شناسهٔ خبر: 28665019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نام 15 مظنون سعودی در پرونده روزنامه نگار منتقد عربستان منتشر شد

پلیس استانبول در تعقیب قاتلان خاشقچی

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: ترکیه نام 15 مضنون سعودی را در پرونده «جمال خاشقجی» منتشر کرده است. رسانه‌های ترکیه صبح روز گذشته (چهارشنبه) تصاویر و اسامی ۱۵ سعودی را منتشر کردند و نوشتند، مقامات ترکیه به ارتباط آنها با ناپدید شدن روزنامه‌نگار و نویسنده سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ظنین هستند. رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند: بازپرسان معتقدند، افراد مظنون در شکنجه «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و نویسنده منتقد سعودی و قتل او بعد از ناپدید شدنش در ساختمان کنسولگری دست دارند.
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشته است که یک تیم ۱۵ نفره از سوی مقام‌های ارشد عربستان سعودی ماموریت داشتند در کنسولگری این کشور در ترکیه منتظر ورود «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی شده و وی را به قتل برسانند.
بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی در میان این تیم ۱۵ نفره، یک پزشک متخصص بریدن استخوان که مأموریت وی تکه‌تکه کردن استخوان‌های خاشقجی پس از مرگ او بوده هم حضور داشته است. نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های ارشد ترکیه نوشته که این تیم ضربت، عملیات قتل و تکه‌تکه‌کردن خاشقجی را دوساعته به اتمام رساندند و پس از آن ترکیه را به مقصد کشورهای مختلفی ترک کردند.
سعودی‌هایی که نامشان در ترکیه رسانه‌ای شده است: «مشعل سعد البستانی»، «صلاح‌ محمد الطبیقی»، «نایف حسن العریفی»، «محمد سعد الزهرانی»، «منصور عثمان أباحسین»، «خالد عایض الطیبی»، «عبد العزیز محمد الحساوی»، «ولید عبدالله الشهری»، «ترکی مشرف الشهری»، «ثائر غالب الحربی»، «ماهر عبد العزیز مترب»، «فهد شبیب البلوی»، «بدر لافی العتیبی»، «مصطفی محمد المدنی»، «سیف سعد القحطانی» هستند.
این روزنامه‌ها اطلاعات بیشتری درباره آنچه این ۱۵ سعودی در استانبول انجام داده‌اند ارائه نکردند، اما تاکید کردند، این لیست منتشر شده پیش‌بینی‌ها درباره دست داشتن این تیم ۱۵ نفره در ناپدید شدن خاشقجی را تقویت می‌کند. سی‌ان‌ان ترک نیز در گزارشی آورد، هویت هفت مظنون مرتبط با ناپدید شدن خاشقجی شناسایی شده است. این امر بعد از بررسی ۱۵۰ دوربین کار گذاشته شده در اطراف کنسولگری بوده است.
بخش تحقیقات پلیس ترکیه تنها دوربین‌های خیابان خارج از کنسولگری را بررسی کرده چراکه مقامات سعودی مدعی شدند دوربین‌های مداربسته داخل کنسولگری در روز حادثه کار نمی‌کردند. شبکه ان‌تی‌وی نهم اکتبر جاری گزارش داد، تمام مظنونان در حالی در تصاویر مشاهده شده‌اند که نیم ساعت قبل از خاشقجی وارد کنسولگری شده و سه ساعت بعد آنجا را ترک کرده‌اند.
همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه روز سه‌شنبه گزارش داد، نیروهای امنیتی ترکیه دو هواپیمایی را که در روز ناپدید شدن خاشقجی وارد کشورشان شده بودند و نیز سرنشینان آن را تفتیش کردند اما اثری از او نیافتند.
این منبع خبری افزود: نیروهای امنیتی ترکیه بعد از اینکه هیچ چیز مرتبط با ناپدید شدن خاشقجی در این هواپیما را نیافتند به آن اجازه دادند ترکیه را ترک کند. روزنامه‌نگارانی که مقابل کنسولگری عربستان در استانبول تجمع کرده‌اند، گفتند، شب گذشته ورود سه نفر به داخل کنسولگری را مشاهده کرده‌اند که یکی از آنها یک چمدان همراه داشته است.
خبرگزاری آناتولی به نقل از روزنامه‌نگاران گزارش داد، این افراد از در پشتی وارد کنسولگری شدند و آنها حدود یک ساعت در آنجا بودند. عربستان سعودی هنوز واکنشی به این خبر نداده است.
رویترز نیز نوشته که مقام‌های اطلاعاتی ترکیه به این خبرگزاری گفته‌اند که در میان این تیم ۱۵ نفره، چند مقام رسمی اطلاعاتی عربستان نیز وجود داشته‌اند.
