شناسهٔ خبر: 67596122 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با بولتن نیوز

چهارخواسته بخش خصوصی از دولت چهاردهم/ پزشکیان بر وعده های خود برای مشور با بخش خصوصی بماند

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: موفقیت یک رییس جمهور خصوصا در چیدمان اعضای دولت و معاونانش است.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: موفقیت یک رییس جمهور خصوصا در چیدمان اعضای دولت و معاونانش است. اگر آقای پزشکیان بتواند اعضای دولتش را از افراد کارآمد، باتجربه، بی حاشیه، متخصص و سالم انتخاب کند می تواند تا 90 درصد موفقیت دولت چهاردهم را تضمین کند.
بهرام شکوری در گفت وگو با بولتن نیوز با اشاره به حضور مسعود پزشکیان در اتاق بازرگانی در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: همانطور که در مناظره های انتخاباتی اشاره کرد، بدون کار کارشناسی تصمیم نگیرد و به اعضای دولتش هم بگوید که بدون کارشناسی تصمیم گیری نکنند. درواقع کشور را با عقلانیت اداره کند.
او افزود: از ظرفیت فعالان اقتصادی، تشکل های صنفی و اتاق بازرگانی  استفاده کند. اتاق بازرگانی و کمیسیون های تخصصی آن این ظرفیت و آمادگی را دارند که به عنوان اتاق فکر برای تصمیم گیری های دولت عمل کنند.
شکوری با بیان اینکه ارتباط بین تشکل ها و دولت به خصوص وزارت صمت که تصمیمات آن بر کار و فعالیت تجار و تولیدکننده ها تاثیر می گذارد، بسیار مهم است، تصریح کرد: علاوه بر وزارت صمت، سایر بخش های دولتی تصمیم گیر مثل بانک مرکزی، سازمان محیط زیست، گمرک و وزارت اموراقتصادی و دارایی هم لازم است که تعامل بیشتری با تشکل های بخش خصوصی برقرار کنند.در واقع خواسته فعالان اقتصادی از دولت این است که راه تعامل را هموارتر کند.
او با تاکید براینکه این مشورت و تعامل باعث می شود که تحریم های داخلی که مسبب آن دولت های قبلی بودند، برطرف شود، گفت: به دنبال این ارتباط تصمیم ها بر مبنای کارشناسی اخذ می شوند و دیگر شاهد تصمیم های یک طرفه ای مثل چندنرخی بودن ارز، ناترازی برق، گاز یا پیمان سپاری ارزی که شرایط تولید و صادرات را بسیار سخت کرده است، نخواهیم بود.
او افزود: در سالهای گذشته تصمیم های غیرکارشناسی زیان های بسیاری را بر بخش تولید وارد کرده است که ناشی از اداره کشور بدون مشورت با بخش خصوصی است.نتیجه این تصمیم های یکطرفه دولتی بر معیشت مردم هم تاثیرگذاشته است.
رییس کمیسیون معاون و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با اشاره به خواسته دوم بخش خصوصی تعامل سازنده با دنیا از سوی دولت چهاردهم است، گفت: نمی توان کشور را با این تفکر که مثلا با برخی کشورها ارتباط نداشته باشیم، اداره کرد. سهم آمریکا در تولید ناخالص دنیا حدود 26 درصد است و نمی توان براین سهم چشم پوشی کرد .چرا ما از تجربه کشورهایی مثل ژاپن، برزیل، ویتنام  و سایر کشورهایی که از آمریکا ضربه دیده اند، استفاده نکنیم؟ آنها روابط اقتصادی خود را به گونه ای تعریف کردند که باعث خیزش توسعه ای برایشان شد.
او اضافه کرد:طبیعتا این کشورها در تعامل با آمریکا کشورشان را نفروختند و زیر یوق آمریکا نرفتند، اما توانستند با روابط تجاری به توسعه یافتگی برسند.خود این کشورها تبدیل به بازار بسیار بزرگی برای فروش کالاهای تولیدی به آمریکا شدند. با سرمایه گذاری هایی که شکل گرفت و منافعی که برای طرفین ایجاد شد، دو طرف سود بردند.
شکوری گفت: برداشته شدن تحریم های خارجی می تواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشد زیرا امکان تجارت با دنیا برای اقتصاد کشور فراهم خواهد شد. در حال حاضر تحریم ها هزینه های بسیاری را برای صادرات و واردات و فعالن اقتصای ایجاد کرده است.
او ادامه داد: حل پرونده FATF خواسته سوم فعالان اقتصادی درراستای برقراری روابط بانکی با دنیاست .قطع روابط بانکی با دنیا باعث تحمیل هزینه های بسیاری بر دوش فعالان اقتصادی و تولید و تجارت کشور شده است.
این فعال حوزه تولید و صنعت با بیان اینکه حل پرونده تعطیلی روز شنبه هم خواسته چهارم بخش خصوصی است،گفت: هرچقدر که تعطیلات ما با دنیا هماهنگ تر باشد، تعامل بهتری با دنیا خواهیم داشت و به توسعه اقتصاد کشورمنجر خواهد شد.اگر این مسایل حل شوند، حتما کشور ما تبدیل به بهشت می شود، زیرا مردم ما لایق بهترین ها هستند.

نظر شما