شناسهٔ خبر: 27711304 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارتش میانمار مرتکب نسل کشی مسلمانان شده است

رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در امور میانمار: فرمانده کل و پنج ژنرال میانمار باید به سبب هماهنگ کردن بزرگترین جنایات، بر اساس قانون محاکمه شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در میانمار در نشست امروز خود در ژنو گزارشی را در خصوص مسلمانان روهینگیا ارائه کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی , مرزوقی داروسمان رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در امور میانمار در ­در سخنان خود اعلام کرد ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا کشتار جمعی و تجاوز با "قصد نسل کشی" انجام داد .
او همچنین اعلام کرد فرمانده کل و پنج ژنرال میانمار باید به سبب هماهنگ کردن بزرگترین جنایات، بر اساس قانون محاکمه شوند.
در این گزارش همچنین آمده است دولت غیر نظامی میانمار تحت رهبری آنگ سان سوچی اجازه رواج سخنان تنفرآمیز و نابود کردن اسناد را داد و در حفاظت از اقلیت ها در مقابل جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی از سوی ارتش میانمار در ایالت راخین، کاچین و شان ناکام ماند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2546745" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2213389/2546745?width=340&height=240"></script></div>

این گزارش می افزاید دولت میانمار در انجام چنین کاری "به ارتکاب جنایت" کمک کرد.
سال گذشته نیروهای دولتی میانمار هدایت سرکوب های ظالمانه را در ایالت راخین میانمار -در واکنش به حملات از سوی ارتش آزادی بخش آراکان روهینگیا علیه سی پاسگاه پلیس و یک پایگاه ارتش- بر عهده داشتند.
­حدود هفتصد هزار مسلمان روهینگیا از این سرکوب ها فرار کردند و بیشتر آنها در حال حاضر در اردوگاه های پناه جویان در بنگلادش زندگی می کنند.
در گزارش سازمان ملل متحد آمده است اقدام ارتش میانمار که شامل به آتش کشیدن روستاها می شود "در مقایسه با تهدیدهای امنیتی واقعی به شدت نامناسب بوده است."
سازمان ملل متحد نسل کشی را اقدام برای نابود کردن یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی به طور کلی یا جزیی توصیف می کند. چنین اقدامی نادر است اما از این عبارت در کشورهایی همانند بوسنی و سودان و کمپین داعش علیه اقلیت های ایزدی در عراق و سوریه استفاده شد.
در گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در میانمار آمده است: "جنایت در ایالت راخین و شیوه ارتکاب آنها از نظر ماهیت، شدت و حجم همانند جنایت هایی است که با قصد نسل کشی انجام می شود."
در بیست صفحه پایانی این گزارش آمده است: "اطلاعات کافی برای صدور حکم تحقیق و محاکمه مقامات بلندپایه در چرخه فرماندهی در ارتش وجود دارد، از این رو، یک دادگاه صالح می تواند ارتباط آنها را با نسل کشی در ارتباط با اوضاع در ایالت راخین تعیین کند."
دولت میانمار -که پیشتر یک نسخه از این گزارش برایش ارسال شده بود- در این باره اظهار نظر نکرده است.
تون تون نی سخنگوی ارتش میانمار اعلام کرد نمی تواند در این باره اظهار نظر کند.
هیئت سازمان ملل متحد تحت ریاست مرزوقی داروسمان از مین اونگ هلینگ ژنرال بلندپایه و فرمانده ارتش میانمار و پنج ژنرال دیگر نام برده است که باید با عدالت مواجه شوند.
در گزارش سازمان ملل متحد همچنین آمده است آنگ سان سوچی "از موقعیت خود به عنوان رئیس دولت و همچنین اختیارات اخلاقی خود برای ممانعت یا پیشگیری از وقوع این رو یدادها و همچنین برای یافتن راه های جایگزین برای بر عهده گرفتن مسئولیت حفاظت از افراد غیر نظامی استفاده نکرد ."

نظر شما