شناسهٔ خبر: 27208772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

قانون صدور چک اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون صدور چک را تصویب کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ­نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه مقرر کردند که قوانین چک درخصوص چک های الکترونیکی لازم الاجرا شود.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 16 مرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون صدور چک با مواد (1) و (2) این طرح موافقت کردند.  
بر اساس ماده (1) این طرح، متن زیر به عنوان تبصره به ماده (1) قانون صدور چک مصوب 1355.06.19 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن الحاق می شود:
تبصره - قوانین و مقررات مرتبط با چک حسب مورد، راجع به چک هایی که به شکل الکترونیکی (داده پیام) صادر می شوند نیز لازم الرعایه است. بانک مرکزی مکلف است اقدامات و دستورالعمل های لازم در خصوص چک های الکترونیکی (داده پیام) را ظرف یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون انجام دهد.
همچنین در ماده (2) طرح اصلاح قانون صدور چک  آمده است که ماده (4) قانون به این شرح اصلاح می شود:
ماده 4- هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده (2) پرداخت نگردد، بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک فورة غیرقابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحا قید و آن را امضا و مهر و به متقاضی تسلیم نماید. به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضایی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود. را در برگ مزبور باید مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک (در حدود عرف بانکداری) و یا عدم مطابقت آن از طرف بانک تصدیق شود. بانک مکلف است به منظور اطلاع صادرکننده چک، فورا نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است، ارسال دارد. در برد مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید گردد.

در این حال ­رئیس مجلس شورای اسلامی علت عدم رأی گیری تک تک مواد طرح اصلاح قانون صدور چک را توضیح داد.
زهرا سعیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 مرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 153 آیین نامه داخلی مجلس گفت: طبق بند این ماده، در صورت تصویب کلیات طرح یا لایحه برای رسیدگی به جزئیات، باید ماده به ماده توسط فردی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون مربوط اقدام شود.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی ادامه داد: طبق آیین نامه داخلی مجلس باید مواد هر طرح یا لایحه جداگانه رأی گیری شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: طبق اصلاحیه اخیر آیین نامه داخلی باید جزئیات هر طرح و لایحه ماده به ماده بررسی و رأی گیری شود اما از آنجا که هنوز اصلاحیه اخیر ابلاغ نشده است طبق روال گذشته طرح اصلاح قانون صدور چک بدون رأی گیری در هر ماده بررسی شد.

­ نحوه سهمیه بندی کنکور خانواده های شهدا و ایثارگران به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد
نمایندگان همچنین ­نحوه سهمیه بندی کنکور خانواده های شهدا و ایثارگران را به منظور اصلاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند.
نحوه سهمیه بندی کنکور خانواده های شهدا و ایثارگران به منظور اصلاح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 مرداد) مجلس شورای اسلامی اصلاح نحوه سهمیه بندی کنکور ایثارگران را با 165 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد علی لاریجانی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند.
در رسیدگی به طرح اصلاح بند (الف) ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای تعدادی از نمایندگان مطرح شد اما تصویب نشد.

شرایط استخدام معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه ای شرایط استخدام معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مشخص کردند.
نمایندگان در ادامه رسیدگی به طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی با 154 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع با این تصویب این طرح موافقت کردند.
در صورت تأیید این مصوبه در شورای نگهبان، معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی و آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر در نهضت سوادآموزی با طی کردن یک دوره آموزشی و قبولی در آزمون داخلی وزارت آموزش و پرورش به استخدام این وزارتخانه درمی آیند.


نظر شما