شناسهٔ خبر: 28249232 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

نشست خبری وزیر آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس:

افزودن ۸هزار کلاس درس جدید به فضاهای آموزشی در آغاز سال تحصیلی/ آغاز سال تحصیلی جدید با بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه بازگشایی مدارس، از افزودن ۸هزار کلاس درس جدید به فضاهای آموزشی در آغاز سال تحصیلی و همچنین آغاز سال تحصیلی جدید با بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی، عصر امروز و در آستانه بازگشایی مدارس در سال جدید تحصیلی با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ویاران باوفایش، گرامیداشت یاد و خاطره رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس و همچنین تبریک آغاز بهار تعلیم و تربیت، اظهار کرد؛ تقارن ایام محرم با آغاز سال تحصیلی را برای کسب درس از مکتب عاشورا قدر بدانیم .

وی با تقدیر از زحمات اصحاب رسانه، افزود:  رسانه‌ها می‌توانند در تقویت تعامل آموزش‌وپرورش با جامعه ذی‌نفعان بسیار مؤثر باشند.

 

*تحصیل بیش از 13 هزار دانش آموز ایرانی در 60 کشور جهان

‌ وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: از تلاش‌های یک‌میلیون و هفتصدهزار معلم شاغل و بازنشسته که  علیرغم همه مشکلات همواره چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه می‌دارند، تقدیر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز از فردا سال تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد و من از همین‌جا آغاز بهار تعلیم و تربیت را به همه آن‌ها تبریک می‌گویم.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید بیش از ۱۳ هزار دانش‌آموز ایرانی در ۶۰ کشور جهان مشغول تحصیل خواهند شد، همچنین بیش از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز  اتباع خارجی در ایران اشتغال به تحصیل‌دارند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار تاکنون ۱۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام قطعی شده‌اند و ۳ درصد از دانش آموزان نیز همچنان ثبت‌نامشان قطعی نشده است که با احتساب آنان حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز  در سال جدید تحصیلی خواهیم داشت.

 

*افزایش 16 هزار کلاس درس در سال جدید تحصیلی

عضو کابینه تدبیر و امید  از بسته شدن ۴۸۳ هزار باب کلاس درس تاکنون خبر داد و افزود: این آمار افزایش ۱۶ هزار واحدی نسبت به سال قبل را داشته است و این به علت استقرار پایه دوازدهم در دوره متوسطه دوم است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید ۱۱۰۰ مدرسه جدید به آمار ۹۱ هزار و ۷۲۱ مدرسه سال قبل افزوده‌شده است، در بخش غیردولتی نیز ۱۵ هزار و ۳۵۵ مدرسه فعالیت دارند.

 

*پوشش تحصیلی 98 درصدی دانش آموزان در دوره ابتدایی

بطحایی نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی را بیش از ۹۸ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی قبل متأسفانه باوجود تلاش‌های فراوانی که صورت گرفته همچنان در گروه سنی ابتدایی ۱۴۲ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داشتیم و امسال برای کاهش این آمار تلاش خواهیم کرد.

 وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت تعلیم و تربیت، ارسال تحصیلی گذشته تعداد ۵۰۶۹ دانش‌آموز فاقد مدارک هویتی در سطح کشور با هماهنگی وزارت کشور و سایر نهادهای ذی‌ربط در مدارس ثبت‌نام شدند و این موضوع در سال جاری ادامه و افزایش خواهد یافت.

وزیر آموزش‌وپرورش نرخ ثبت‌نام دوره ابتدایی در سال جاری را بیش از ۹۷ درصد اعلام و عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد این آمار را به ۱۰۰ در صد برسانیم.

 

*تا پایان سال 97 10 هزار واحد کلاس درس به فضاهای آموزشی افزوده می‌شود

 وی ادامه داد: در حوزه فضای آموزشی ۸۰۰۰ کلاس جدید را آماده کردیم و امروز این مقدار فضا به مجموعه فضاهای موجود اضافه شد و این آمار تا پایان سال ۹۷ به ۱۰ هزار کلاس درس افزایش خواهد یافت و در این راستا از خیرین مدرسه‌ساز  در خصوص  مشارکت و حمایت از  طرح‌های عمرانی تقدیر می‌کنم.

عضو کابینه تدبیر وامید تصریح کرد: در سال جاری اعتبارات طرح‌های عمرانی در ماه‌های نخستین سال تخصیص‌یافته است و ما به همین دلیل و همچنین مساعدت و همراهی خیرین مدرسه‌ساز توانستیم تعدادی از پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

 

*59 باب مدرسه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی شد

وی اضافه کرد: سال گذشته با وقوع زلزله در برخی از شهرستان‌های کرمانشاه تعداد ۷۸  باب مدرسه به‌طور کامل تخریب و یا به میزان بسیار زیاد دچار خسارت شده بودند و با تلاش‌هایی که  صورت گرفت، خوشبختانه تعداد ۵۹ مدرسه در مناطق زلزله‌زده  در سال جدید تحصیلی آماده بهره‌برداری است و این موفقیت به دلیل آن است که کار بازسازی را هم‌زمان با تخریب مدارس کرمانشاه با مساعدت خیرین مدرسه‌ساز شروع کردیم البته اکنون ۲۰۰ پروژه در کرمانشاه داریم که به‌طور جد پیگیر تکمیل کار عمرانی آن‌ها هستیم.

 

*تجهیز هنرستان‌های فنی و کارگاه‌های آموزشی با میلیارد تومان اعتبار در سال جاری تحصیلی

وزیر آموزش‌وپرورش  گفت: در ۶ ماهه اول سال  بااعتباری حدود ۴۹ میلیارد تومان، کار تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را شروع کردیم و علیرغم مشکلات اعتباری با مساعدت‌هایی که صورت گرفت ۵۰ میلیارد دیگر نیز در روزهای آینده به این امر تخصیص خواهد یافت، بنابراین سال تحصیلی ۹۸-۹۷ را با تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی، کارگاه‌ها و هنرستان‌های فنی را تجهیز  می‌کنیم.

 

*تحصیل 65 هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در مهرماه امسال ۳۴۶۰۰ نفر پذیرفته‌شده دانشگاه فرهنگیان، مشغول به تحصیل خواهند شد که حدود ۱۵ هزار دانشجو معلم  بر اساس ماده ۲۸ جذب این دانشگاه شده‌اند، با احتساب ۳۱ هزار دانشجو معلم که از سال‌های  قبل در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، مجموعاً حدود ۶۵ هزار دانشجو در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل می‌پردازند.

 

*توزیع 140 میلیون کتاب با 1200 عنوان 

بطحایی از توزیع کتاب‌های درسی  در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: حدود ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی با بیش از ۱۲۰۰ عنوان در کشور توزیع‌شده است و با استقرار پایه دوازدهم، کتاب‌های این پایه کاملاً نو نگاشت است.

وی گفت: با توجه به تغییرات به وجود آمده در محتواهای آموزشی در سال‌های اخیر تا سال ۱۴۰۰  هیچ کتاب نو نگاشتی نخواهیم داشت، بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی کشور از دانش آموزان  می‌خواهم در نگهداری کتاب‌های درسی دقت کنند تا قابل‌استفاده مجدد برای سایر دانش آموزان در سال بعد باشند، البته نسخه پی‌دی‌اف کتاب‌ها جهت استفاده دانش آموزان بر روی سامانه سازمان پژوهش قرارگرفته است.

 

*تخصیص 52 درصدی اعتبارات استانی 

عضو کابینه تدبیر وامید افزود: در ۶ ماهه اول امسال اعتبارات جاری اعم از حقوق مزایا و سرانه در بخش اعتبارات استانی حدود ۵۲ درصد تخصیص‌یافته است و این به‌غیراز اعتبارات ردیف‌هاست و حدود ۴۰ درصد از اعتبارات متمرکز نیز تاکنون تخصیص‌یافته است که درمجموع نسبت به سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی رشد عملکرد را داشته‌ایم.

 

*تنها 180 میلیارد تومان از مطالبات سال 96 باقی‌مانده است

 وی خاطرنشان کرد: مطالبات باقیمانده از سال‌های قبل؛ مثل خرید خدمات و حق‌الزحمه امتحانات از مهم‌ترین مطالبات منتقل‌شده به سال ۹۷ است، درمجموع تنها ۱۸۰ میلیارد تومان  از سال مطالبات ۹۶ باقی‌مانده است  لذا انضباط بودجه‌ای مطلوبی در سال ۹۷ داشته‌ایم.

 وزیر آموزش‌وپرورش  تصریح کرد: در حوزه مدارس غیردولتی با همکاری مؤسسان اقدامات خوبی داشته‌ایم و  با ایجاد سامانه‌های مختلف باعث  انضباط بخشی به فعالیت‌ها شده‌ایم و را ه اندازی سامانه‌های نظارتی باعث شد میزان شکایات اولیا به نسبت سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته باشد، در همین راستا ۳۲ مدرسه متخلف، ملزم به بازگرداندن شهریه‌های اضافه دریافتی شدند.

وی با اشاره به استفاده از آموزش‌های الکترونیکی در آموزش‌وپرورش گفت: از این طریق در تابستان گذشته توانستیم کمک زیادی به دانش آموزان زلزله‌زده کرمانشاه داشته باشیم.

 

*حل مشکل احتساب سنوات بازنشستگی فرهنگیان

سید محمد بطحایی با اشاره به مشکل سنوات خدمت بازنشستگان فرهنگی که سابقه حق‌التدریس داشته‌اند گفت: فرهنگیانی که سابقه حق‌التدریسی داشتند در زمان بازنشستگی جهت احتساب سنوات بازنشستگی‌شان تا قبل از این باید مبالغ خیلی زیادی و گاهی تا حد پاداش پایان خدمت باید پرداخت می‌کردند که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده این مشکل مرتفع ‌شده است.

 

*محاسبه ساعات اضافه تدریس دربند فوق‌العاده شغل احکام معلمان

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به مصوبه جدید شورای حقوق و دستمزد گفت: بر اساس این مصوبه معلمان شاغلی که اضافه تدریس می‌گیرند  تا ۶ ساعت اضافه تدریس آن‌ها در احکام حقوقی آن‌ها لحاظ می‌گردد و به ازای این ساعات تا ۲۵ درصد در فوق‌العاده شاغل احکام آنان محاسبه خواهد شد.

 

*اختصاص دو ساعت از ساعات رسمی مدرسه به آموزش مهارت‌های اجتماعی

وی گفت از مهرماه سال جاری دو ساعت رسمی مدرسه در ابتدایی دوره دوم و متوسطه اول در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد تا با صلاحدید معلم، شورای مدرسه، مدیر و چارچوبی که اعلام‌شده است، مهارت‌های اجتماعی را با محتوای متناسب با نیاز دانش آموزان ارائه دهند.

 

*آزمون‌های متعدد و کتاب‌های کمک‌آموزشی عامل انحراف اهداف تربیتی

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به برنامه‌های سال گذشته وزارت آموزش‌وپرورش و تأکید این وزارت  بر حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی اظهار کرد: آزمون‌های متعدد و کتاب‌های کمک‌آموزشی زیاد در این دوره باعث شده بود تا این مدارس از اهداف تربیتی و آموزشی خود دور شوند و با انجام بررسی متوجه شدیم عامل اصلی دور شدن مدارس ابتدایی از اهداف خود، آزمون‌های ورودی مدارس خاص است و به همین علت تأکید کردیم که این آزمون‌ها باید حذف شود.

سید محمد بطحایی در ادامه افزود: با روش‌های مختلف استعدادیابی مخالفتی نداریم اما آزمون‌های ورودی مدارس متوسطه اول به دلیل اینکه آزمونی مبتنی بر پیشرفت تحصیلی بود، موجب شد تا آزمون‌های پیشرفت تحصیلی تا سال سوم دوره ابتدایی هم نفوذ پیدا کند.

وی تأکید کرد: آموزش‌وپرورش مصمم است که آنچه روح و ذهن دانش آموزان و کودکان را مکدر کرده است، اصلاح کند و هیچ کجای دنیا تا این حد کودکان را درگیر این‌گونه مسائل نکرده‌اند و به همین علت در برخی مدارس از ابتدای سال تحصیلی جدید، دانش آموزان باید تکالیف خود را در مدرسه انجام دهند و تنها تکالیف مهارت محور را می‌توانند به منزل ببرند.

 

*حفظ حرمت و کرامت معلمان وظیفه همه است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به حفظ حرمت مدارس و معلمان اظهار کرد: همان‌طور که وظیفه حرمت و حریم تعلیم و تربیت را بر عهده‌دارم وظیفه صیانت از یک‌میلیون و هفت‌صد هزار نفر از همکارانم را هم بر عهده‌دارم و از همه می‌خواهم تا حریم و حرمت مدرسه، کلاس و معلمان را حفظ کنند.

 

* به‌کارگیری 16 روش برای ساماندهی و رفع کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید

عضو دولت دوازدهم به بازنشستگی نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت:  با ایجاد روش‌های انگیزشی سعی می‌کنیم تا همکاران ما بازنشستگی خود را به تأخیر بی اندازند و در سال جاری هم 16 روش را اجرا کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات مربوط به کمبود نیروی انسانی را حل کنیم.

وی گفت: ۱۲۰۰ عنوان کتاب درسی در ۱۴۰ میلیون جلد چاپ می‌شود و گاهی سو برداشت نسبت به کتاب‌های درسی پیش می‌آید و به‌عنوان‌مثال درحالی‌که مؤلف از یک منبع استفاده کرده است و با یک منبع دیگر این کتاب نقد می‌شود.

