شناسهٔ خبر: 2738453 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نيويورک تايمز: اختلالاتي در دسترسي کره شمالي به اينترنت ايجاد شد

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/10/02
روزنامه نیویورک تایمز امروز در تحلیلی به بررسی علل و عاملین ایجاد اختلال در اینترنت کره شمالی پرداخت.
این روزنامه آمریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم نیکول پرلروث و دیوید سانگر نوشت روز دوشنبه اتفاق عجیبی برای دسترسی اندک کره شمالی به اینترنت روی داد.
گرچه این اتفاق ممکن است تصادفی باشد، اما فقط چند ساعت پس از آن که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه اعلام کرد آمریکا به خرابکاری سایبری بر ضد شرکت سونی پیکچرز پاسخ متناسبی خواهد داد، ارتباطات رایانه ای این کشور با مشکل مواجه شد.
در چند روز اخیر، با وجودی که مقامات کره شمالی خواستار تحقیقات مشترک درباره حملات سایبری به شرکت سونی شدند و دست داشتن این کشور در این حمله را تکذیب کردند، خدمات اینترنتی در کره شمالی دچار اختلال شد.
کارشناسان ناظر بر سلامت اینترنت جهانی آن را یکی از بدترین اختلالات شبکه ای طی سال های گذشته در کره شمالی خواندند. اما مقامات آمریکایی که گفته بودند به شدت ارتباطات مخابراتی این کشور را از طریق چین زیر نظر دارند و از دولت چین برای ممانعت از اقدامات کره شمالی در فرستادن کدهای مخرب به سراسر جهان کمک خواسته اند، از بیان این که چه چیزی موجب این اختلالات شده است خودداری کردند.
هیچ راه قطعی دست کم در کوتاه مدت وجود ندارد که مشخص کند دسترسی به اینترنت قطع شده، از فعالیت زیاد سنگین شده و یا مورد حمله قرار گرفته است. کارشناسان امنیتی معتقدند دلایل زیادی برای قطع اینترنت وجود دارد. برخی معتقدند کره شمالی احتمالا خودش به منظور آماده شدن برای یک حمله، خدمات اینترنتی را قطع کرده است.
اما روز سه شنبه، خدمات اینترنتی در این کشور پس از قطع حدود ده ساعت تا حدودی برقرار شد.
خدمات اینترنتی در کره شمالی بر عهده یک شرکت دولتی است که اداره امور این شرکت را نیز شرکت یونیکام که یک شرکت ارتباطات دولتی چینی است بر عهده دارد. یکی از علل قطع اینترنت، حمله سایبری آمریکا است، اما مقامات آمریکایی گفته اند این کار را انجام نخواهند داد زیرا این اقدام به معنای نقض حاکمیت چین خواهد بود. از طرف دیگر ممکن است شرکت چینی یونیکام خود اینترنت کشور همسایه اش را قطع کرده باشد.
در ادامه این مقاله آماده است، به طور حتم آمریکا می تواند مشکلاتی را در خدمات اینترنتی ایجاد کند. زیرا در میان اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اکنون در روسیه به سر می برد افشا کرده است، نقشه ابزارهای جاسوسی بوده است که آمریکا آن ها را در مکان های راهبردی از ارتباطات شبکه ای گرفته تا رایانه های شخصی در سراسر جهان قرار داده است.
ایجاد اختلال در رایانه ها و شبکه ها به طور قطع بخشی از راهکارهای تهاجمی آمریکا است، گرچه تعداد آنها اندک است. در دوران جنگ عراق، گاهی پیام های جعلی به تلفن های همراه یا رایانه های شبه نظامیان برای کشاندن آنها به تله ارسال می شده است.
حمله سایبری به تاسیسات غنی سازی هسته ای ایران، حمله بسیار پیچیده ای بود که سانتریفوژهای ایران را تخریب کرد. هدف از این حمله کاهش سرعت پیشرفت ایران در توانایی ساخت سلاح هسته ای بود.
آمریکا هرگز به این حمله اعتراف نکرد و نقش اصلی اوباما نیز در این حمله تا تابستان سال 2012 روشن نشد.
باید گفت ایجاد اختلال در دسترسی به اینترنت بسیار آسان تر از ترتیب دادن یک حمله مخرب است. و این اقدام احتمالا بیشتر شبیه همان خرابکاری سایبری است که اوباما در مورد آن صحبت کرده بود. این اقدام موقت و هزینه آن نیز برای کره شمالی محدود است زیرا دسترسی به اینترنت در این کشور نیز محدود است.
در خاتمه این مقاله آمده است مشخص نیست که قطع سرویس اینترنت، مانع کار هکرهای کره شمالی شود. عقیده بر این است که تعداد زیادی از آنها در چین مستقر هستند. حمله کنندگان به شرکت سونی از سرور های بولیوی، سنگاپور و تایلند برای حملات خود استفاده کردند. در نتیجه قطع خدمات اینترنت بیشتر جنبه سمبلیک دارد.
http://www.nytimes.com/2014/12/23/world/asia/attack-is-suspected-as-north-korean-internet-collapses.html

نظر شما