چند روز است که اصحاب رسانه‌ و روزنامه‌نگاران همچنین نمایندگان نهادهای جامعه مدنی مقابل ساختمان کنسولگری عربستان تجمع کرده‌اند و تحولات مربوطه را دنبال می‌کنند.
در عین حال منابع در جمعیت خانه اصحاب رسانه عرب در ترکیه به شبکه الجزیره گفتند، مقامات ترکیه اسناد و مدارکی را در اختیار روزنامه‌های محلی درباره ناپدید شدن خاشقجی قرار داده‌اند. مقامات این رسانه افزوده‌اند، مقامات مربوطه ترکیه کنفرانس خبری خاصی را درباره جزئیات مطرح شده در اسناد برگزار خواهند کرد.
از سوی دیگر رهبر حزب جمهوری‌خواه ترکیه نیز از دولت این کشور خواست که به خاطر ماجرای جمال خاشقجی در استانبول دیپلمات‌های عربستان سعودی را اخراج کند. به گزارش اسپوتنیک، «کمال قلیچداراوغلو»، رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه در سخنرانی خود اعلام کرد: باید دیپلمات‌های سعودی از کشور اخراج شوند، آنها باید عنصر نامطلوب خوانده شوند. ترکیه نباید بر سر جرایم رخ داده سرپوش بگذارد.
اطلاع سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا 
روزنامه واشنگتن پست نیز در این رابطه نوشته است که بنا به اظهارات یک فرد مسئول شنود مکالمات، نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌دانستند عربستان برای دستگیری خاشقجی طرحی در دست اجرا دارد. در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است که مقامات اطلاعاتی آمریکا تماس‌های دو مسؤول عربستانی را درباره جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی شنود کردند، اما از این تماس‌ها معلوم نشد که طرح عربستان بازداشت جمال خاشقجی بوده یا قتل وی. واشنگتن پست نوشت که معلوم نیست مقامات آمریکایی براساس این اطلاعات به خاشقجی هشدار داده‌اند یا خیر.
وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرده است که سرنوشت نویسنده و روزنامه‌نگار عربستانی که اخیرا ناپدید شده را از نزدیک دنبال می‌کند.
درخواست کمک خدیجه از ترامپ و ملانیا 
با ادامه ابهامات در پرونده این روزنامه نگار سعودی نامزد خاشقچی از روابط خود با او و برنامه‌هایی که برای آینده داشتند، پرده برداشته و از ترامپ، ملانیا و نیز ولیعهد عربستان برای روشن شدن وضعیت خاشقجی درخواست کمک کرد.
به گزارش رای‌الیوم، «خدیجه چنگیز» ، نامزد «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار و نویسنده عربستانی که از دوم اکتبر پس از ورودش به کنسلولگری این کشور در استانبول ترکیه ناپدیده شده، از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا برای روشن شدن این موضوع درخواست کمک کرد.
خدیجه در مقاله‌ای به روزنامه واشنگتن پست که نامزدش با آن همکاری داشت، نوشت: «از ترامپ و ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا می‌خواهم برای بررسی ناپدید شدن جمال کمک کنند.»
نامزد ترکیه‌ای خاشقجی در این مقاله از ولیعهد عربستان هم خواست تصاویر ثبت شده در دوربین‌های مداربسته کنسولگری این کشور در استانبول را منتشر کند،‌ او نوشت: «با وجودی که این حادثه ممکن است بحران سیاسی میان دو کشور به پا کند، نباید از جنبه انسانی آن غفلت شود.» خدیجه می‌افزاید، به همراه جمال برای ازدواج آماده می‌شدند و به همین دلیل این روزنامه نگار به کنسولگری رفت، تنها چیزی که آنها به آن نیاز داشتند یک برگه بود.
وی در ادامه نوشته است: خاشقجی پس از دیدار مثبتی که با کارمندان کنسولگری چند روز پیش از ناپدید شدنش داشته، دوم اکتبر بدون کوچکترین شک درباره امنیتش به آنجا بازگشت. من سه ساعت جلوی ساختمان کنسولگری منتظر بازگشت جمال بودم و پس از این همه انتظار به بعضی از دوستان خبر داده و درباره جمال در ساختمان کنسولگری پرسیدم گفتند: جمال همین الان اینجا را ترک کرد. من با «یاسین اوکتای»، مشاور رئیس جمهوری ترکیه و یکی از دوستان قدیمی جمال تماس گرفتم و بعد مساله ناپدید شدن او همه جا پخش شد.
وی بار دیگر تکرار کرد که خاشقجی وارد کنسولگری شد و به هیچ وجه از این ساختمان خارج نشد. خدیجه در مقاله خود تاکید کرد که خاشقجی درخواست دریافت تابعیت آمریکایی داده و دلیل سفرش به ترکیه ازدواجشان بوده است. 

نظر شما