شناسهٔ خبر: 26707263 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خداحافظي با جام بيست و يکم

شگفتي سازي کرواسي تکميل مي شود؟

صاحب‌خبر -

پرونده بيست و يکمين دوره جام جهاني امروز با برگزاري ديدار نهايي اين رقابت ها بسته مي شود.

فرانسه و کرواسي ديدار فينال را از ساعت 30/19 امروز با قضاوت نستور پيتانا در ورزشگاه لوژنيکي مسکو برگزار خواهند کرد.

شايد در نگاه اول، بسياري شانس بيشتري براي فرانسه در اين بازي قائل باشند اما کرواسي در اين جام نشان داده که براي رسيدن به هدف خود با تمام توان مي جنگد. کروات ها که مقتدارانه و با صدرنشيني از مرحله گروهي صعود کردند، در سه نبرد خود مقابل دانمارک، روسيه و انگليس 120 دقيقه جنگيدند و نمي خواهند اين مسيري که تا رسيدن به فينال طي کرده اند، دستاوردي براي آن ها به همراه نداشته باشد.

شاگردان زلاتکو داليچ نشان داده اند که براي هر تيمي خطرناک و دردسرساز هستند؛ به خصوص خط هافبک اين تيم با حضور مهره هاي با کيفيتي چون مودريچ، راکيتيچ و پريشيچ کابوس هر تيمي به حساب مي آيند و فرانسه هم از اين قائده مستثني نيست.

در اين ميان فقط يک علت ممکن است سد راه کروات هاي شايسته براي رسيدن به قهرماني باشد و آن هم چيزي نيست جز خستگي مفرط. کرواسي بعد از مرحله گروهي در تمامي ديدارها 120 دقيقه بازي کرده؛ برخلاف فرانسه اي که در ديدارهاي خود مقابل آرژانتين، اروگوئه و بلژيک کار را در 90 دقيقه يکسره کرده و با توان بدني بيشتري در بازي فينال به ميدان مي رود. اين خستگي کرواسي روي بازيکنان اين تيم هم تاثيرگذار بوده؛ طوري که ايوان پريشيچ بعد از بازي با انگليس دچار کشيدگي عضلاني شد و اين مسئله به خوبي نشان مي دهد که فشار مفرط مرحله حذفي جام جهاني روي ستاره هاي کروات اثرگذار بوده است.

جدال جذاب هافبک ها

جدال خط هافبک دو تيم که نقطه قوت کرواسي و فرانسه هم محسوب مي شوند، جذاب ترين سکانس هاي نمايش امروز را رقم مي زنند؛جايي که راکيتيچ و مودريچ مقابل پوگبا و کانته قرار مي گيرند؛ نبرد تمام عيار ستاره هاي بازي ساز و خلاق مقابل دو تن ازبهترين هافبک دفاعي هاي جهان و نمايش هاي گذشته دو تيم نشان مي دهد که در اين بين کفه ترازو به نفع کروات ها سنگيني مي کند. البته در مقابل خط حمله فرانسه با حضور مهره هايي چون گريزمان و ام باپه از قدرت ويرانگري بيشتري برخوردار است.

برتري فرانسوي ها در آمار

اين دو تيم تا کنون پنج بار با يکديگر بازي کرده اند که سه بار فرانسه پيروز شده است (1998، 1999 و 2000) و دو بازي ديگر مساوي شده است (2004 و 2011).

اين سومين فينال فرانسه در جام هاي جهاني است. آن ها بار اول در سال 1998 قهرمان شدند و در بار دوم در فينال جام جهاني 2006 مغلوب ايتاليا شدند. البته در سال هاي اخير و در دو باري که يک تيم براي اولين بار به فينال جام جهاني رسيده، عنوان قهرماني را به خود اختصاص داده است (فرانسه 1998 و اسپانيا 2010) که اين خبري خوب براي کروات هاست.

نظر شما