انتقاد از عملکرد اپراتورهای تلفن همراه
بستههای ترکیبی اپراتورها انتقادات زیادی از سوی مصرفکنندگان و کارشناسان به همراه داشته است. رئیس کارگروه ارتباطات و مخابرات مجلس بستههای ارائه شده به روش ترکیبی را «تحمیلی» عنوان کرد و گفت: «مصرف کننده مجبور است تا هزینه بخش شبانه را نیز پرداخت کند.»
صاحبخبر - رمضانعلی سبحانیفر در خصوص بستههای اینترنت اپراتورهای تلفن همراه، اظهار داشت: «در بستههای ترکیبی اینترنت ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه که امکان مصرف بخشی از آن به صورت روزانه و بخش دیگر شبانه وجود دارد حقوق مصرف کنندگان رعایت نمیشود.» رییس کارگروه ارتباطات و مخابرات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از موارد مصرف کنندگان امکان استفاده از بستههای اینترنت شبانه ارائه شده در قالب بستههای ترکیبی را ندارند به خانه ملت گفت: «به نوعی میتوان گفت بستههای ارائه شده به روش ترکیبی تحمیلی هستند و مصرف کننده مجبور است تا هزینه بخش شبانه را نیز پرداخت کند.» نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای عرضه کننده اینترنت تلفن همراه در خواست میکنیم تا موارد مطرح شده را رعایت کنند، ادامه داد: «بستههای ارائه شده باید شفاف باشند و اختیار مصرف کننده در انتخاب آنها افزایش پیدا کند.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه اپراتورها تنوع بستههای اینترنت تلفن همراه خود را کاهش دادهاند، خاطرنشان کرد: «اپراتورهای تلفن همراه با ارائه بستههای ترکیبی که امکان مصرف بخشی از حجم آن باید در ساعاتی مشخص مصرف شود برای مصرف کنندگان محدودیتهای ایجاد کرده اند.» از سویی دیگر فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات نیز تعرفه اینترنت موبایل را برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت زیان ده عنوان کرد و خواستار بازنگری شد. این موضوع نیز مورد انتقاد اپراتورهای اینترنتی قرار گرفته است. «اپراتورهای اینترنتی» از وضعیت تعرفه اینترنت موبایل ناراضی هستند و معتقدند تعرفه بالای صوت در «اپراتورهای موبایل» حاشیه سود خوبی در این بخش ایجاد کرده و به آنها کمک میکند که بخش دیتای موبایل را پوشش داده و با قیمتهایی پایینتر از قیمت منطقی اینترنت موبایل عرضه کنند. این موضوع باعث شده برخی از شرکتهای FCP کمکم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند. بههمین دلیل بخش خصوصی و همچنین اپراتورهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی و در صدر آنها شرکت مخابرات ایران، از رگولاتوری درخواست اصلاح تعرفه را دارد تا با کاهش تعرفهی صوت در اپراتورهای موبایلی، حاشیه سودی که معتقدند در این بخش ایجاد میشود، از بین رفته و تعرفههای اینترنتی در موبایل واقعی شود. در این باره فرامرز رستگار با بیان اینکه ۴۵ اپراتور از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوز اپراتوری دارند، به ایسنا اظهار کرد: «از این تعداد، فقط درآمد دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، برای توسعه سازگاری دارد و رایتل هم تا حدودی نزدیک به آنهاست که البته اندازه شبکهاش کوچکتر است. منهای این سه اپراتور، شرکت مخابرات ایران بهعنوان بزرگترین اپراتور تلفن ثابت و اپراتورهای ثابت دیگری که سرویس اینترنت باسیم یا بدون سیم میدهند، وضعیت خوبی ندارند.» دبیر سندیکای صنعت مخابرات با اشاره به مشکلات مخابرات بیان کرد: «امروز درآمدهای شرکت مخابرات بهعنوان بزرگترین شرکتی که تامینکننده ارتباط تمام اپراتورهاست و در تمام شبکهها و استانهای کشور شبکه دارد، با هزینههایش سازگاری ندارد. نهتنها مخابرات ایران که زمانی بزرگترین بنگاههای اقتصادی کشور بود، فلج شده، بلکه شرکتهایی که تامینکننده تجهیزات و خدمات برای این شرکت هستند، هم دچار مشکل شدند زیرا ممکن است محصول و خدمتی ارائه دهند، اما طلبشان وصول نشود.»∎
نظر شما