شناسهٔ خبر: 27700171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

مذاکرات قاهره مجددا ازسرگرفته می شود؛

پیوستن هیات جنبش فتح به مذاکرات درباره آتش بس و آشتی ملی/ گزینه های مصر در صورت ادامه مانع تراشی جنبش فتح چیست؟/ اما و اگرها درباره نشست حیاتی گروههای فلسطینی در قاهره

مذاکرات قاهره در شرایطی از امروز از سرگرفته می شود که هیات جنبش فتح برخلاف دور قبلی مذاکرات در آن حضور دارد، طی این روزها قرار است گروه‌های فلسطینی درباره شروط، شاخصه‌ها و راههای جایگزین در زمینه آتش بس بلندمدت در غزه و آشتی ملی فلسطین به توافق نظر برسند.

صاحب‌خبر -


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری قدس (قدسنا)، مذاکرات قاهره از امروز پس از پایان ایام تعطیلات عید سعید قربان مجددا از سرگرفته می‌شود، این مذاکرات دو دستور کار اصلی دارد که به گزارش فلسطین الیوم اولویت اصلی آن در درجه نخست بر ازسرگیری مذاکرات آشتی ملی فلسطین و در درجه دوم بر تکمیل گفتگوها درباره آتش بس غزه که از چند هفته پیش میان گروههای فلسطینی در قاهره آغاز شده، قرار دارد.


پشت پرده مذاکرات آشتی ملی چه می‌گذرد؟
منابع موثق فلسطینی از دشواری های خاص  حاکم بر مذاکرات آشتی ملی در قاهره خبر می دهند. براین اساس، تمرکز اصلی نشست های آشتی ملی فلسطین در قاهره در شرایط کنونی بر این مساله تمرکز دارد که هیات جنبش فتح پیشنهاد توافقی میان گروههای فلسطینی را بپذیرد. این پیشنهاد مشتمل بر ادغام کارکنان غزه با کارکنان تشکیلات خودگردان (تحت یک پیکره واحد)، لغو همه مجازات‌ها، تحویل همه دوایر حکومتی در غزه به تشکیلات خودگردان و تعیین سرنوشت مسائل امنیتی در آینده است. همچنین در این روند از جنبش فتح خواسته می شود پس از توافق درباره آشتی ملی، به گفتگوها درباره آتش بس در غزه ملحق شود تا روند این گفتگوها وارد مراحل نهایی شود.


در صورت مخالفت جنبش فتح چه رخ خواهد داد؟
منابع فلسطینی تاکید دارند که مصر به عنوان برگزار کننده و ناظر اصلی مذاکرات قاهره، در صورتی که با پاسخ منفی جنبش فتح به پیشنهاد آشتی ملی مواجه شود، مذاکرات آتش بس را بدون حضور جنبش فتح به اتمام می رساند، این در شرایطی است که جنبش فتح اصرار دارد که در راس مذاکرات آتش بس با طرف اسرائیلی قرار گیرد، مساله ای که حماس با آن مخالف است و تأکید دارد که جنبش فتح باید تنها به عنوان یک عضو توافق مذکور را در صورت نهایی شدن امضا نماید و در آن حضور داشته باشد.


این در حالی است که هیات جنبش فتح شب گذشته (یکشنبه) برای ازسرگیری مذاکرات آشتی ملی و آتش بس در غزه وارد قاهره شد و به نظر می رسد در همان ابتدا گفتگویی با  «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر داشته است. در راس هیات جنبش فتح همچون دوره‌ های قبلی مذاکرات،  «عزام الاحمد» عضو کمیته های مرکزی ساف و فتح حضور دارد. در این هیات  «روحی فتوح» و  «حسین الشیخ» میز در کنار الأحمد حضور دارند.


این در شرایطی است که برخی منابع از احتمال ترک قاهره از سوی دیگر گروههای فلسطینی مشارکت کننده در دوره‌ای قبلی مذاکرات آشتی و آتش بس خبر می دهند و اعلام کرده اند که این گروه‌ها برنامه ای برای دیدار با هیات جنبش فتح ندارند.

