شناسهٔ خبر: 27682538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دعوای فتح و حماس درباره طرح احداث فرودگاه در "ایلات" /هیئت فتح راهی مصر شد

جنبش فتح از رقیب خود حماس خواست هرگونه مذاکره با اسرائیل را کنار گذاشته و به "آغوش فلسطین" بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، این درخواست جنبش فتح پس از انتشار گزارشی صورت گرفت که طبق آن رژیم صهیونیستی در ازای موافقت حماس با طرح آمریکایی "معامله قرن" میان اسرائیل و فلسطین پیشنهاد داده یک فرودگاه برای این جنبش در نزدیکی بندر ایلات واقع در ساحل خلیج العقبه در دریای سرخ و بندری در قبرس ساخته شود.

اسامه قواسمی، عضو شورای انقلابی فتح و سخنگوی آن در نشست خبری حماس را مخاطب قرار داد و گفت: به این مذاکرات مسخره با اسرائیل پایان دهید و به آغوش فلسطین بازگردید. بدانید اگر نیت و عمل خود را درست کنید ما به شما نزدیک‌تر هستیم، ما با اتحاد خود قوی‌تر از توپخانه‌های اسرائیل هستیم و به تحقق آزادی و استقلال نزدیک‌تریم، اقدامات شما در خصوص مذاکره با اسرائیل تنها به نفع این رژیم، اهداف نابودکننده آن و جدایی نواز غزه از کرانه باختری است.

وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا و اسرائیل هر دو طرح مذکور را آماده کرده‌اند و در تلاش برای جدا کردن کامل غزه هستند و می‌خواهند معامله قرن را از طریق حماس اجرا کنند. وضعیت انسانی را هم سرپوشی برای طرح‌شان قرار داده‌اند. ایجاد گذرگاه آبی در قبرس زیر نظر کامل اسرائیل و احداث فرودگاه در ایلات تنها نمونه‌هایی از حجم توطئه‌ای هستند که مساله ملی ما را هدف قرار می‌دهند. متاسفانه طرفی فلسطینی را می‌یابیم که با این ایده‌های نابودکننده مساله ما همراهی می‌کند.

این در حالی است که موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس و یکی از اعضای هیئت این جنبش برای آشتی و آتش‌بس گفت: اتهاماتی که سخنگوی فتح مطرح کرده مبنی بر اینکه حماس ایده احداث فرودگاه در نزدیکی ایلات را داده دروغ است و ما هیچ طرحی به جز طرح احداث فرودگاه غزه مطرح نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: حماس اصلا درخواست رفتن به ترکیه را نداده و هیچ اساسی غیر از نهادهایش ندارد.

این رهبر حماس تاکید کرد: حماس درخواستی را در زمینه تامین حقوق کارمندانش از طریق اسرائیل نداده و نباید موضوع آتش‌بس و آشتی را یکی کنیم. 

از سوی دیگر، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد که هیئتی از رهبران این جنبش روز شنبه راهی قاهره ـ پایتخت مصر ـ شد تا پرونده‌های آرام سازی اوضاع در غزه و آشتی ملی با جنبش مقاومت اسلامی "حماس" را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، عزام احمد در گفت‌وگو با تلویزیون فلسطین خاطرنشان کرد که این هیئت متشکل از خود وی، حسین شیخ و روحی فتوح دو عضو کمیته مرکزی فتح است، اما "ماجد فرج" رئیس سازمان اطلاعات فلسطین که به خاطر وخامت حالش برای سفر درمانی به خارج مسافرت کرده است، وی را در این سفر همراهی نخواهد کرد.

وی افزود: روز یکشنبه گذشته و پس از پایان نشست شورای مرکزی فلسطین از جنبش فتح برای سفر به قاهره دعوت به عمل آمد، اما این جنبش به طرف مصری پیشنهاد کرده بود که هیئت فتح پس از عید سعید قربان به مصر سفر کند که این کار هم روز شنبه صورت گرفت.

این رهبر فتح همچنین اعلام کرد که مسؤولان مصری هیئت جنبش فتح را در جریان جزئیات دقیق گفت‌وگوهای صورت گرفته طی دو هفته اخیر درباره آرام سازی یا آتش بس قرار خواهد داد و این دو اصطلاح تفاوت زیادی با هم دارد.

عزام احمد تصریح کرد که هیئت فتح همچنین در جریان پیشنهاد طرف صهیونیستی برای ایجاد گذرگاه دریایی از غزه به قبرس یا بندر در ایلات قرار خواهد گرفت.

وی مدعی شد که «جنبش حماس موضع منفی در قبال طرح پیشنهادی اخیر مصر برای تحقق آشتی ملی داشته است» و «مصر با گفت‌وگوهای خود با دو جنبش فتح و حماس، سعی در رفع خلأ موجود میان دو جنبش و تحقق توافق میان آنها را دارد.»

این عضو کمیته مرکزی جنبش فتح با اشاره به اینکه «باریکه غزه نیاز بیشتری به پروژه‌های ویژه در زمینه آب، برق و بهداشت دارد» تاکید کرد که آشتی ملی، بازگشت مشروعیت کامل به غزه از طریق دولت وفاق ملی، مقدمه سرمایه گذاری کشورهای خارجی در پروژه‌های توسعه محور غزه و کرانه باختری است.

عزام احمد همچنین اعلام کرد که «آتش بس طولانی مدت مساله سیاسی بزرگی است که باید میان اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" صورت گیرد.»

قرار است هیئت‌های فلسطینی از امروز یکشنبه و ظرف روزهای آینده برای تکمیل مذاکرات‌شان که قبل از عید قربان آغاز کرده بودند راهی مصر شوند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما