شناسهٔ خبر: 28010066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طشت گذاری ، آیینی به یاد تشنه لبان کربلا

سنت طشت گذاری در استان قزوین یکی از قدیمی ترین آیین های عزاداری آذری زبان‌های این استان پیش از شروع ماه محرم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ در سنت طشت گذاری در استان قزوین عزاداران حسینی با طشت گذاری به پیشواز عزای حسین (ع) می روند ؛ آیینی که به وسعت فرات و آب و به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یاران باوفایش است.

آیین طشت گذاری در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می شود و در حقیقت، خبر از فرا رسیدن مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان می دهد.

این سنت، با الهام از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است؛ بر اساس روایت‌ها عزاداران در روز ۲۷ذیحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می کنند.

طشت گذاری ، سنتی قدیمی در استان قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت : آیین طشت گذاری به مناسبت آغاز ماه محرم در برخی از مساجد و تکایای استان قزوین با حضور هیات های مذهبی و سوگواران امام حسین (ع) برگزار می شود.

حضرتی ها افزود : در این آئین، عزاداران و سوگواران امام حسین(ع) طشتی را که داخل آن مقداری آب قرار دارد، به نشانه تشنگی امام حسین(ع) و یارانش در صحرای کربلا به روی دست می گیرند و با نوحه سرایی در اطراف آن، مراسم عزاداری ماه محرم و پوشیدن لباس های سیاه را آغاز می کنند.

وی اضافه کرد : در این مراسم همچنین دسته های سینه زنی و زنجیرزنی بیرق ها و علم های خود را آماده می کنند.

علت برگزاری مراسم طشت گذاری

واقعه کربلا و بسته شدن فرات به روی امام حسین(ع) و یارانشان و ایثارگری‌های سقای کربلا برای رساندن آب به تشنگان و حماسه آفرینی یارانی که با لبانی تشنه، شهد شهادت را نوشیدند، به یقین قداست و جایگاه والای آب را در فرهنگ شیعیان و به خصوص ایرانیان که از دیرباز نیز از جایگاه خاص و معنوی برخوردار بوده، عمق و وسعت بسیاری بخشیده است تا جایی که انعکاس این امر را در فرهنگ مردم و به خصوص در شکل گیری آداب و رسوم و آیین‌ها شاهد هستیم.

در ارتباط با علت و دلیل برگزاری مراسم طشت گذاری نظرات و احتمالات مختلفی وجود دارد؛ عدهای اعتقاد بر این دارند که با انجام این مراسم، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می گیرد.

برخی از مورخان با توجه به مسیر حرکت کاروان حضرت حسین بن علی(ع) از مکه به سمت کربلا می گویند: براساس روایتهای تاریخی، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا، سربازان حر بن یزید ریاحی در منطقه ای به نام "زباله" راه بر کاروان امام بسته و حرکت آن را متوقف ساخته اند.

در این محل، سالار شهیدان علیرغم کمبود آب دستور می دهند طشتها توسط آبهای موجود در مشکها پر شود که هم یاران حسین و هم سربازان حر از آن استفاده کنند و نیز احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند.

 ثبت آیین طشت گذاری در میراث معنوی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت مراسم طشت گذاری از دوران صفویه برگزار شده و قدمتی چند صد ساله دارد در اين آيين بعد از قرار گرفتن طشت‌ها در سکوهای مخصوص و در میان حزن و اندوه حاضران، دعای مخصوص خوانده می شود و از آب طشت به عنوان تبرک، اکثریت حاضران و عزاداران استفاده می کنند.

حضرتی ها افزود : این آیین مذهبی در تاریخ ۲۲ آذرماه ۹۱ به شماره ۶۶۱ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/پ

نظر شما