گفتگوهای خود را با صندوق ذخیره حاکمیتی عربستان سعودی درباره سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری متوقف کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز تاکید کرد گروه ویرجین (Virgin Group) تصمیم گرفت گفتگوها با صندوق ذخیره حاکمیتی عربستان را درباره سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در شرکت های صنایع فضایی وابسته به گروه ویرجین متوقف کند.
از سوی دیگر، پایگاه خبری هیل آمریکا اعلام کرد در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی، موسسات و شخصیت های مشهور رسانه ای اعلام کردند در کنفرانس «آینده سرمایه گذاری» که قرار است اواخر این ماه در ریاض تشکیل شود، شرکت نخواهند کرد.
این تصمیم در حالی اتخاذ شد که فشارها بر عربستان برای پاسخ دادن به سوالاتی درباره ناپدید شدن خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، تشدید شده است.
 
ماجرای خاشقجی روابط آمریکا و عربستان را به خطر انداخته است
آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ پارسال نخستین سفر خارجی خود را به عنوان رئیس جمهور به عربستان سعودی انجام داد و مزایای زیادی را برای آمریکا در برقراری روابط نزدیک تر با این حکومت پادشاهی نفت خیز و سرکوبگر متصور شد.  حال روابط واشنگتن با ریاض بر سر ناپدید شدن اسرارآمیز یک نویسنده سعودی به خطر افتاده و این مسئله در حال ایجاد تنش بین دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و اعضای کنگره است که می خواهند بدانند آیا این مقاله نویس واشنگتن پست داخل کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده است یا خیر.
ترامپ می گوید با مقامات در بالاترین سطح حکومت عربستان صحبت کرده و «خواستار همه چیز» است تا توضیح داده شود که جمال خاشقجی، فعالی که منتقد رهبران سعودی بوده است، چگونه پس از ورود به کنسولگری در استانبول به منظور دریافت مدارک مورد نیازش برای ازدواج، ناپدید شده است.
مقامات ترکیه می گویند خاشقجی، که ساکن آمریکا بود، توسط اعضای یک «جوخه ترور» سعودی کشته شده است. عربستان این اتهام را «بی پایه و اساس» می خواند ولی اگر مشخص شود که عربستان سعودی در ناپدید شدن یا مرگ این فرد همدست بوده، روابط گرم آمریکا و عربستان سعودی - و حتی امیدها برای صلح خاورمیانه - ممکن است از بین برود.
ترامپ از تلاش های جاه طلبانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای اصلاح نظام محافظه کار و اقتصاد عربستان حمایت کرده است. جرد کوشنر، داماد ترامپ که پیام های تلفنی و متنی (پیامک) با این ولیعهد جوان رد و بدل کرده است، در توافق پارسال برای فروش 110 میلیارد دلار تسلیحات آمریکا به عربستان نقش کلیدی ایفا کرد.
با این حال حتی پیش از مفقود شدن خاشقجی، نگرانی ها در کنگره آمریکا بر سر سیاست های عربستان و اقدامات ستیزه جویانه ولیعهد سعودی برای ساکت کردن منتقدان خود رو به افزایش بود و حال درخواست هایی در کنگره برای متوقف کردن فروش تسلیحات آمریکا به عربستان مطرح شده و ناپدید شدن خاشقجی ممکن است به مخالفت بیشتر قانونگذاران دامن بزند و ترامپ را برای تجدید نظر در روابط خود با عربستان سعودی تحت فشار قرار دهد.
ترامپ روز پنجشنبه با «عالی» خواندن روابط آمریکا با عربستان سعودی، اعلام کرد نمی خواهد قراردادهای تسلیحاتی با ریاض را برهم بزند زیرا این توافقات دهها میلیون دلار به اقتصاد واشنگتن تزریق می کند. وی گفت این اقدام باعث خواهد شد عربستان تسلیحات خود را از روسیه و چین بخرد.
وی بدون توضیح بیشتری گفت: «اگر مشخص شود که این (موضوع خاشقجی) به آن بدی است که ممکن است باشد، به طور حتم راه های دیگری برای پرداختن به این مسئله وجود دارد».
این که آمریکا چگونه واکنش نشان خواهد داد، بیشتر به آن بستگی دارد که آیا شواهدی مطرح شود که ثابت کند عربستان سعودی مسئول مرگ احتمالی خاشقجی است.
جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی، اعلام کرد ترامپ مجبور خواهد بود یک «واکنش سنجیده» تدارک ببیند ولی «وی این رویکرد را دوست ندارد. رئیس جمهور می خواهد کاملا پیروز شود».
روابط بین این دو کشور پیچیده است زیرا این مناسبات در مسائل اطلاعاتی، اقتصادی، نظامی و انرژی درهم تنیده است. دولت ترامپ به شدت به دنبال جلب حمایت سعودی ها از طرح خود درباره خاورمیانه برای مبارزه با افراط گرایی و دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها بوده است.
سناتور لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه که هوادار ترامپ و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا است، اعلام کرد: «ما می خواهیم با عربستان سعودی رابطه داشته باشیم. آنها یک شریک راهبردی هستند. آنها به ما در زمینه مبارزه با تروریسم کمک می کنند».
وی افزود: «با این حال، اگر این اتفاق افتاده باشد - و بیش از پیش محتمل است که اتفاق بدی برای این مرد به دست دولت سعودی افتاده است - این نشان دهنده توهین به ما است. این بی احترامی به ما است».
این فقط گراهام نیست که به مخمصه افتاده است. وضع ترامپ نیز که روابط تجاری طولانی مدت با عربستان سعودی دارد، همین گونه است.
جف پرسکات، که در دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا مدیر ارشد بخش خاورمیانه در شورای امنیت ملی بود، می گوید تجدیدنظر در روابط آمریکا با عربستان سعودی خیلی دیر شده است و این که ترامپ باید شکایات واشنگتن را به گوش ریاض برساند.
پرسکات، که هم اکنون مدیر اجرایی گروهی متشکل از مقامات سابق مخالف دولت ترامپ موسوم به اقدام امنیت ملی است، اعلام کرد: «آن چه دولت ترامپ به عربستان سعودی داده، چراغ سبز برای پیگیری هر سیاستی است. مسئله مهم این است که آیا جمهوریخواهان جرات خواهند داشت دولت را وادار به ارزیابی روابط کنند».
وی گفت طرح کوشنر برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها نیز ممکن است به خطر بیافتد.
در کنگره، تلاشی برای اعمال تحریم ها براساس قوانین حقوق بشر در جریان است و قانونگذاران در حال زیر سوال بردن حمایت آمریکا از عملیات هوایی تحت رهبری سعودی ها علیه جنبش انصارالله در یمن هستند. آمریکا پیش از این درباره تلفات سنگین غیرنظامیان به علت جنگ ائتلاف تحت هدایت عربستان در یمن ابراز نگرانی کرده است.
کریس مورفی، سناتور دموکرات، ابراز تردید کرد که در کنگره از فروش مجدد تسلیحات به عربستان سعودی حمایت شود هر چند که نمایندگان پیش از این جلوی چنین فروش هایی را نگرفته اند. وی همچنین خواستار توقف دست کم موقت حمایت نظامی آمریکا از حملات هوایی سعودی ها در یمن شد. مورفی در توییتر نوشت اگر مشخص شود ریاض در مرگ احتمالی خاشقجی همدست بوده است، این باید به عنوان یک «گسست اساسی در روابط ما با عربستان سعودی» قلمداد شود.
 
تشدید فشارها بر کاخ سفید به علت اتخاذ نکردن موضع قاطع در ماجرای خاشقجی
شبکه الجزیره گزارش داد: فشارها بر دولت آمریکا به علت اتخاذ نکردن موضع قاطعانه علیه عربستان سعودی در ماجرای جمال خاشقجی تشدید شده است. 
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن گفت: از زمان ناپدید شدن جمال خاشقجی در ترکیه، هر روز فشارها بر کاخ سفید برای اتخاذ موضع قاطعانه تر، تشدید شده است. زیرا کاخ سفید روابط نزدیک با ریاض دارد و این روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا بوده است. اما بعضی از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، معتقدند واکنش قوه مقننه در حد و اندازه این ماجرا نبوده است و به اعتقاد آنها، کاخ سفید باید موضع قاطعانه تری در برابر ریاض اتخاذ کند.
کریس مورفی عضو سنا از حزب دموکرات به خبرنگاران گفت: «تلاش های کافی صورت نگرفته است. این مورد بی سابقه برای یک فرد مقیم آمریکاست که از سوی متحد آمریکا، هدف آدم ربایی و شاید قتل قرار گرفته است. مخالفت ترامپ با اتخاذ تدابیر تنبیهی یا تهدید به اتخاذ این تدابیر، به سعودیها این پیام را می دهد که ما چنین رفتارهایی را می پذیریم.»
در ادامه این گزارش آمده است: این سناتور دموکرات در گفتگو با الجزیره تاکید کرد آنچه عربستان تاکنون ارائه کرده است ثابت نمی کند که خاشقجی کنسولگری این کشور در استانبول را زنده ترک کرده است. او به گزارش هایی اشاره کرد که نشان می دهد ریاض در عمل برای ربودن این روزنامه نگار عربستانی برنامه ریزی کرده است. ماجرای جمال خاشقجی به مسئله مورد توجه افکار عمومی در آمریکا تبدیل شده و فشارها بر کاخ سفید را تشدید کرده است. رسانه های آمریکا به این ماجرا توجه گسترده ای دارند و قانونگذاران آمریکایی هم نگران این ماجرا هستند.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2717584" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2250472/2717584?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما