شناسهٔ خبر: 26222119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزايش انتقادات از سياست هاي ضدمهاجرتي ترامپ

سياست ترامپ در جداسازي کودکان از والدينشان غيرانساني و فاقد توجيه قانوني است.

صاحب‌خبر -

 دولت ترامپ همواره موضع سرسختي در قبال مهاجران و پناهجويان داشته و براي متوقف ساختن روند مهاجرت به آمريکا، دست به اقدامات متعدد از جمله لغو توافق‌هاي مربوطه و وضع قوانين محدودکننده زده است. از جمله اين موارد مي توان به لغو قانون «داکا» اشاره کرد. داکا برنامه‌اي بود که طي آن نوجوانان و کودکاني که به صورت غيرقانوني با والدين خود پا به آمريکا گذاشته بودند، اجازه کار و زندگي پيدا مي‌کردند. طرح داکا، در سال ۲۰۱۲ در دولت باراک اوباما پيشنهاد شد و به اجرا در آمد.
بر اين اساس، دولت ترامپ ظرف هفته‌هاي گذشته با اجراي سخت‌گيرانه سياست‌هاي مهاجرتي باعث جدايي بيش از 11000 کودک از والدينشان در نقاط مرزي آمريکا شده است. اين کودکان تا زماني که والدينشان دادگاهي و تعيين تکليف شوند، ناچارند در اردوگاه‌هاي موقتي باقي بمانند.
اين مسئله موجب شده کودکان؛ قربانيان جديد سياست‌هاي ضدمهاجرتي «دونالد ترامپ» لقب گيرند. مطابق قوانين ايالات متحده، بازداشت کودکان به همراه والدين آن ها ممنوع است، به همين دليل از زمان شروع طرح جديد ترامپ، جداسازي کودکان از آغوش‌ پدرومادرهايشان بارها و بارها رخ داده است که اعتراضات گسترده اي را به دنبال داشته است.
شکي نيست که سياست رييس جمهور آمريکا مبني بر جداکردن به زور کودکان از خانواده هايشان در مرزهاي آمريکا، اقدامي ظالمانه و غيرانساني است كه فاقد توجيه قانوني است. نمي توان به بهانه اجراي قانون، اخلاق و کرامت انساني را زيرپا گذاشت.
انتشار تصاوير تکان دهنده کودکاني که در مرز مکزيک و آمريکا از والدين خود جدا شده‌اند، آشکارا نشان مي دهد که ‹‹الگوي آمريکايي›› و ‹‹ اول آمريکا›› بر مبناي ضديت با آرمان صلح و آزادي بنا شده است.
از اين رو، اصلاً عجيب و غيرمنتظره نيست که اقدام نسنجيده ترامپ در جداسازي کودکان مهاجر از والدين شان و ابهام درباره آينده و حقوق انساني اين افراد، جنجال ساز شده و اعتراضات زيادي را به دنبال داشته است. غير اخلاقي بودن اين اقدام به اذيت و آزار جنسي کودکان منتهي شده است به طوري که به گزارش گاردين، رويکرد دولت دونالد ترامپ در مورد جدا کردن خانواده‌هاي مهاجران در واقع آزار و اذيت نهادينه شده عليه کودکان است. سختگيري ها در حالي عليه کودکان و مهاجران به اجرا گذاشته مي شود که خشونت نيز روح و روان مهاجران و کودکان را تهديد مي کند. چندي پيش يکي از پليس هاي مرزي آمريکا به علت آزار جنسي کودکان دستگير شد. در اين ارتباط، رسانه هاي امريکا در گزارش هاي مختلف از وضعيت محل نگهداري کودکان به عنوان ‹‹ قفس بزرگ›› ياد کرده اند.
جداي از اين مسئله، سياست عوام گرايانه ترامپ براي جداسازي فرزندان مهاجران از خانواده هايشان در مرز، اعتراض و مخالفت مردم آمريکا را پي داشته است. در اين باره بر اساس نتايج تازه ترين نظرسنجي ها، دو سوم کشور يعني 66 درصد مردم آمريکا، مخالف اين سياست هستند.
اجراي سياست هاي جديد مهاجرتي در مرز آمريکا با مکزيک و جدا شدن دست کم دوهزار کودک از خانواده ها در نتيجه آن، موجب برپايي تظاهرات هاي اعتراض آميز در ايالات متحده شده است. در اين باره گفته شده که مردم آمريکا قرار است روز 30 ژوئن براي مخالفت با سياست ترامپ در واشنگتن و شهرهاي ديگر امريکا تظاهرات کنند.
به هرحال سياست‌هاي ضدمهاجرتي ترامپ، اعتراضات زياد و مختلفي را برانگيخته است، از مخالفت خانواده او گرفته تا سازمان ملل.
دامنه اين انتقادها حتي شامل همسر رئيس جمهور آمريکا شده و داد او را هم درآورده است. ملانيا ترامپ گفته که از "ديدن فرزندان جداشده از خانواده متنفر" است. لورا بوش، همسر رئيس جمهوري پيشين آمريکا نيز به شدت از سياست دولت انتقاد کرد و آن را "بي‌رحمانه" توصيف کرده است.سازمان ملل متحد هم رسماً با صدور بيانيه‌اي خواستار توقف جدا کردن کودکان از والدين در مرزهاي جنوبي آمريکا شده است.
در اين شرايط ترامپ که به خاطر سياست جديد مهاجرتي اش از هر طرف به شدت مورد انتقاد قرار گرفته براي به حاشيه راندن اعتراضات و جنجال هاي به پا شده توپ را به زمين اروپايي ها انداخته و مدعي شده که آمريکا نمي خواهد آنچه را که درباره مهاجرين در اروپا در حال رخ دادن است، تجربه کند. ظاهراً منظور ترامپ ادعاي افزايش جرم و جنايت در اروپا از جمله در آلمان پس از ورود مهاجران بوده است که البته با واکنش صدراعظم آلمان مواجه شده است. آنجلا مرکل با رد اين ادعا تاکيد کرده که جرم و جنايت در آلمان پس از ورود مهاجران نه تنها افزايش نيافته بلکه روند کاهشي داشته است
ترامپ که پيش تر هم از مواضع صدراعظم آلمان درباره پذيرش گسترده مهاجران انتقاد کرده بود، حالا ضمن تکرار اين انتقادات، سعي کرده از اختلافات داخلي رهبران احزاب ائتلافي آلمان درباره مهاجرت استفاده ابزاري نمايد.

.....................................................................
مصطفي عبدلي

نظر شما