شناسهٔ خبر: 28250577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پاسخ بطحایی به شائبه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان/آخرت را به دنیا نمی‌فروشم

وزیر آموزش و پرورش شایعه‌هایی که پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان در فضای مجازی مطرح است را تکذیب کرد و گفت: به هیچ عنوان معامله سیاسی وجود ندارد و آخرت خود را برای دنیا نمی‌فروشم.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، سیدمحمد بطحایی در بخش دوم سخنرانی خود در نشست امروز (31 شهریورماه 1397) در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه آیا طرح نشاط سازی مدارس با وجود مشکلاتی که در مدارس وجود دارد قابل اجرا است، گفت: هیچ وقت نمی توانیم به امید رسیدن شرایط مطلوب طرح های تحولی را متوقف کنیم.

 

وی افزود: اگر طرحی را می خواهیم اجرا کنیم تاکید ما برای مدارس با تراکم 22 نفر است وگرنه می دانیم معلم در مدارس با تراکم بالا نمی تواند طرح های ما را اجرا کند.


وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر بازنشستگی فرهنگیان را به تعویق می اندازیم به این دلیل است که امروز با معلمانی مواجه هستیم که در سن 46 سالگی شرایط بازنشستگی دارند که در اوج پختگی از لحاظ آموزشی هستند به همین دلیل با اعطای مشوق هایی با اختیار خودشان می خواهیم بازنشستگی آنان به تعویق بیفتد تا از بحران کمبود نیروی انسانی گذر کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در شبکه های مجازی گفته می شود شما با آقای عارف نماینده مجلس شورای اسلامی بر سر پست مدیرعاملی صندوق ذخیره فرهنگیان به توافق رسیده اید، گفت: به شدت این صحبت ها را در فضای مجازی تکذیب می کنم، همچین اتهامی به بنده و آقای عارف نمی چسبد.

 

بطحایی ادامه داد: بنده به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطی معامله سیاسی نمی کنم که آخرت خود را برای دنیا بفروشم و مصالح معلمان را برای امتیازگیری به بازار معامله ببرم.

 

وی افزود: حتی یک کلمه با آقای عارف در مورد فرد خاصی برای سکانداری صندوق ذخیره فرهنگیان صحبت نشده است.

 

وی با تشکر از همه اعضای کنونی صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: جوانگرایی یک مطالبه است که باید در سایر سطوح هم حاکم باشد. تغییر هیئت مدیره در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بررسی شده است اما در مرحله مقدماتی است. هنوز کسی مشخص نشده است اما رزومه 4 نفر در مرحله مقدماتی بررسی شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی باشگاه پیشکسوتان فرهنگیان در سراسر کشور خبر داد و گفت: این باشگاه به عنوان هیئت اندیشه ورز ایجاد شده است. این مکان ها برای تضارب افکار، حل مسایل آموزشی راه اندازی شده اند تا رییس آموزش و پرورش منطقه ای به مشکلی برخورد با کمک این پیشکسوتان حل کند.

 

وی درباره ثبت نام دانش آموزان اتباع افغانستانی در مدارس کشور خاطرنشان کرد: ما مکلفیم هر فردی را صرف نظر از جنسیت، رنگ پوست و نژاد در مدارس ثبت نام کنیم و اتباع افغانستانی به عنوان مهمانان کشور ما باید از لحاظ حق تحصیل در مدارس مورد توجه باشند. در سال تحصیلی گذشته تلاش ما در این رابطه به اوج خود رسید و با شعار هیچ دانش آموزی از مهر جا نماند، گروهی را تعیین کردیم تا با بررسی وضعیت ثبت نامی دانش آموزان افغانستانی در مدارس مشکلات را حل کند.

 

وی ادامه داد: برخی از مشکلات ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس به دلیل مدارک اقامتی، برخی مسایل فرهنگی و آموزشی بود، از سازمان های بین الملل می خواهم نقش پررنگ تری را نسبت به گذشته ایفا کنند. هم اکنون بیش از 450 هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند که سازمان های بین المللی در حوزه فضاهای آموزشی باید مسئولانه تر وارد شوند و به آموزش و پرورش ایران کمک کنند.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ممکن است طرح استیضاح شما به جریان بیفتد، گفت: نمایندگان ما حق قانونی دارند در موعد مشخص از وزرا پرسش کنند تا هر زمانی که تشخیص دهند وزیر را استیضاح کنند،‌ این یک فرآیند قانونی است.

 

بطحایی بیان کرد: نمی توانیم منتفی شدن استیضاح بنده را به موعد سال تحصیلی بچسبانیم بالاخره نمایندگان پاسخ های ما را شنیده اند و به این نتیجه رسیدند تا این استیضاح منتفی شود.

 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش در دولت دوازدهم نه تنها از سال های قبل عملکرد ضعیف تری نداشته بلکه تلاش ها و موفقیت هایش نیز بیش از گذشته بوده است.

وی یادآور شد: این آمادگی را دارم بر اساس سازوکارهای موجود اگر نمایندگان مجلس پرسشی دارند، پاسخ دهم و اگر قصد استیضاح نیز داشتند پاسخگو هستیم یا قانع کننده خواهد بود یا قانع کننده نیست و به تشخیص مجلس شخص دیگری سکانداری این وزارتخانه را به دست می گیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش درباره فرهنگیان بازداشت‌شده نیز بیان کرد: نسبت به همه کسانی که امروز بازداشت شده اند یا در مسیر دادرسی هستند به عنوان کسی که در این خانواده هستم نمی توانیم بی تفاوت باشم هرچند اختیاراتم تعریف شده است و قوه قضاییه قوه مستقلی است که بر اساس مصالح تصمیم می گیرد اما اطلاعاتی که بنده می توانم بدهم ممکن کمک کند.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه 27 هزار نفر از اتباع بیگانه تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار می گیرند، گفت: نهضت سوادآموزی در شهریورماه امسال توانسته است از یونسکو جایزه بین المللی برای طرح آموزشی را دریافت کند و در جهان رتبه اول را کسب کند.

 

وی با اشاره به حذف آزمون ها از دوره ابتدایی بیان کرد: ما در این مسیر عقب نشینی نکرده ایم، از ابتدا نیز بحث ما حذف آزمون پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی بوده است و آن را به هوش و سنجش تحصیلی تبدیل کرده ایم البته نواقصی هم وجود داشته است که کتمان نمی کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر سال 250 هزار نفر در آزمون سنجش هوش شرکت می کردند که امسال به 150 هزار نفر رسید.

 

وی ادامه داد: در همین راستا ماهیت تکالیف باید عوض شود. از فردا که اولین روز سال تحصیلی آغاز می شود بر سه پایه اول، دوم و سوم ابتدایی تکالیف دانش آموزان در مدارس انجام می گیرد چرا که آنان در خانه باید مهارت های زندگی را یاد گیرند.

 

وی تاکید کرد: می خواهیم دکان کاسبی کسانی که از فرآیند غلط آموزشی سوءاستفاده و سودآوری می کنند را ببندیم. اجازه سوءاستفاده مالی به بهای تخریب روح و روان دانش آموزان را با کتاب های تست زنی و حل المسایل نمی دهیم.

 

 

 

 

نظر شما