شناسهٔ خبر: 2719823 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بلومبرگ: حمله سايبري به سوني نشان داد آمريکا نمي تواند از شرکت هاي تجاري محافظت کند

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/09/30
پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت هک شدن پایگاه اینترنتی سونی پیکچرز نشان داد که آمریکا نمی تواند از شرکت ها و موسسات تجاری خود در برابر حملات سایبری محافظت کند.
این پایگاه اینترنتی در مقاله ای به قلم جاناتان آلن و جان والکوت نوشت:
گفتگوهای پشت پرده میان شرکت سونی پیکچرز اینترتینمنت و کاخ سفید برای هماهنگ کردن واکنش خود به یک حمله سایبری مخرب مانع از علنی شدن اختلاف آنها بر سر تصمیم این استودیو برای اکران نکردن فیلم «مصاحبه» نشد.

به گفته دو مقام دولت آمریکا که از گفتگوها اطلاع داشتند ، انتقاد کم سابقه روز جمعه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از اقدامات سونی پیکچرز پس از آن مطرح شد که کاخ سفید از گفتن اینکه این شرکت چه واکنشی به حمله هکرها نشان دهد خودداری ورزید. آمریکا کره شمالی را در این حمله مقصر می دانست اما دولت کره شمالی می گوید هیچ ارتباطی با این حمله نداشته است.
سونی اکران فیلم کمدی «مصاحبه» را که قرار بود 25 دسامبر اکران شود لغو کرد. موضوع این فیلم نقشه ترور کیم جونگ اون ، رهبر کره شمالی ، است. این اقدام سونی موجب شد اوباما بگوید این شرکت «اشتباه کرد» و کاش «آنها قبل از این تصمیم خود با من صحبت کرده بودند.» رئیس استودیوی سونی و مقامات کاخ سفید با هم گفتگو کرده بودند -- اما نه درباره اینکه آیا این فیلم باید اکران شود یا
خیر.
این مناقشه نشان داد که دولت آمریکا و شرکت های تجاری هنوز نمی توانند به شکل موثری برای جلوگیری از حملات سایبری ، دفاع از خود در برابر این حملات یا واکنش نشان دادن به این حملات با یکدیگر همکاری کنند. این مسئله فوریت و اهمیت بحث در این باره را که آیا و چه زمانی دولت باید مسئولیت محافظت از شرکت های خصوصی را در برابر حملات بر عهده بگیرد ، و آیا و چه زمانی این شرکت ها می توانند علیه گروهها یا کشورهای خارجی به ضد حمله روی آورند ، بیشتر کرد.
اوباما وعده داد علیه کره شمالی به سبب حمله سایبری به سونی تلافی جویی کند. او در واقع به یک پرسش حقوقی و سیاسی عمدتا لاینحل درباره جنگ سایبری پاسخ داد: دولت آمریکا از طرف شرکت های خصوصی به حملات سایبری واکنش نشان خواهد داد.
اوباما در کنفرانس خبری پایان سال خود در کاخ سفید در روز جمعه گفت :«آنها خسارات زیادی وارد کردند و ما پاسخ خواهیم داد. ما پاسخ متناسبی خواهیم داد و در مکان و زمانی و به شکلی که خودمان انتخاب می کنیم پاسخ خواهیم داد.»

به گفته مقامات کاخ سفید ، که خواستند ناشناس بمانند ، آمریکا اکنون در جستجوی کمک از کشورهای دیگر -- از جمله چین ، بزرگترین شریک تجاری کره شمالی -- برای تحقیق درباره حمله سایبری به سونی است. ژاپن و استرالیا از جمله متحدان سنتی آمریکا هستند که در این تلاش مشارکت داشته اند.
اوباما اکنون باید بیندیشد که چگونه و چه زمانی واکنش نشان دهد و این تصمیمی است که ابهامات جنگ الکترونیکی آن را پیچیده کرده است.
جان کربی ، سخنگوی پنتاگون روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران گفت :«من نمی توانم به طور خاص برای شما بیان کنم که چه چیزی در قلمرو سایبری به منزله جنگ است و چه چیزی نیست. اینطور نیست که در فضای ثابتی مرز مشخصی کشیده شده باشد که جنگ و غیر جنگ را از هم متمایز کرده باشد.»
به گفته دو مقام دولت آمریکا ، اینکه سونی چگونه باید واکنش نشان دهد، موضوع دیگری است. هر دو مقام گفتند دولت به سونی اعلام کرده است بر عهده خود این شرکت است که تصمیم بگیرد با فیلم «مصاحبه» چه بکند ، هرچند این تصمیم پیامدهای ژئوپولیتیک و شرکتی خواهد داشت. این موجب شد اوباما بتواند از تصمیم سونی برای اکران نکردن فیلم خود انتقاد کند ، بی آنکه مجبور باشد به این شرکت خصوصی توصیه کند چه باید بکند.
سونی پاسخ بسیار محدودی داد که علتش ماهیت طبقه بندی شده اطلاعات درباره حمله سایبری بود. یکی از مقامات دولت آمریکا گفت کاخ سفید همچنین نمی خواست در زمینه پاسخ دادن به درخواست ها بر مبنای شرکت-به-شرکت بدعت بگذارد و احتمالا چنین نشان دهد که یک شرکت را بر شرکتی دیگر ترجیح می دهد.
وی افزود دولت در عوض تصمیم گرفت به درخواست سونی علنی پاسخ بدهد.
مایکل لینتون از مقام اجرایی ارشد سونی پیکچرز در مصاحبه ای به سی ان ان گفت «با مقامات ارشد کاخ سفید تماس گرفتم و به آنها
گفتم که ما کمک می خواهیم.»
به گفته یکی از دست اندرکاران باسابقه صنعت سینما که با چنین مذاکراتی آشنایی دارد و او هم خواست ناشناس بماند ، مذاکرات پشت پرده با مقامات آمریکایی قبل از اکران یک فیلم چیز نامتعارفی نیست و فیلم «سی دقیقه بامداد» (Zero Dark Thirty) درباره شکار اسامه بن لادن یک نمونه از آن است.

درخواست اعلام نظر سونی از کاخ سفید درباره فیلم کمدی «مصاحبه» با بیشتر مذاکرات قبل از اکران با دولت متفاوت بود. این مذاکرات حول این بود که تهدیدات اینترنتی خشونت آمیز هکرها را علیه هر کسی که به تماشای این فیلم در سینماها برود چقدر باید جدی گرفت. به گفته مقامات آمریکایی ، هکرها که خود را «محافظان صلح» می نامیدند پیشتر ایمیل های خصوصی این شرکت را منتشر کرده بودند.
یک مقام آمریکایی که خواست ناشناس بماند گفت حمله ماه گذشته به سونی موضوع بحث «گروه واکنش سایبری» بین سازمانی دولت آمریکا بوده است.
لیزا موناکو ، دستیار رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت داخلی و ضدتروریسم این گروه را اوایل امسال در میان سازمان های امنیت ملی مختلف برای بهبود نحوه واکنش دولت به حملات سایبری به موسسات دولتی و خصوصی تشکیل داد.
موناکو در یک کنفرانس امنیت سایبری بلومبرگ که اوایل این ماه برگزار شد گفت اعضای این گروه «به معنی واقعی کلمه دور یک میز در «اتاق وضعیت» جمع می شوند ، اطلاعاتشان را روی هم می گذارند تا به درک واحدی از تهدیدات برسند» و سپس مشخص می کنند که چگونه با بخش خصوصی به مبادله اطلاعات بپردازند تا بتوان از شرکت ها محافظت کرد.
اداره تحقیقات فدرال آمریکا ، اف بی آی ، روز جمعه اعلام کرد به این نتیجه رسیده است که کره شمالی عامل این حمله سایبری بوده است. بنا بر اعلام اف بی آی ، بدافزاری که در حمله به سونی به کار گرفته شد با بدافزارهای قبلی که کره شمالی استفاده کرده بود مشابهت هایی داشت. ابزارهای هک کردن نیز که در این حمله به کار گرفته شدند مشابه آنهایی بودند که در حمله سایبری مارس 2013 به بانک های کره جنوبی و سازمان های رسانه ای این کشور به کار گرفته شده بودند.
دولت کره شمالی روز شنبه اعلام کرد هیچ ارتباطی با حمله سایبری به سامانه های رایانه ای سونی نداشته است و از آمریکا خواست مشترکا درباره این حادثه تحقیق کنند.
وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه ای که خبرگزاری مرکزی کره منتشر کرد اعلام کرد کره شمالی می تواند بیگناهی خود را ثابت کند. این وزارتخانه همچنین هشدار داد که اگر آمریکا این پیشنهاد را نپذیرد «با عواقب وخیم» آن مواجه خواهد شد. وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد:« از آنجا که آمریکا ادعاها و اتهامات بی پایه و اساسی را مطرح کرده و به ما تهمت زده است ، ما پیشنهاد تحقیقات مشترک را می دهیم.»
شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد از نتیجه گیری اف بی آی حمایت می کند.
دو مقام آمریکایی که در مذاکرات درباره چگونگی واکنش به حمله سایبری به سونی مشارکت داشته اند گفتند به دلایل عملی و سیاسی بهترین اقدام این خواهد بود که واکنشی بین المللی و نامتقارن ، هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ ماهیت ، نشان داده شود. آنها گفتند چنین واکنشی موجب خواهد شد این تلقی کمرنگ شود که آمریکا در واقع به اقدام برای جلوگیری از اکران فیلم واکنش نشان داده است ، نه به حمله سایبری به سونی. این همچنین علامتی به چینی ها و دیگر قدرت های سایبری خواهد بود که حملات سایبری مخرب به منزله عبور از یک خط قرمز است و جامعه بین المللی از ترسیم چنین خطی حمایت می کند.
مقامات آمریکایی می گویند مهم است که حملات تلافی جویانه به شکلی سنجیده انجام گیرد که این کشور نقض کننده همان هنجارهایی که خود می کوشد ایجاد کند ، شناخته نشود.

132/136

نظر شما