شناسهٔ خبر: 2661530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اوباما براي تحريم روسيه مردد است

كاخ سفيد اعلام كرد رئيس‌جمهور امريكا هنوز درباره امضاي لايحه اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه به خاطر فعاليت‌هايش در اوكراين تصميم‌گيري نكرده اما برخي قانونگذاران تصريح كردند انتظار دارند كه رئيس‌جمهور اين لايحه را امضا و آن را به قانون تبديل كند.

صاحب‌خبر -
كاخ سفيد اعلام كرد رئيس‌جمهور امريكا هنوز درباره امضاي لايحه اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه به خاطر فعاليت‌هايش در اوكراين تصميم‌گيري نكرده اما برخي قانونگذاران تصريح كردند انتظار دارند كه رئيس‌جمهور اين لايحه را امضا و آن را به قانون تبديل كند.

جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد دوشنبه شب گفت:«اين مسئله، موضوع برخي مذاكرات چند روز اخير در كاخ سفيد بوده است. مقامات دولت امريكا شديداً نسبت به اقدامات روسيه در اوكراين ابراز نگراني كرده اما خواستار تحريم‌هايي شده‌اند كه كمترين تاثير را بر تجارت امريكا، بازارهاي جهاني نفت و اقتصاد جهاني داشته باشد. باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا پيشتر گفته بود كه با تحريم‌هاي بيشتر عليه روسيه مخالف است، مگر آنكه اروپا نيز در اين راه همكاري كند. دولت امريكا همچنين حمايت از كمك نظامي كشنده براي دولت كي‌يف را كه در اين لايحه نيز مطرح شده، به تعويق انداخته است.

لايحه افزايش تحريم‌ها عليه روسيه روز شنبه در كنگره امريكا به تصويب درآمد و طبق آن واشنگتن مي‌تواند تحريم‌هايي را عليه بخش انرژي و صنايع دفاعي روسيه تحميل كند و همچنين به امريكا اجازه ارائه كمك‌هاي كشنده از جمله تسليحات ضدتانك، مهمات و ديگر هواپيماهاي بدون سرنشين تاكتيكي جاسوسي به اوكراين را مي‌دهد.

 به درخواست كاخ سفيد اين لايحه تحريم‌هايي را مطرح كرده اما آنها را الزامي نكرده است تا به اوباما در تصميم‌گيري آزادي عمل دهد. باب كروكر، سناتور جمهوري‌خواه و رابرت منندز، سناتور دموكرات، حاميان اين لايحه در سنا گفتند اميدوارند اوباما اين لايحه را امضا كند. جان بوئنر، رئيس مجلس نمايندگان امريكا روز دوشنبه بيانيه‌اي را منتشر كرده و از اوباما خواست تا اين لايحه را امضا كند.

از طرفي، همزمان با تشديد تحريم‌ها و فشارهاي غرب به روسيه بر سر بحران اوكراين، مسكو نيز آمادگي نيروهاي نظامي خود را بالا مي‌برد. در همين راستا، ارتش روسيه روز سه‌شنبه به رزمايش گسترده خود در منطقه كالينينگراد پايان داد؛ اين رزمايش در واقع سنجش ميزان آمادگي حدود 9000 نيرو و 642 خودروي نظامي بود و در آن از يك سيستم موشك بالستيك استفاده شد. به گفته ژنرال آندري كارتاپولف، مسئول عمليات‌هاي ارتش روسيه، يگان‌هاي نظامي در منطقه نظامي غربي به بالاترين سطح آمادگي رسيده‌اند.

تمرينات نظامي مذكور با مشاركت يگان‌هاي موشكي و توپخانه‌اي، پياده نظام مسلح، نيروهاي هوابرد و نيروي دريايي، واحدهاي شناسايي، ارتباطات، لجستيكي و نيز خدمه پروازهاي ترابري، ارتش و هواپيماهاي جنگي و هلي كوپترها و كشتي‌هاي ناوگان بالتيك برگزار شد.

نظر شما