 


 

نشست مهم کمیته اجرای سازمان آزادیبخش

«واصل ابویوسف» عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین در گفتگو با رادیو «صدای فلسطین» تاکید کرد: ساف با اقدامات آمریکا و تلاش آنها برای حذف مساله فلسطین از طریق پافشاری بر سه اصل مهم مبارزه می کند، نخست اینکه تلاش ها برای پایان دادن به اختلافات صحنه فلسطینی و بازگشت به دوران وحدت ملی را ادامه می دهد، دوم اینکه به فعالیت در عرصه بین المللی برای حمایت از فلسطین می پردازد و سوم اینکه به حمایت از مقاومت مردمی ادامه خواهد داد.
 

وی با اشاره به نشست امروز (دوشنبه) کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش، افزود: در این نشست قرار است درباره مهمترین مسائل روز تصمیم گیری شود.
 

وی در ارتباط با توافق آتش بس در غزه نیز گفت: هر گونه توافق آتش بس باید در چارچوب موافقت همه گروههای فلسطینی به نمایندگی سازمان آزادیبخش باشد.
 

این سخنان از سوی عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین در شرایطی عنوان شده که منابع نزدیک به حماس تاکید دارند: مذاکرات گروههای فلسطینی درباره آتش بس با اسرائیل به مراحل نهایی خود رسیده و هم اکنون بین گروههای فلسطینی درباره آن توافقی 90 درصدی وجود دارد، به گفته این منابع تنها در برخی مسائل فرعی و نه مفاد اصلی اختلافاتی جزئی وجود دارد که مانع اصلی رسیدن به توافق نهایی نیز موضع جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین است.
 

در همین شرایط، منابع مصری تاکید دارند که تشکیلات خودگردان همچنان بر لزوم رهبری مذاکرات آتش بس از سوی جنبش فتح تاکید دارد، مساله ای که با مخالفت جدی حماس روبروست. در واقع موضع گیری ها و پافشاری های خاص ابومازن در این مساله باعث شده تاکنون، هر دو پرونده آشتی ملی و آتش بس با اسرائیل راکد باقی بماند.
 

در این شرایط به نظر می رسد طرف مصری به عنوان میانجیگر در ابتدا تلاش دارد، موافقت جنبش فتح با پیشنهاد آشتی ملی را بدست آورد و سپس در نشستی حیاتی با حضور همه گروهای فلسطینی درباره آتش بس طولانی مدت در غزه توافق صورت گیرد.
 

 

 

 

آخرین مواضع شخصیت های فلسطینی؛ تناقض!

«حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس شب گذشته در توئیتی نوشت: مذاکرات میان گروههای فلسطینی درباره آتش بس و آشتی ملی که قرار بود دوشنبه ازسرگرفته شود تا چند روز دیگر به تعویق افتاده است.
 

وی تاکید کرد: موضع حماس در تحقق وحدت ملی براساس توافق سال 2011 ثابت است و ما تاکید داریم که هر گونه توافقی درباره مسائل فلسطین در غزه و یا غیر از آن با توافق ملی انجام شود.
 

از سوی دیگر، «عبدالله عبدالله» عضو شورای انقلابی جنبش فتح با اشاره سفر هیات جنبش فتح به قاهره، گفت: هیات جنبش فتح پیشنهاد مصر درباره آشتی ملی را در نشستی طولانی با آنها مورد بررسی قرار داده است.
 

وی افزود: در این نشست درباره مسائل مختلفی از جمله آتش بس نیز گفتگو شد و طرف مصری به ما گفت که با ایجاد گذرگاه آبی میان غزه و قبرس و همچنین فرودگاه در ایلات موافق نیست.
 

عبدالله افزود: برادران مصری ما می دانند که آشتی یک مساله ملی و نه جناحی است و هیچ گروهی نمی تواند به تنهایی درباره آن تصمیم گیری کند. البته اولویت اصلی ما در مرحله کنونی پایان دادن به اختلافات است و سپس مساله آتش بس را بررسی می کنیم.
 

وی تاکید کرد که جنبش فتح در نهایت طی 24 ساعت آینده موضع خود را درباره آشتی ملی به طرف مصری ارائه خواهد کرد.
 

در همین راستا، «صائب عریقات» دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین تاکید کرده که در قاهره گفتگوهای بسیار سنگینی میان هیات جنبش فتح و طرف های مصری در جریان است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

 

انتهای پیام/م.ت/22

نظر شما