شناسهٔ خبر: 2775194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران همواره به کمک اقلیم کردستان شتافته است

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر، آقای لاریجانی با بیان اینکه در این سفر پیش از عراق به سوریه و لبنان نیز سفر کردم و بعد وارد عراق شدم گفت: مهم‌ترین مسئله هم‌اکنون در منطقه بحث تروریسم است که چند کشور این منطقه را درگیر خود کرده‌ و یکی از کشورهایی که هم اکنون از تروریزم رنج می برد عراق است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عراق با مقامات این کشور در مورد روابط همه جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفتگو کردیم افزود: مانند سوریه و لبنان محور اصلی مذاکرات ما درباره مبارزه با تروریزم بود.

وی گفت: اقلیم کردستان عراق نیز از این مسئله مستثنا نبوده و از جنایت‌های داعش و تروریست‌ها رنجور است.

مناسبات چند سویه ایران واقلیم کردستان

لاریجانی ،همچنین درجمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه از دیرباز روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق بسیار حسنه بوده است افزود: این روابط دوستانه و نزدیک به زمان جنگ و زمان دفاع مقدس بازمی‌گردد همان زمانی که صدام رفتاری وحشیانه با کردهای عراق داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات چریکی که در عراق و در زمان صدام با مسئولیت طالبانی انجام می شد گفت: جلال طالبانی شخصیت ممتازی است و پس از آنکه حکومت  صدام سقوط کرد و رئیس جمهور عراق شد روابط ما با عراق نزدیک‌تر شد چرا که طالبانی شخصیتی مهم و مؤثر است و در دموکراتیزه کردن عراق و در ایجاد امنیت در این کشور نقش ویژه‌ای داشته است.

لاریجانی افزود:  در این سفر همچنین در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بحث زائران با مقامات عراقی و استانداران نجف و کربلا صحبت شد.

اولویت،مبارزه منسجم با تروریسم است

رئیس مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران ، با اشاره به اینکه ایران از اقلیم کردستان عراق حمایت می کند ، گفت: همواره درکنار مردم درمقابله با تروریست ها قرار داشته ، چرا که مهم‌ترین مسئله درکشورعراق مبارزه با داعش و تروریست‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سؤال دیگری در این خصوص که‌ آیا همانطور که درمبارزه با تروریزم به عراق کمک کردید این پشتیبانی را از حریم اقلیم کردستان نیز خواهید داشت تصریح کرد: دوستان ما در اقلیم کردستان  روابط تاریخی با ایران دارند و ما چه در زمان صدام و چه امروز هرگاه اقلیم کردستان دچار مشکل شده است به کمک او شتافته‌ایم و درهمین زمان نیز با توجه به حمله های وحشیانه داعش در جاهای مختلف، ایران به کمک اقلیم کردستان شتافته و باعث شده است از این مشکل رهایی یابند.

مذاکرات لاریجانی و بارزانی

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار و گفتگو با مقامات اقلیم کردستان عراق در استان سلیمانیه ، وارد استان اربیل شد و مورد استقبال نیچروان بارزانی نخست وزیر و رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق قرار گرفت.

 قرار است آقای لاریجانی از پارلمان اقلیم کردستان ، دیدن کند و سپس به رایزنی و گفتگو با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بپردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، بعد از گفتگو با مسعود بارزانی به تهران بازمی‌گردد.



نظر شما