سید محمد بطحایی گفت: کیفیت کاغذ کتاب‌های درسی و نگهداری آن‌ها ضعیف است اما برنامه‌هایی داریم که بتوانیم کتاب‌های درسی را برای چند سال استفاده کرد و در برخی کشورها کتاب‌های درسی تا پنج سال مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

*موانع و محدودیت‌های ثبت‌نام اتباع خارجی کاهش می‌یابد

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون افغانستان با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در مورد ثبت‌نام کودکان اتباع به‌ویژه کودکان افغانستان در ایران اظهار کرد: موظف هستیم هر فردی را بدون هیچ تبعیضی از شرایط آموزش رایگان بهره‌مند کنیم و در سال تحصیلی گذشته با طرح کسی از مهر جا نماند، گروهی به‌صورت متمرکز روی این طرح کارکردند و توانستند بسیاری از محدودیت‌ها و موانع را کاهش و یا از بین ببرند و در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز افغان ثبت‌نام کردند و در سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ هزار نفر در مدارس ثبت‌نام شوند و این دانش آموزان برای ورود و حضور در مدارس خاص مشکلی نداشته‌اند.

بطحایی در مورد فرهنگیانی که به مشکلاتی دچار شده‌اند، گفت:  به‌عنوان یک عضو خانواده فرهنگیان نمی‌توانم نسبت به مشکلات همکارانم بی‌تفاوت باشم و برای حل مسائل و مشکلات آنان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهم.

وزیر آموزش‌وپرورش در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: همان‌طور که در وزارت آموزش‌وپرورش به دنبال جوان‌گرایی هستیم و در صندوق ذخیره فرهنگیان هم به دنبال جوان‌گرایی مدیران خواهیم بود و این طرح در مرحله مقدماتی است.

 

*احتمال اجرای طرح تعطیلات 5 روزه زمستانی

بطحایی در مورد طرح تعطیلات زمستانی مدارس اظهار کرد: در این مورد دو نظریه حقوقی داریم که یکی می‌گوید این تصمیم بر عهده مجلس است و دیگری که می‌گوید این از اختیارات شوراهای آموزش‌وپرورش است که ما این موضوع را از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام کرده‌ایم، در صورت دریافت پاسخ، پنج روز تعطیلی در زمستان را در دستور کار قرار خواهیم داد.

 

*عدم توقف طرح‌های تحولی به بهانه رسیدن به آینده‌ای مطلوب

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: نباید انجام طرح‌های تحولی به امید رسیدن به آینده‌ای مطلوب متوقف شود و باید هم‌زمان هر دو کار را انجام دهیم، هرچند ممکن است تراکم کلاس‌های درسی بالا باشد یا اینکه مدارس دو نوبتِ، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و ... را داشته باشیم، بنابراین اگر طرح‌های تحولی را انجام ندهیم، نخواهیم توانست اصلاحات مدنظر را در آموزش‌وپرورش اجرا کنیم.

وی با توجه به تغییر ساختار در وزارت آموزش‌وپرورش گفت: پس از تصویب مراجع بالادست این کار اتفاق می‌افتد و هدف اصلی آن چابک سازی آموزش‌وپرورش در راستای مدرسه محوری خواهد بود و تا آنجایی که بتوانیم ساختارهای بالادست مدرسه را بازتعریف خواهیم کرد تا مدارس استقلال بیشتری کسب کنند.

 

*مقاومت در برابر تغییر را مهم‌ترین چالش در سال تحصیلی جدید

وزیر آموزش و پروش تصریح کرد: مقاومت در برابر تغییر یکی از موانع و چالش‌های اصلی در وزارت آموزش‌وپرورش است و به‌عنوان مهم‌ترین موضوع سال تحصیلی جدید دانست.

بطحایی در مورد خروج کمی سیاری‌ای سازمان ملل و عدم پرداخت هزینه‌های حمایتی سازمان‌های بین‌المللی در مورد آموزش اتباع بیگانه  اظهار کرد: در این مورد پیگیری‌هایی از طریق وزارت امور خارجه انجام می‌دهیم تا این سازمان‌ها مسئولانه‌تر به این مسئله وارد شوند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و نیاز است تا این سازمان‌ها به‌ویژه در مناطقی که با مشکل مواجه هستیم ما را حمایت کنند.

وی در مورد بار مالی طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: این لایحه در طی سه سال بار مالی آن اعمال خواهد شد و ازاین‌جهت امیدواریم که حمایت دولت و مجلس را برای تصویب این طرح جلب کنیم.

 

*پایان قرارداد بیمه تکمیلی آتیه سازان تا پایان مهرماه

بطحایی در مورد پایان قرارداد بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ تا انتهای مهرماه گفت: بخشی از بدهی‌مان را به این بیمه پرداخت کردیم و حدود ۷۰ میلیارد تومان بدهکار هستیم و در حال حاضر با توجه به اتمام قراردادمان با بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ و همچنین افزایش هزینه‌های درمان که در ماه‌های اخیر رخ‌داده است، بیمه‌ها مبالغ خیلی زیادی را برای قرارداد بیمه تکمیلی مطالبه می‌کنند، لذا ممکن است این موضوع مجدداً ما را به سمت بیمه صندوقی سوق دهد.

نظر شما