شناسهٔ خبر: 2858776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رزمایش ارتش؛ از صلح تا اقتدار

جاسک - ایرنا - رزمایش «محمد رسول الله(ص)» در کنار نمایش اقتدار و توان رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حامی پیام صلح و دوستی برای کشوری های منطقه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به محل برگزاری رزمایش، نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، با شرکت در این تمرین بزرگ رزمی که از چهارم دی ماه در منطقه ای به وسعت دو میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا پایین تر از خلیج عدن آغاز شد، صبح امروز(چهارشنبه) با رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده این رزمایش و برگزاری رژه یگان های دریایی به کار خود پایان دادند.

در این رزمایش بیش از 20 هزار نفر از نیروهای هوایی، دریایی، زمینی و قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

فرماندهان عالی رتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران، انتقال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه و پیام بازدارندگی به کشورهایی که قصد تعرض به ایران اسلامی دارند را به عنوان یکی از اهداف این رزمایش بزرگ و مشترک مطرح کردند.

تمرین رزمی بین نیروها، افزایش توان مقابله با تهدیدات، نمایش اقتدار نیروهای مسلح، انتقال تجربه به فرماندهان جوان و آزمایش تجهیزات و دستاوردهای جدید از جمله اهداف این رزمایش بود.

پیش از این قرار بود که این رزمایش تحت عنوان «ولایت 93» و با محوریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، اما براساس تصمیم ستادکل ارتش، تمامی نیروهای وابسته به ارتش در این رزمایش حاضر شدند و نام آن نیز به «محمد رسول الله(ص)» تغییر کرد.

در نخستین و دومین روز این رزمایش، نیروهای ارتشی حاضر در این رزمایش مشترک به گسترش در منطقه پرداختند و در دومین روز، یگان های نیروی زمینی با حمایت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و نیروی هوایی ارتش از پیشروی نیروهای دشمن فرضی در سواحل جنوب کشور جلوگیری و به آنها حمله کردند.

در سومین روز از انجام این رزمایش مشترک عملیات کشف، شناسایی و رهگیری هواگردهای دشمن انجام شد و انواع رادارهای ثابت و تاکتیکی، دیده بانی بصری، سایت های شنود الکترونیک، توپخانه های مختلف، سامانه های کنترل و سامانه های موشکی به کار گرفته شدند.

در چهارمین روز از این رزمایش، عملیات مین روبی توسط یگان های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شلیک موشک های هوا نیز توسط هواپیماهای «اف 4» و «سوخو 24» اجرا شد.

در پنجمین روز از برگزاری این رزمایش نیز موشک های ساحل به دریای نور و نصر به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاپ شدند.

مرحله پایانی عملیات های این رزمایش در ششمین روز توسط یگان های تکاور دریایی به اجرا گذاشته شد.

در این روز موشک های دریا پایه نور و نصر شلیک شدند و نخستین بالگرد مسلح شده توسط نیروی دریایی به اجرای عملیات پرداخت.

بر اساس اعلام فرمانده رزمایش «محمد رسول الله(ص)»، ناظرانی در تمامی بخش های رزمایش حضور داشتند تا عملکرد یگان های عملیاتی در رزمایش را مورد بررسی قرار دهند.

این داوران پیش از پایان رزمایش با ابراز رضایت از نحوه برگزاری تاکتیک های رزمایش آن را موفق توصیف کردند.



** اخطار به فرامنطقه ای ها

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافندهوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش به نیروهای فرامنطقه ای که قصد حضور در محدوده رزمایش را داشتند اخطار دادند و آنها را دور کردند.

بنا به اعلام فرماندهان قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا(ص) که گستره ای 162 کیلومتری آسمان رزمایش را رصد می کردند، چندین پرواز فرامنطقه ای در این رزمایش قصد حضور در منطقه را داشتند که به آنها اخطار داده شد.

نیروی دریایی نیز اعلام کرد که دو ناو فرامنطقه ای در دو محدوده بدنبال حضور در منطقه رزمایش بودند که به آنها اخطار داده شد و آنها به موقع منطقه را ترک کردند.



** فرماندهان جوان در رزمایش

فرماندهان جوان دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) در این رزمایش حضوری پررنگ داشتند و در کنار پیشکسوتان به اداره عملیات مختلف می پرداحتند.

به گفته جانشین فرمانده این رزمایش، فرماندهان جوان در این رزمایش به کار گرفته شدند تا بتوانند تجربه کسب کنند.

معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: دانشجویان دانشگاه دافوس در قالب یگان های آموزشی در این رزمایش شرکت کردند و در قالب قرارگاه های جوانان به اجرای عملیات پرداختند.

امیر «محمد محمودی» توضیح داد: این افراد در در رزمایش، تاکتیک های مورد نظر خود را انجام دادند تا در آینده از آن استفاده کنند.



** جنگ الکترونیک در رزمایش ارتش

معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اجرای جنگ الکترونیک را یکی دیگر از بخش های رزمایش «محمد رسول الله(ص)» عنوان کرد و گفت: جنگ الکترونیکی در هوا، زمین، دریا و پدافندهوایی به اجرا درآمد و نیروهای ما توانستند در این زمینه عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارند.

امیر محمودی با بیان اینکه بخشی از نیروهای هوایی در قالب نیروهای دشمن دست به عملیات زدند، عنوان کرد: عملیات رهگیری و رزم هوایی از دیگر بخش های رزمایش بود که به خوبی به اجرا گذاشته شد.



** پیام رهبری به رزمندگان

سردار سرتیپ بسیجی «محمد شیرازی» رییس دفتر فرماندهی معظم کل قوا به نمایندگی رهبری به منطقه رزمایش سفر کرد و ضمن بازدید از مناطق مختلف، پیام خداقوت معظم له را به رزمندگان رزمایش «محمد رسول الله(ص)» منتقل کرد.

رییس جمهوری، فرمانده ستادکل ارتش، وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان و مسوولان ارشد لشکری و کشوری برای مراسم پایانی این رزمایش آمدند تا شاهد اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران باشند.

به گفته فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، باید تلاش کرد تا رزمایش ها با اقتدار بیشتری برگزار شود و نیروهای مسلح هرچه بیشتر به سمت پیشرفت حرکت کنند.

اجتمام(2) ** 9303 **7029 ** د.الف ** 1071

نظر شما