شناسهٔ خبر: 27493284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی: کشتی‌های ماهیگیر چینی در اجاره ایران هستند/ سازمان شیلات صدور مجوز ماهیگیری برای صیادان چینی را تکذیب کرد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تایید اظهارات معاون بندری این سازمان، گفت: شناورهای صیادی چینی تحت اجاره و مالکیت ایران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، محمد هادی حق شناس اظهار کرد: شناورهای صیادی، که در آبهای ایران صید می کنند یا در مالکیت ایرانیان هستند یا تحت اجاره ایرانیان قرار دارند و هیچ شناور خارجی با پرچم غیر ایران، اجازه صید در آبهای کشورمان را ندارد.

 

وی تصریح کرد: شناورهای چینی تحت اجاره شرکت های ایرانی هستند که برای صید یک گونه ماهی  به نام  "فانوس ماهیان " فعالیت می کنند. این نوع ماهی خوراک انسان نیست و برای پودر در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وی با بیان این‌که صید "فانوس ماهیان" با رعایت  دو شرط از سوی شناورهای چینی تحت اجاره ایران امکانپذیر شده است، گفت: شرط اول آن است که باید خارج از ۱۲ مایل از آبهای تحت حاکمیت ایران باشد و دومین نیز این‌که باید در عمق حداقل ۲۰۰ متر صید ماهی  یاد شده انجام گیرد  که هر دو این شرط لحاظ شده است.

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فعالیت شناورهای چینی، هیچ مزاحمتی برای صیادان ایرانی ندارد و در مسیر صید، صیادان ایرانی هم قرار ندارند. ممکن است در این باره تخلفی صورت گرفته باشد که  سازمان شیلات موظف به پاسخگویی است.

 

حق شناس تاکید کرد: شیلات مجوز را به شناورها برای صید" فانوس ماهیان" داده و نظارت و بازرسی مستمر بر عهده این سازمان است.

 

صبح امروز معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود: کشتی‌های چینی قرارداد رسمی اجاره بلند مدت برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰ متری آبهای ایران در دریای عمان دارند.

 

محمدعلی حسن‌زاده درباره حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در دریای عمان، اظهار کرد: چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلند مدت با شیلات کشورمان دارند، گویا فناوری که این شناورهای چینی دارند در ایران وجود نداردکه بتوانیم ماهی را در عمق ۲۰۰ متری صید کنیم.

 

وی تصریح کرد: چینی ها برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰ متری مجوز  و قرارداد رسمی دارند، درباره این‌که خدمه چینی است یا نه باید گفت الان خدمه سایر شناورهایی که در بنادر تردد می‌کنند از همه کشورها هستند.

 

وی افزود: شناورهای ایرانی نیز الزاما ۱۰۰ درصد خدمه ایرانی ندارند و از سایر کشورها نیز در این شناورها کار می‌کنند.

 

سازمان شیلات صدور مجوز ماهیگیری برای صیادان چینی را تکذیب کرد

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با تسنیم، در واکنش به اظهارات معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر صدور مجوز صید برای کشتی ها چینی توسط سازمان شیلات، ضمن تکذیب این موضوع گفت: سازمان شیلات ایران تا به امروز مجوزی برای صید آبزیان توسط چینیها صادر نکرده و دلیل وجود  چینی‌هایی نیز که در دریا مشاهده می‌شود فعالیت برای کشتی هایی ایران است.

 

وی با بیان اینکه صیادان ایرانی کشتی‌های چینی را به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک دراختیار گرفته اند، افزود: این کشتی‌ها با تعدادی خدمه به ایران اجاره داده می شود اما مالکیت صید به طور کامل در اختیار بهره برداران ایرانی است.

 

 معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به مشکلات بیمه ای برخی از شناور های خارجی  برای اجاره کردن گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت های بیمه حاضر نمی شوند که کشتی هایی که در اختیار ایران قرار دارد را بیمه کنند شرکت های چینی نیز برای رفع این مشکل شناورها را با خدمه به شرکت های ایرانی اجازه می دهند.

 

وی تصریح کرد: این کشتی ها در عمق ۲۰۰ متری اقدام به صید فانوس ماهیان می کنند که البته در کنار  این صید، صید موازی نیز از سایر گونه آبزیان دارند.

 

کاکولکی گفت: ۸۰ کشتی کشتی برای صید فانوس ماهی در کشور وجود دارد که ۶۲ مرود آنها فعال هستند و در سال گذشته در مجموع ۲۷ هزار تن صید داشته اند که ۱۷ هزار تن  فانوس ماهی و ۱۰ هزار تن سایر آبزیان بوده است؛ از این ۱۰ هزار تن غیر فانوس ماهی صید شده توسط کشتی ها فانوس ماهی، ۸ هزار تن یال اسبی ماهی حرام گوشت و ۲ هزار تن سایر آبزیان است.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان کل صید انجام شده در  هرمزگان ۳۰۰ هزار تن بوده است گفت: یال اسبیها نیز با توجه به  حرام گوشت بودن در ایران غیر معکول هستند و بعد از صید به خارج از کشور صادر می شوند که یکی از مشتریان اصلی همین چینیها هستند.

 

بنابراین گزارش محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این گفته بود که چینی ها برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰ متری مجوز و قرارداد رسمی دارند، درباره این‌که خدمه چینی است یا نه باید گفت الان خدمه سایر شناورهایی که بنادر تردد می‌کنند از همه کشورها هستند. شناورهای ایرانی نیز الزاما ۱۰۰ درصد خدمه ایرانی ندارند و از سایر کشورها نیز در این شناورها کار می‌کنند.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما