شناسهٔ خبر: 26707192 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

قطع برق 50 نهاد کوچک و بزرگ بدمصرف

صاحب‌خبر -

کامبيز ناظريان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که براساس صرفه‌جويي‌هاي صورت گرفته تاکنون 300 مگاوات کاهش بار را در اين بخش داشته‌ايم، گفت: با اين ميزان توانسته‌ايم پنج درصد پيک تهران را کنترل کنيم.

وي با تاکيد بر لزوم مديريت مصرف، اظهار کرد: اين مساله به معناي عدم نياز به صرفه‌جويي و مديريت مصرف نيست، چرا که همچنان در شرايط پيک قرار داريم و لازم است به موضوع مديريت مصرف توجه ويژه‌اي شود.

به گفته معاون بهره‌برداري و ديسپاچينگ شرکت توزيع نيروي برق تهران، طي هفته گذشته کليه سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي توسط 250 اکيپ رصد و کنترل شده‌اند و براساس دستورالعمل مي‌بايست تمام اين نهادها از ساعات 13:30 سيستم سرمايشي خود را خاموش و قبل از آن نيز دماي آن را حداقل روي 25 درجه سانتيگراد تنظيم کنند.

ناظريان ادامه داد: کنترل و رصد ادارات دولتي و خصوصي تا پايان زمان اعلام شده ادامه خواهد داشت و اگر نهادي اين مساله را رعايت نکند قطعا نسبت به قطع برق آن سازمان اقدام خواهيم کرد، چرا که تلاش ما اين است که با رعايت مديريت مصرف بتوانيم زمان پيک را بدون مشکل پشت سر بگذاريم.

وي با بيان اين‌که براساس پيش‌بيني هواشناسي در هفته آينده هوا گرمتر خواهد شد، تاکيد کرد: اين مساله لزوم مديريت مصرف را گوشزد مي‌کند، لذا خواهش ما از همه شهروندان اين است که صرفه‌جويي 10 درصدي را سرلوحه کار خود قرار دهند.

اعلام زمان دقيق خاموشي‌هاي تهران

به دنبال اعتراض مشترکان در راستاي عدم تشخيص زمان و مکان دقيق خاموشي ها شرکت توزيع برق تهران، پنجمين برنامه روزانه قطع برق را به صورت جدول و تعيين دقيق محله ها در پنج محدوده زماني منتشر کرده است.

براساس اطلاعيه شرکت توزيع برق تهران با توجه به فرارسيدن فصل گرما و پايداري دما و افزايش استفاده نامتعارف از سيستم‌هاي سرمايشي و به تبع آن افزايش بار شبکه و نيز عدم رعايت الگوي مصرف توسط برق به مشترکان ناگزير به اعمال مديريت اضطراري بار در شبکه و در برخي ساعات هستيم که بايد گفت عوامل تاثيرگذار بر اعمال مديريت بار شبکه همکاري و کاهش مصرف توسط مشترکان افزايش دما و ظرفيت شبکه است، بنابراين با توجه به اين موارد زمان اعمال خاموشي‌ها کاملا احتمالي بوده و پيش‌بيني مديريت اضطراري بار شبکه ممکن است کمتر يا بيشتر از پيش‌بيني انجام شده و يا حتي در صورت صرفه‌جويي از سوي مشترکان اعمال نشود.

اين شرکت از مشترکان خود انتظار دارد با تنها 10 درصد صرفه‌جويي در مصرف برق به ويژه در ساعات اوج مصرف 12 الي 17 و 20 الي 23 و انتقال مصارف غيرضروري به ديگر ساعات مجموع صنعت نفت را در تامين برق پايدار ياري کنند.

هشدار خاموشي جدي‌تر شد

سخنگوي صنعت برق گفت: با توجه به اين‌که دماي هوا تا روز سه‌شنبه در برخي از نقاط کشور به ويژه در تهران گرم‌تر مي‌شود از مشترکان تقاضا داريم که به مساله مديريت مصرف توجه بيشتري نشان دادند.

محمودرضا حقي‌فام ، با بيان اين‌که روند افزايش دما در بيشتر نقاط کشور تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در برخي مناطق مانند شيراز، اهواز، بندرعباس و مشهد هوا نسبت به هفته پيش گرم‌تر خواهد شد.

وي با اشاره به وضعيت هواي پايتخت عنوان کرد: در تهران هوا به بيش از 40 درجه خواهد رسيد و روند برخي مناطق شمالي به ويژه در منطقه مازندران تا روز دوشنبه افزايش دما را خواهيم داشت.

معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير بر تاکيد بر بالارفتن دماي هوا مصرف برق به صورت تصاعدي افزايش مي‌يابد، اظهار کرد: به طور مثال در تهران هر يک درجه افزايش دما باعث بالارفتن 200 مگاوات مصرف برق مي‌شود که اين روند در کل کشور به بيش از 1500 مگاوات مي‌رسد.

سخنگوي صنعت برق با بيان اين‌که صرفه‌جويي‌هاي اخير و تغيير ساعات کاري ادارات منجر به کاهش 400 مگاواتي مصرف برق در تهران و 2000 مگاواتي مصرف برق در کل کشور شده است، ادامه داد: اگر صرفه‌جويي مشترکان در روزهاي اخير نبود نياز مصرف برق به بيش از 60 هزار مگاوات مي‌رسيد، اما اکنون بايد گفت که همچنان نياز است که مشترکان به مساله مديريت مصرف توجه کنند.

به گفته وي در روزهاي اخير به دليل کاهش بارندگي‌ها و کم بودن سدهاي برق آبي نتوانسته‌ايم از اين نيروگاه‌ها آن طور که بايد استفاده کنيم. البته با توجه به شرايط بحران آب نيز هدف ما اين است که از آب پشت سدها کمترين استفاده را داشته باشيم.

معاون هماهنگي توزيع شرکت توانير با بيان اين‌که اگر مردم در 20 روز باقي‌مانده زمان پيک صرفه‌جويي لازم را داشته باشند به گونه‌اي که مجبور به استفاده از آب سدها نباشيم، قطعا مي‌توانيم نه تنها مساله برق را بلکه شرايط آب را نيز مديريت کنيم.

چندي پيش نيز شرکت توانير ضمن عذرخواهي به دليل محدوديت هاي به وجود آمده در شبکه برق از مشترکان درخواست ياري و کمک کرد و طي اطلاعيه اي از مشترکان خواست که با رعايت 10 درصد صرفه جويي خاموشي را دور بزنند.

نظر شما