شناسهٔ خبر: 28234415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیام انقلاب ما از اول صلح و اجرای فرامین الهی بود

رئیس جمهوری: پیام انقلاب ما از روز اول صلح، آشتی، اجرای فرامین الهی، برادری، دوستی و حسن همجواری با همسایگانمان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، آقای روحانی در مراسم رژه نیرو‌های مسلح با قدردانی از حضور پرشکوه مردم در ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به ویژه در روز‌های تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور افزود: این مراسم امسال از هر سال دارای شکوه و عظمت بیشتری بود و همه ما مدیون کربلا و خون شهیدان آن بیابان سوزان سال ۶۱ هجری هستیم.
­رئیس جمهور همچنین روز شهادت امام چهارم حضرت سجاد (ع) را گرامی داشت و گفت: آن حضرت گواه و شاهد حادثه کربلا و پرچمدار دوران اسارت و تبیین کننده آن حماسه بزرگ تاریخی در طول زندگی اش بود.
آقای روحانی افزود: سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس، استقامت و ایستادگی مردم، ایثار و فداکاری نیرو‌های مسلح در برابر متجاوزان را گرامی می‌داریم.
­رئیس جمهور گفت: حادثه‌ای که در بعدازظهر ۳۱ شهریور سال ۵۹ رخ داد از جهات مختلف حائز اهمیت بود.
آقای روحانی افزود: اولین نکته آن است که ایران آغازگر جنگ نبود و به کشوری تجاوز نکرد و قصد حمله و تجاوز به هیچ کشوری را نداشت.
­رئیس جمهور گفت: پیام انقلاب ما از روز اول صلح و آشتی و اجرای فرامین الهی، برادری، دوستی و حسن همجواری با همسایگانمان بود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2639777" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2233282/2639777?width=350&height=250"></script></div>
تاریخ دفاع 8 ساله سرمشق و راه آینده ماست

رئیس جمهور گفت: با همه جنایت جنگی و تجاوز صدامیان، هیچ قدرتی در دنیا و هیچ سازمان بین المللی تمام قد در برابر این تجاوز ایستادگی نکردند و این درس مهمی برای ماست.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم رژه نیروهای مسلح افزود: علت اینکه مردم ما یکپارچه در دفاع مقدس جانبازی و فداکاری کردند این بود که تردیدی نداشتند ایران آغازگر جنگ نبوده و این دیگران بودند که به سرزمین، کشور، استقلال و تمامیت ارضی ما هجمه آوردند و ما تنها بعنوان دفاع و ایستادگی در برابر متجاوز از حقوق ،​ حیثیت ، عزت ، سرزمین و ملت مان دفاع کردیم.
آقای روحانی ادامه داد: این رمز جاودانگی عزت و عظمت دفاع مقدس در تاریخ 38 ساله و در قرن های آینده خواهد بود، ملتی که مدافع حقش بوده است و قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته است به همین دلیل بود که ملت ما با اتحاد ، وحدت ، اعتماد، ایمان، امید و ابتکار توانست از همه پیچ و خم های سخت دوران 8 ساله به خوبی عبور کرده و بگذرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه جنگی که به ما تحمیل شد یک جنگ عادی و معمولی نبود اظهار داشت: در جنگی که بارها علیه نیروهای مسلح و مردم ما جنایات جنگی رخ داد ، در همان روزهای اولیه جنگ، عراق شهرهای مسکونی و مردم بی گناه و بی دفاع را زیر حملات بمباران ، موشکباران و گلوله باران خود قرار می داد که نمونه روشن آن شهر دزفول بود که صدامیان از ملت غیور دزفول به شدت عصبانی بودند زیرا سقوط دزفول به مفهوم سقوط خوزستان بود.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2639778" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2233282/2639778?width=350&height=250"></script></div>
دفاع مقدس بار دیگر در حال تکرار است

رییس جمهور­ گفت:­ امروز بعد از 38 سال حادثه صدام و تجاوز صدام و زیرپا گذاشتن معاهده یکبار دیگر تکرار شده است.
آقای روحانی­­ افزود: ​دفاع مقدس مصباح هدایت و چراغ راهنمای­ ماست.
روحانی­ افزود: جنگ­ تحمیلی به ما آموخت که در روز سختی باید روی پای خود بایستیم و تحت فرمان رهبری ، متحد و آماده فداکاری باشیم .
وی گفت:­­ به پیروزی نهایی امیدوار باشیم به همدیگر و مسئولان اعتماد داشته باشیم و بدانیم با ابتکار ، فداکاری و ایمان پیروزی نهایی از آن ماست.
رییس جمهور با بیان اینکه آغاز این جنگ بایک علامت و بهانه شروع شد افزود: آن علامت زیرپا گذاشتن قرارداد­ و معاهده دو جانبه بین ایران و عراق بود و تجاوز صدام­ به این بهانه آغاز شد که معاهده 1975 را به اصطلاح خودش معاهده خوبی برای خود و عراق نمی دانست با اینکه مدت ها برای این قرارداد و معاهده مذاکره شده وشخص صدام پای این معاهده امضا کرده بود.
روحانی اضافه کرد: در واقع شروع این جنگ­ با پاره کردن این معاهده روبری دوربین تلویزیون آغاز و بعد هم حملات ناجوانمردانه آنها آغاز شد.
رییس جمهور گفت: امروز بعد از 38 سال حادثه صدام و تجاوز صدام و زیرپا گذاشتن معاهده یکبار دیگر تکرار شده است همان دولتی که مشوق سایر دولت ها برای نشستن پای میز مذاکره بود و همان دولتی که برای یک جمله 17 شبانه روز وقت مذاکره کنندگان مارا گرفت و همان دولتی که بعد از 12 سال فشار بر ملت ایران در برابر­ منطق مستحکم دیپلمات های ما­­سرفرود آورد و به یک قراردادی تن داد و امضا کرد که به نفع همه منطقه و جهانیان بود .
روحانی یادآور شد : عین داستان صدام تکرار شد ،­ دو مرتبه متجاوزی­ که دومرتبه­ فردی که به هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی احترام نمی گذارد در برابر تعهدش در یک امضای چندجانبه و توافق چند جانبه که با تایید سازمان بین المللی و شورای امنیت توافق بین المللی شده این توافق را زیر پا گذاشته است­ جنگ 38 ساله قبل باردیگر تکرار شده است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2639790" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2233282/2639790?width=350&height=250"></script></div>
mp4
<div id="video-display-embed-code_2639791" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2233282/2639791?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما