شناسهٔ خبر: 26742893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قاسمی در نشست خبری:

ارتباطی با دولت روسیه درباره دیدار امروز ترامپ و پوتین نداشتیم

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به دیدار امروز پوتین و ترامپ در فنلاند و اینکه آیا ایران و روسیه در این ارتباط رایزنی با یکدیگر داشته اند، گفت: دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری خود با تبریک قهرمانی فرانسه در مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 به دولت و ملت فرانسه؛ موفقیت‌های تیم ملی کرواسی را در این مسابقات به دولت و ملت کرواسی نیز تبریک گفت.

 

وی با اشاره به دیدار امروز پوتین و ترامپ در فنلاند و اینکه آیا ایران و روسیه در این ارتباط رایزنی با یکدیگر داشته اند، گفت: دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در یکی از رسانه ها کویتی مبنی بر این که روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسراییل بوده را تکذیب کرد و گفت : چنین چیزی به هیچ وجه نمی تواند درست باشد  و من آن را تکذیب می‌کنم. این گونه اخبار برای کسانی که با سیاست های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند بیشتر شبیه طنز است .

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر ظریف به عمان و اینکه این سفر یک مرتبه انجام شد و با توجه به سابقه عمان در میانجیگری میان ایران و آمریکا برخی این سفر را به این موضوع مرتبط دانستند، تصریح کرد: روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم. چیزی پنهان در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.

 

قاسمی ادامه داد: قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیاتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان، گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در مورد پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده چنین استنباط مشخصی را ارائه کرد و به نظر می‌رسد آنچه که در این زمینه مدنظر شماست گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

 

قاسمی راجع به یک قاضی آرژانتینی برای استرداد آقای ولایتی به خاطر پرونده آمیا از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که قاسمی در جواب بیان کرد: این اقدامی بیجا و غلط است، این مسائل بر اساس یک اتهام نادرست مطرح می‌شود.بعضا این تلاش‌های نابجا را در مورد برخی از شخصیت‌ها مشاهده می‌کنیم، این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد و شدنی و قابل اجرا نیست و به نظرم موضوع قابل اهمیتی نمی‌توان آن را تلقی کرد.

 

وی در واکنش به مطلب امروز روزنامه نیویورک تایمز در این ارتباط که اسرائیلی‌ها توانستند اسنادی را که علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی بودند به دست آورده‌اند طی یک عملیات شش و نیم ساعته از ایران خارج کنند و به نظر می‌رسد که آنها با تلاش برخی از دیگر کشورها درصدد هستند که پی‌ام‌دی جدیدی را علیه ایران مطرح کنند، تصریح کرد: این یک موضوع قدیمی است که من پیش از این در همین جا پاسخ این موضوع را دادم، به نظرم نیاز به توضیح بیشتری ندارد.همانطور که پیش از این نیز گفته‌ام هجمه و طراحی‌های وسیعی در راستای ایجاد جنگ روانی علیه ایران از سوی برخی از رسانه‌ها در حال انجام است و ما باید در همین چارچوب توجه لازم به سیاست‌های خصمانه و هدفمند آمریکا علیه ایران در کنار رژیم صهیونیستی داشته باشیم تا بتوانیم به درستی حرکت و سیاستگذاری کنیم. لیست اخبار کذبی که علیه ایران منتشر می شود لیست طویلی است که مبنا ندارد و این اخبار در جهت تضعیف ایران و ایجاد شکاف در روابط بین ایران و سایر کشورها در حال انتشار است.

 

وی درباره توافق نفت در برابر کالا با روسیه نیز بیان کرد: این بحث را یکی از مقامات روسیه مطرح کرد و از سوی طرف ایرانی چنین نقل قولی را ندارم و درباره صحت و سقم و صلاحیت این مقام روس که چنین اظهارنظری داشته، نمی‌توانم قضاوت نهایی کنم. قطعا برای رسیدن به هر تفاهم نیاز به تبادل هیأت‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذیربط است که اینها می‌تواند مسیر طولانی را داشته باشد و سیاستمداران می‌توانند دیدگاه‌های سیاسی خود را مطرح کنند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تلاش ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران و ... با بیان اینکه ترامپ آرزوهای زیادی دارد و خواب‌های زیادی می‌بیند، بیان کرد: این تلاش و ادعا برای اینکه بتوانند نفت ایران را متوقف کرده و به صفر برسانند، گزافه گویی است و شدنی نیست. تجربه گذشته در موارد بسیار این را نشان می‌دهد که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست. با همه شرکای سیاسی و اقتصادی خودمان چه آنهایی که مشتریان نفت ایران هستند و حتی مشتریان غیرنفتی که از آنها کالا می‌گیریم، در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی کردن توطئه‌ها و تلاش‌های خصمانه آمریکا تلاش می‌کنیم و امیدواریم نهایتا با موفقیت‌های خوبی این دوران را سپری کنیم.

 

قاسمی درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ایرانی‌ها بالاخره تماس می گیرند و مذاکره می کنند، گفت: ممکن است ایشان یک روز به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد و این بیشتر محتمل است و علایمی هم در گذشته شاهد بودیم.

 

یکی از خبرنگاران درباره بسته پیشنهادی ۱+۴ به ایران و خروج یا ماندن در برجام نیز گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی و اصراری که در عرصه جهانی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر کشورها حتی چین و روسیه و دیگر کشورهای مستقل جهان وجود داشت که برجام به عهنوان دستاورد مهم دیپلماسی در عصر حاضر بماند، در نهایت جمهوری اسلامی این بحث را مطرح کرد که قرار بود برجام منعقد شود یا روی آن تفاهم شود برای اینکه ایران بتواند از یکسری مزایایی که در برجام برای آن پیش بینی شده، استفاده کند و تعدادی کشورها متعهد به تعهداتی نسبت به اجرای برخی سیاست‌ها به منظور بهره‌مندی ایران از برجام بودند.

 

وی افزود: در نهایت با علاقه‌مندی اتحادیه اروپا، مذاکرات کارشناسی ما بعد از دیدار ظریف از پکن، مسکو و بروکسل آغاز شد و در سطوح مختلف ادامه یافت و جلسه دوم نیز در تهران برگزار و نمایندگان همه بخش‌های اقتصادی کشور در آن نشست حضور داشتند و در نهایت در دو هفته پیش در اجلاس وین و در نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا، موضوع مجددا بحث و درباره برخی از معضلات و موانعی که وجود داشت، قرار شد مجددا روی آنها کار شود و بر بخش‌هایی که مورد رضایت ایران نبود، تأکید و قرار شد این کشورها مجددا روی این پارامترها کار جدی‌تر کنند و بتوانیم در فرصتی که داریم و فرصت زیادی هم نیست به نتیجه برسیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما اقتصاد و اداره کشور را نمی‌توانیم در گرو تصمیم گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام بگذاریم، بر همین اساس فرصت‌هایی داده شد که روی این بسته کار بیشتری شود و تا حد ممکن سعی کنند با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، رضایت ایران را جلب کنند و منتظر هستیم در روزه و هفته‌های آینده بتوانیم شاهد یک بسته‌  یا پیشنهاداتی باشیم که بتواند رضایت ایران را در همه عرصه‌هایی که در طول مذاکرات مطرح کرده و برایمان اهمیت دارد، جلب کند و بتوانیم به تفاهم منصفانه برسیم و در وضعیت بهتر روند را ادامه دهیم.

 

وی یادآور شد: بهر حال همه مسائل به این برمی‌گردد که تصمیم نهایی در عمل چگونه باشد و پیشنهاداتی که به عنوان پیشنهادات نهایی ارائه خواهند داد تا چه حد راضی و اقناع کننده و کمک کننده باشد برای آن چیزی که ایران باید از برجام بهره‌ می‌گرفت. ما در آن مقطع و بعد از دریافت پیشنهادات نهایی در کشور، در سطح کلان بررسی و اخذ تصمیم و اعلام نظر خواهیم کرد.اینکه روز و ساعت مشخص و ضرب الاجل و نقطه پایانی باشد، چنین چیزی نیست ولی ما هم در انجام امور کشور منتظر نتایج مذاکرات همانطور که رهبری فرمودند، نخواهیم بود، اقدامات و سیاستهای خود را طراحی کرده و ادامه می دهیم و منتظر پیشنهادات هم خواهیم بود. 

 

سخنگوی وزارت خارجه سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به هند را در چارچوب دیدارهای منظم دوره‌ای سیاسی بین ایران و هند برشمرد و درباره اینکه آیا عراقچی پیشنهاد جدیدی برای هند در خصوص خرید بیشتر نفت از ایران به همراه دارد؟ خاطرنشان کرد: این دیدارهای سیاسی به صورت مرتب با بسیاری از کشورها انجام می‌شود و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث می‌شود.سفر آقای عراقچی در همین چارچوب بود و براساس اینکه نوبت ایران بود این سفر انجام و حتما موضوعات متعددی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مسائل منطقه و آنچه می‌تواند مورد توجه ایران و هند باشد، در این سفر مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد. هند یکی از شرکای خوب ماست و سابقه همکاری ما دیرینه است و امروز روابط بسیار گسترده‌ای را با این کشور داریم و امیدواریم در آینده این همکاری‌ها را تقویت کنیم.

 

وی خبر منتشر شده در روزنامه الجریده کویت مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و رژیم صهیونیستی در روسیه را به شدت تکذیب کرد و آن را شبیه طنز و شوخی خواند و گفت: برای هر کسی که با سیاست‌ها و مواضع ایران آشنا باشد، این بیشتر به طنز و شوخی شبیه است و چنین چیزی درست نیست و شدیدا تکذیب می‌کنم.این بحث نامربوط و غلطی است. خیلی مواقع رخ می‌دهد هیأت‌هایی از کشورهای مختلف در کشور خاصی با فاصله کوتاهی حضور داشته باشند ولی نمی‌تواند به منزله چیزی باشد. چنین رسانه‌هایی داریم که دائما در کار تولید اخبار جعلی و مسموم هستند و این موضوع درباره این رسانه نیز مسبوق به سابقه است.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور برای بازاریابی کالاهای تولیدی کشور خاطرنشان کرد: اقتصاد و معیشت مردم و همکاری‌های اقتصاد خارجی ایران یک مسئله بسیار مهمی است و درباره صادرات غیرنفتی بازارهای مشخصی برای ما وجود دارد و احتمالا اولویت‌هایی می‌تواند برای ما مطرح باشد و سفارتخانه‌هایی که در این مناطق که دارای ظرفیت پذیرش کالاهای ایرانی را داشته باشند مشخص است و آنها در تماس هستند.سیاستی که در دو سه سال اخیر در ایران دنبال شده و به خصوص تمرکز وزارت خارجه بر بحث اقتصاد و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی برای هماهنگی و انسجام بیشتر بین بخش‌های داخلی و نمایندگی‌های ایران در همین راستاست. برنامه کلی برای همه نمایندگی‌های ایران با توجه به ظرفیت‌ها و مشخصه کشور متوقف فیه وجود دارد و انجام کاری مثل صادرات غیرنفتی به سایر کشورها به پارامترهای زیادی مرتبط است که یکی از پارامترها نقش وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها می‌تواند باشد، ولی عوامل دیگر داخلی و خارجی نیز دخیل هستند.

 

خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست ایران برای بازگرداندن ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های خود در آلمان سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: من این خبر را شنیده‌ام و ترجیح می‌دهم شما را احاله کنم به دوستان در بانک مرکزی و این مسئولیت بانک مرکزی است.

 

وی درباره سفر اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری به مسکو و حاشیه‌های ایجاد شده در پی این سفر اینگونه توضیح داد: مقامات روس آنچه را که ایران از محتوای مذاکرات منتشر کرده تایید نکردند که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مجموعه مذاکرات بین مقامات ایران و روسیه در جریان دیدار آقایان ولایتی و پوتین حدود دو ساعت به طول انجامید، تصریح کرد: در جریان این مذاکرات مقامات دو کشور در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و گفت‌وگو کردند.

 

قاسمی ادامه داد: فکر نمی کنم جزئیات این مذاکرات منتشر شده باشد. چیزی که در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی بین دو کشور بود و به هر حال طرفین در ارتباط با این موضوع دیدگاه‌های خود را به دلایل خاص سیاست خارجی و سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند مطرح کرده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی سفر آقای ولایتی به روسیه را یک نوع موازی‌کاری در عرصه سیاست خارجی عنوان کرده‌اند، گفت: در حوزه سیاست خارجی و وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ما باید کمترین میزان موازی‌کاری را داشته باشیم و در همین چارچوب این امر بسیار نادر است. سیاست خارجی مقوله‌ای از جنس حاکمیتی است و با توجه به منافع و مصالح ملی و آثاری که این آمد و شدها و رفت و آمدها بین ایران و سایر کشورها به وجود آورده و می‌آورد می‌بایست هماهنگی‌های لازم در سطوح مختلف وجود داشته باشد و ابتکار عمل در دست دستگاه دیپلماسی کشور است.

 

قاسمی افزود: سفر آقای ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهور انجام شد و البته در این سفر ایشان پیامی از مقام معظم رهبری را برای پوتین به همراه داشتند که این پیام را ارائه دادند.

 

نظر شما